Albums, Recensies

EYES – Underperformer (★★★½): Van de herfst naar de eeuwige duisternis

 

Onlangs werd het cliché onderuit gehaald dat alle Vikings blondharige, blauwogige Scandinaviërs zouden zijn. Dit verandert onze perceptie op Scandinavië toch een beetje. Tot zover de stereotiepe bonkige metalheads die dit maar al te graag uitvergroten. Denemarken is altijd een buitenbeentje geweest in dit wereldje, en zo blijkt het ook met EYES te gaan. Laten we nu net wel een beetje van buitenstaanders houden, want het zijn net deze zonderlingen die de grenzen van muziek verleggen. Nee, EYES is geen band die zich als een schaapje in de kudde laat volgen tot iets wat we al oneindig vaak gehoord hebben.

EYES bestaat uit wat lokale veteranen die hun krachten anno 2017 hebben gebundeld en zich op hun meest vrije manier wilden uitten. Het is vooral de expressie die belangrijk blijkt want ook tekstueel blijkt er heel wat in de band te schuilen. Tijdens de korte geschiedenis van EYES hoor je al wel een leuke ontwikkeling die begon met gitzwarte hardcore/metal en nu geëvolueerd is naar een meer experimentele mix van deze donkere hardcore met wat rock en punk zodat er meer melodie te horen is. De link naar bands zoals Converge en Daughters is snel gelegd, maar toch slaagt EYES er in een zeer eigen ding te doen en kunnen we enkel maar bevestigen dat deze evolutie een goede zet is geweest.

Bovengenoemde bands hebben net als EYES een zeer herkenbare sound, zodat je ze tussen het gros van de ondertussen chaotische, donkere hardcore kan halen. Hun geluid is niet zo alledaags en maakt iets vreemd los bij de luisteraar. De gitaar klinkt erg metaalachtig, maar tegelijk is dat een duidelijke referentie naar de vroegere hardcore/metal. Ook de dubbele basdrum klinkt erg roffelend en zal zeker niet door iedereen gesmaakt worden, maar dat maakt wel dat de sound nog herkenbaarder wordt.

Maar ook muzikaal is het een woelig vaarwater waarin deze band roeit tussen het experimentele en hardere werk dat je bij veel hardcore/metal bands hoort. Langs de andere kant slaagt EYES er steeds in om het toch enigszins hapklaar te maken. “Underperformer” en de single “Distance” zijn daar de mooiste voorbeelden van. De grote hoofdbrok van deze song is een vrij eenvoudige gitaarlijn, maar de band weet daarrond een prima nummer te bouwen. Op deze manier creëren ze onmiddellijk herkenbaarheid, maar door hun vakmanschap in songwriting gaan de nummers nooit vervelen.

De luisteraar voelt dat EYES verder gaat dan enkel frustratie uiten via muziek. De teksten zijn eveneens een vorm van nihilisme door hun thema dat vooral over het volwassen worden gaat, maar dan vooral over het gevoel van ontevredenheid met zichzelf en dat je eigenlijk niets bereikt hebt. Een herkenbaar gevoel voor velen, en als je in deze optiek naar deze plaat gaat luisteren, voelt de plaat gewoon anders aan. Het nihilisme gecombineerd met de eentonige riffs die toch dynamisch zijn gemaakt door hun songwriting, is iets wat deze plaat tamelijk uniek maakt. Van het voorlaatste nummer “Victims” moet je de tekst niet kennen om te weten waarover het gaat. Het lijkt misschien bizar, maar dat thema van de teksten uit zich zeer goed in dit soort muziek.

Ook al beukt deze plaat er zo hard in, tegelijkertijd laat ze ook ruimte over voor dynamiek. De eerlijke en rauwe emotie is een opeenstapeling van eerlijke frustraties geworden. EYES legt een boze ziel bloot, maar belooft ook beterschap tegen deze frustratie. Elke noot op Underperformer klinkt alsof het gemeend is en doet denken aan een klein kunstwerkje waar de emotie als een doelgerichte trap onder uw gat aankomt. Eerlijk gezegd is het al even geleden dat we zo’n heerlijke en welgemikte trap hebben gehad.

Underperformer komt uit via het label Indisciplinarian en dat is iets meer dan twee jaar sinds EYES’ titelloze debuut-ep. Het album is geproduceerd door Tobias Munk Tønder (Église, Drukner) en gemasterd door Jacob Bredahl (Lifesick, I Am Bones). De lay-out is gemaakt door Jon Gotlev/No Heroes en ook dat artwork sluit naadloos aan op de boodschap en de muziek van de plaat: je hebt niet veel inhoud nodig om tot een goed resultaat te komen.

Facebook / Instagram

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

25 september 2020

About Author

Wouter Vandeweyer


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief