Dat ze in Scandinavië goedklinkende herrie kunnen produceren, is al jaren geen al te groot geheim meer. Van de melancholische death uit Finland tot aan de meedogenloze Zweedse hardcore en van de brute black metal uit Noorwegen tot de grimmige punk- en noiserock uit Denemarken: het hoge noorden weet hoe je lawaai maakt. Ook de band EYES draagt daar zijn steentje aan mee. Met debuutalbum Underperformer uit 2020 zette de Deense groep een eerste goede stap en liet het een sound horen die ergens op het snijvlak valt tussen hardcorepunk, noise en metal, maar het was pas in 2023 dat EYES met zijn tweede worp Congratulations echt naam begon te maken. Die plaat maakte moeiteloos korte metten met iedere geluidsmuur, terwijl het tegelijkertijd ruimte liet voor fijne grooves, strakke hooks en een afgelijnde dynamiek waar je U tegen zegt.
Die stempel drukt de band ook op hun nieuwste werk SPINNER, waar het de lijn van de vorige plaat nog net iets verder trekt, maar dan allemaal net wat strakker. De noiserockkaart die EYES eerst standaard deed spelen als eerste aanvalszet, wordt op SPINNER subtieler ingezet. De chaos die de groep normaal brengt blijft echter nog altijd aanwezig en het speelt nergens echt op safe. De riffs zijn hoekig en bruut, terwijl drummer Simon Djurhuus alles als een machine bij elkaar slaat. Dat, in combinatie met een productie die schuurt waar het nodig is, laat SPINNER klinken als een gecontroleerde kaakslag van een getrainde boxer. Het is hard en furieus, maar precies zo gemikt dat het elke keer vol op de juiste plek raakt.
Het is bovenal rauw en dat begint eigenlijk al vanaf vooraf aan. Zo trapt de band na de thematische opener “OP1” af met “Better”, een track die, naast dat het meteen een enorme brute trap in je gezicht is, de toon zet voor de rest van de plaat. Het is fel, platgebekt en strak in het pak, terwijl het tegelijkertijd stevig uit de bocht durft te vliegen. Vol energie trekt het nummer voorbij, waarbij de continue stroom van geluid je geen ruimte laat om te bekomen. Het geschreeuw van frontman Victor Kaas snijdt onophoudelijk doorheen de mix, terwijl de rest van de band alles op een moordend tempo voortstuwt. Ook de rauwe track “Clown” weet de groep die agressieve energie over te brengen. In iets minder dan twee minuten perst EYES er zoveel razernij uit dat het voelt alsof je onder een betonmolen wordt gegooid. Het is lomp hard, maar wel precies genoeg gestuurd om niet in pure chaos te verzanden.
Echter is het echte hoogtepunt van SPINNER de groove die de groep over het gehele album heeft uitgesmeerd. Keer op keer krijgt EYES het voor elkaar om met hun riffs en drumpartijen een melodie te creëren die je verplicht om je hoofd mee te bewegen. Zonder de brute kracht te verliezen, weeft de band slimme dynamiek in al zijn songs. Het werkt bijna hypnotiserend die grooves, waarbij we tracks als “The Captain” en diens opvolger “Deflating Rooms” onophoudelijk opnieuw willen opleggen. Vooral die laatste is een regelrechte verslaving, want iedere keer als het nummer de minuut passeert en de track half uit elkaar dondert, borrelt de moshdrang in ons lichaam op.
EYES heeft zijn ‘eyes on the prize’, maar krijgt op SPINNER de hoofdprijs nog net niet helemaal in handen. In de tweede helft zakt de plaat af en toe namelijk iets in. De felheid en het energielevel dalen licht en ook lijken de songs minder te blijven plakken dan tijdens het eerste gedeelte, waardoor de staart van de plaat wat meer inwisselbaar aanvoelt. Het is nog altijd groovy en de hooks zijn zeker aanwezig, maar missen soms net de scherpte en het venijn die de eerste helft zo onweerstaanbaar maakten. Toch doet dat weinig af aan de indruk die SPINNER als geheel maakt. Over de volledige breedte is en blijft het een album dat bulkt van de rauwheid, energie en goed gedoseerde chaos. Het mag dan wel geen totale knock-out slag zijn, maar een flinke uppercut was het zeker wel.
Wie SPINNER live wil horen heeft geluk, want EYES komt later dit jaar richting de Benelux. Op zaterdag 27 september komt het namelijk richting Pier 15 in Breda voor de tweede editie van Coffeyfest, waar ook bands als Witch Satan Club, Slope en John Coffey himself spelen. Tickets en info zijn te vinden op de site van de venue.
Ontdek “Deflating Rooms”, ons favoriete nummer van SPINNER, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.