AlbumsRecensies

BETWEEN FRIENDS – garage sale (★★★): Elektronische heruitvinding

Een van de dingen waar die Covid-lockdowns wél goed voor waren, was de heropleving van bedroompop. Artiesten konden niet langer in de gebruikelijke studio’s terecht om hun muziek op te nemen. Ze moesten dus noodgedwongen terugkeren naar de kern van waar hun creativiteit voor het eerst ontsprong. Muziek schrijven en opnemen vanuit de slaapkamer was voor kleinschalige artiesten echter geen rariteit meer. Het zorgde er zelfs voor dat velen van hen piekten en uitgroeiden tot indiepopidolen. Datzelfde geldt voor BETWEEN FRIENDS, het project van Brandon en Savannah Hudson.

De broer en zus besloten al rond achtjarige leeftijd dat ze in de toekomst samen muziek zouden maken. Die belofte hebben ze volgehouden. Nu ze in hun twintiger jaren zijn is het een van hun grootste bezigheden geworden. Aan de productie van hun songs komt weinig tussenkomst te pas; ze leerden zichzelf alles aan via YouTube. De twee bestempelen zichzelf dan ook met trots als ‘leerlingen van het internet’. Het internet is dan ook de grootste bron voor hun succes. BETWEEN FRIENDS’ debuutsingle “suburban wonderland”, die eigenlijk in 2017 al verscheen, werd tijden de Covidpandemie door Gen-Z’ers opgepikt op platformen als TikTok en dat leverde hen plots een stroom aan populariteit op. Daarbovenop klommen de luistercijfers van “affection” en “iloveyou”, die beiden op de eerste ep we just need some time together verschenen, met rasse schreden omhoog. Op Spotify alleen al tellen we miljoenen streams. Vooral “Bruise” van I Love My Girl, She’s My Boy springt daar met bijna tien miljoen streams opmerkelijk bovenuit, en dat terwijl het album nog geen jaar oud is. Nu komen de Hudsons met garage sale, wat alweer met hun zesde ep is. Deze telt zes korte nummers, die elk niet langer dan drie minuten duren.

Dat BETWEEN FRIENDS weleens van verschillende alternatieve genres proeft, is ook op garage sale weer te horen. De Hudsons houden niet zo van regeltjes – ze binden zich dan ook niet aan één stijl en werden meesters in het freewheelen. We krijgen een reeks nummers voorgeschoteld waarvan het merendeel, in vergelijking met voorgaande albums, weer een heel andere sound heeft. Vooral op opener “Drive over me” is die omslag het duidelijkst. Aan het begin van het nummer voelt het even alsof we naar een sciencefictionfilm van een aantal decennia terug aan het kijken zijn. Na zo’n vijftien seconden van retro-futuristische klanken krijgen we een combinatie aan verschillende lagen over ons heen. Twee elektronische synthesizerbeats smelten samen en doen, tegen onze verwachting in, aan Purple Disco Machine denken. Het levendige ritme werkt aanstekelijk.

Naast “Drive over me” is “Clear” de enige track van de ep die nog niet vooraf gereleased werd. In dit nummer wordt de elektropop sound van de vorige nummers helemaal losgelaten. Dit keer bestaat het instrumentale hoofdzakelijk uit een overheersende drumbeat en een laidback riffje, aangevuld met dromerige vocals. Echter is het “Pleasure Delayer” dat er met kop en schouders bovenuit steekt. De synthesizerdeuntjes worden hier zo goed als volledig geëlimineerd. Samen met de vocals speelt een akoestische gitaar de hoofdrol in het verhaal. Voor de melancholische ondertoon neemt de songtekst de grootste verantwoordelijkheid. Omdat ze zo toegankelijk is, blijft die al snel plakken. Ze zit ook vol herkenbaarheid. De Hudsons zingen over het getob dat gepaard gaat met je afvragen over of er een wederzijds verlangen is bij de persoon waarvoor je gevoelens hebt. Je krijgt diegene niet uit je hoofd en weet niet hoe je met die onwetendheid moet omgaan. Afsluiter “Friends” daarentegen behoudt eenzelfde kalmte, maar klinkt alweer een stukje vrolijker. Het tempo wordt terug licht opgeschroefd. De elektronische synths maken hier een kleine comeback, maar opnieuw nemen de gitaarslagen de overhand. De muziekmakers spelen hier opnieuw uit hoe goed ze zijn in het creëren van een gelukzalig gevoel in hun songs.

 

BETWEEN FRIENDS speelde haar artistieke vrijheid mooi uit op garage sale en dat leverde een gevarieerde ep op. De uitvoering zit uitstekend in elkaar, maar mist een aantal elementen om er echt een bijblijvende plaat van te maken. Het duo blijft zichzelf heruitvinden en we genieten van die veelzijdig, maar van de elektronische sounds zijn we niet zo’n fan. Gelukkig bleven de Amerikanen nog wel trouw aan zichzelf en stapten ze niet in allerijl compleet van hoe ze in hun beginjaren klonken.

BETWEEN FRIENDS zal in het voorprogramma van Conan Gray spelen tijdens zijn Europese tour. Op 2 en 3 november komt het duo naar AFAS Live in Amsterdam, om een dag later af te zakken naar de Belgische hoofdstad en in Vorst Nationaal te spelen.

Instagram / Facebook / X / Website

Ontdek “Pleasure delayer”, ons favoriete nummer van garage sale, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

Related posts
InstagramLiveRecensies

J. Bernardt @ Botanique (Orangerie): Comeback gebaad in spontaniteit en souplesse

Toen Balthazar in 2018 haar bandleden terug bijeen riep, stak frontman Jinte Deprez zijn soloproject, waarin hij als J. Bernardt door het…
AlbumsRecensies

Rachel Chinouriri - What A Devastating Turn Of Events (★★★½): Struikelen, vallen en opgroeien

Rachel Chinouriri timmert geduldig aan haar carrière. Na de release van haar debuut-ep Mama’s Boy in 2019 werd ze opgepikt door Parlophone,…
AlbumsRecensies

Conan Gray – Found Heaven (★★½): Teleurstellende gedaanteverwisseling

Van het internet heeft Conan Gray intussen een van zijn beste vrienden gemaakt. Een groot deel van zijn bekendheid heeft de singer-songwriter…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.