Albums, Recensies

Glass Animals – Dreamland (★★★★): Cool, cooler, coolst

Het langverwachte derde album van Glass Animals is er! Na vier jaar aftellen krijgen we Dreamland eindelijk voorgeschoteld. Enkele keren werd het album uitgesteld om allerlei redenen. Eerst werd het viertal opgeschrikt door een fietsongeval van drummer Joe Seaward. Het scheelde geen haar of het kwartet was ingestort als een kaartenhuisje. Nu, twee jaar later, is hij volledig hersteld. Na het ongeval werd het maken van een nieuwe langspeler minstens een jaar opgeschoven en werd de release ervan gepland op 10 juli 2020. Enkele weken voor die datum kreeg iedereen echter te horen dat de plaat nogmaals uitgesteld werd door de Black Lives Matter-beweging. De nieuwe datum werd 7 augustus, maar het ellenlange wachten loonde.

Dreamland kent vele gezichten en zal iedereen wel op een manier kunnen bekoren. Laten we beginnen met de nummers die simpelweg amusant te noemen zijn, maar daarom niet minder goed. Het dansbare “Tokyo Drifting” met Denzel Curry, “Tangerine” en “Your Love (Déjà Vu)” zien we zo als feestoffensieven ingeschakeld worden tijdens Glass Animals-optredens. Een combinatie van feestelijk, headbangen en hun eigen geluid mondt uit in drie sterke nummers die geknipt zijn om het publiek uit hun dak te laten gaan.

“Domestic Bliss”, “It’s All So Incredibly Loud” en “Dreamland” zijn de hoogvliegers op het album. Elk op hun eigen manier raken ze de zogenaamde gevoelige snaren die de mensheid kent. Eerstgenoemde is een triestig nummer, waarin de zanger zijn partner smeekt om bij hem te blijven. De tristesse van de tekst wordt ook in het instrumentale verwerkt, al voelen we daar ook optimisme in doorsijpelen. De opbouw van deze drie pareltjes is geniaal te noemen. We krijgen hier een ander Glass Animals te horen en zijn er gek op. Een zeer sterke indruk maken Wavey Davey en zijn mannen hier.

Glass Animals’ zotheid wordt nog maar eens aangetoond met “Melon and the Coconut” en “Space Ghost Coast to Coast”. Op die eerste wordt een verhaal gecreëerd rond twee figuren die een meloen en een kokosnoot moeten voorstellen. Een nieuw fabeltje lijkt hier geboren. Deze coolheid heeft meteen een link met “Space Ghost Coast to Coast”. Nooit gedacht een nummer ‘cool’ te noemen, maar hier kunnen we haast niet anders. Bijna rap, maar toch niet helemaal. Bijna hiphop, maar ook alweer niet volledig. Eén ding is zeker: de zanger, tevens producer, laat zich helemaal gaan.

“Hot Sugar”, “Waterfalls Coming Out of Your Mouth”, “Heat Waves” en “Helium” zijn dan wel allevier makkelijk in het oor liggende songs, memorabele uitblinkers vormen ze niet meteen. Ze zorgen voor wat variatie op het album en hebben kleine artistieke snufjes in zich als troef, maar uiteindelijk is enkel de zin ‘Big dicks and old titties on the sly’, die vanuit je luidsprekers geroepen en gesmeten wordt, noemenswaardig.

Tot slot is ook het geluid van homevideo’s te vinden op het album. Die vier interludes maken Dreamland persoonlijker, maar vormen niet meteen een meerwaarde voor de plaat in zijn geheel. De interludes bestaan uit tapes van Dave Bayleys moeder die hij terug opgevist heeft. Naar eigen zeggen had Dave geen toestemming van de mater familias om ze te gebruiken, maar luisteren heeft hij niet gedaan.

In zijn geheel bekeken klinkt Dreamland soms ietwat rommelig. Op How to Be a Human Being gleden de nummers aan één stuk door de gehoorzintuigen, maar hier is dat niet meteen het geval, doordat er zoveel gezichten van de groep getoond worden. Iedereen zal dus zeker iets naar zijn smaak terugvinden op het album, maar een centraal geluid of thema heeft het niet. Al bij al zijn de verwachtingen toch ingelost. Vele aspecten van dromenland zijn aan bod gekomen. Soms zit er een droom tussen die je de dag erna niet meteen aan iedereen zal vertellen, maar dat maakt de echt goede dromen meer dan goed!

Glass Animals staat op 5 mei volgend jaar in Trix in Antwerpen. Tickets zijn vanaf nu verkrijgbaar.

Facebook / Instagram / Twitter

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.

7 augustus 2020

About Author

Jonathan De Bisschop


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief