Begin volgend jaar komt Steven Wilson met The Future Bites, zijn zesde soloplaat. Daar zullen we het maar bij houden, want het lijkt ons onbegonnen werk om een comprehensieve telling uit te voeren van alle andere muziekuitgaven waar hij reeds een hand in had. De Brit is nog steeds vooral bekend van Porcupine Tree, een groep waarmee hij begin deze eeuw een paar meesterwerken op rij de wereld instuurde. Deze nieuwe plaat belooft evenwel helemaal anders te gaan klinken dan de In Absentia’s van de wereld, en vooral “Personal Shopper” kon ons enthousiasme al aanwakkeren. Vandaag komt daar nog een voorsmaakje bij.
Pianogetwinkel dat op Notes on a Conditional Form niet had misstaan opent “King Ghost”, en dat is heus niet het enige element dat van een popgroep geleend lijkt te zijn. Het nummer is schaamteloos toegankelijke elektronica waar Steven Wilson zich nog maar occasioneel aan waagde; alleen wat drumslagen, ingespeeld door Michael Spearman (Everything Everything) en Jason Cooper (The Cure), zijn akoestisch. Door met beide benen in dit nieuwe geluid te durven staan, heeft de man echter een veel betere song gemaakt dan “Eminent Sleaze”, dat in zijn poging tot een fusie van oud en nieuw vooral het slechtste van die twee werelden overhield. Toegegeven, ook onze inschrijving voor de fanclub kwam er door het progressieve gitaargeweld van weleer, maar ook van deze donkere beats met mysterieus bewerkte stemmen horen we graag meer op de langspeler.
The Future Bites verschijnt op 29 januari volgend jaar. Voor de muziekvideo bij “King Ghost” deed Wilson overigens beroep op Jessica Cope, die werkte aan Frankenweenie en ook al instond voor de beelden bij onder andere “Drive Home” en “Routine”. Een aanrader, dat spreekt voor zich.
Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.