De Belgische band Uma Chine verscheen vorig jaar op het toneel met hun zelfgetitelde album. Zoals de cover al doet vermoeden, bestaat de muziek uit warme psychedelica, verrijkt met meerstemmige zang (Rana, Sherien en Nele), kleurrijke synths (Koen Quintyn) en wat hun benadering van psychedelica bijzonder maakt, jazzy drums (Simon Raman) en bas (Nils Vermeulen). Dat geeft het geheel een prachtig ritmisch element.
Na de single “Hold” van vorig jaar verschijnt nu hun nieuwste single: “Visits”. Dit keer windt Uma China er zeker geen doekjes om. Na een korte vocale intro tuimelen de drums en de bas wild om elkaar heen, wat doet denken aan wilde jazz fusion van de jaren zeventig. Tijdens de rest van het nummer schakelt Uma Chine moeiteloos tussen psychedelische popmuziek, indie-instrumentals en heerlijke synthpartijen. Net als op hun eerdere releases zijn het niet alleen leuke melodietjes en warme zang. Uma Chine zoekt ook verder met variaties in tempo, volume en instrumenten en weet die perfect te benutten.
Dit nummer blijkt niet alleen muzikaal heel ingewikkeld te zijn, ook het onderwerp is complex. Uma Chine zingt in “Visits” namelijk over de hersenspinsels van een dementerende vrouw. In een staat van delirium wil ze het liefst bij haar overleden man zijn, waardoor ze zich met alle macht verzet tegen haar aardse leven. Met die informatie krijgt deze track een hele andere lading. Het woeste gekletter van de drums doet plots denken aan een moment van bewustzijn waar de vrouw plotseling van haar man wordt weggerukt, en de zoete klanken en hemelse zang zijn opeens een metafoor voor de momenten waarop ze zich in haar delirium wentelt, verenigd met de liefde van haar man. De gruwelijke werkelijkheid en de valse melancholie van dementie heeft Uma Chine hier beide weten te vangen.
Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify