Albums, Recensies

SCHNTZL – Catwalk (★★★★): Intiem flaneren

Het Belgische duo SCHNTZL is ook toegankelijk voor vegetariërs, want Hendrik Lasure en Casper Van De Velde staan met dit project bekend om hun bijzonder eigenzinnige, maar toch warm verwelkomende en jazzy composities. Na het zelfgetitelde debuut uit 2016 en de ep paper, wind uit 2018 is het nu tijd voor Catwalk: een rit die je zal bijblijven en ettelijke integrale luisterbeurten waard is.

Veel nummers op Catwalk geven je een uitgesmeerd aaaaahhh-gevoel, dat bij voorkeur niet enkel ervaren wordt, maar ook ingesproken door een diepe, geruststellende radiostem. Dat wil echter niet zeggen dat SCHNTZL het veilig of alledaags houdt. De twee zijn net heer en meester in het creëren van kleine gevoelswereldjes, waarin je je snel thuis gaat voelen en maar al te graag wentelt. Ze boetseren telkens andersoortige schone taferelen en laten die vervolgens weer stilletjes aan smelten om plaats te ruimen voor nieuwe scènes in de beeldende optocht die Catwalk is.

In tegenstelling tot een doordeweekse modecatwalk, word je hier niet overrompeld door ferm opgeklede modellen die kaarsrecht en met een gladgestreken gezicht langs je heen wandelen. SCHNTZL betrekt je daarentegen in het flaneren op hun intieme catwalk. Samen met hen ontdek je de meest gevarieerde en prachtige fragmenten, die met een niet eenduidig te benoemen factor toch duidelijk met elkaar in verbinding staan en samen aanvoelen als één afgerond geheel.

Hoe divers Catwalk ook is, SCHNTZL hoeft zich niet op te dringen of te choqueren om er te staan. Casper en Hendrik houden het liever puur en zelfs lief. Hun doordachte stukken kunnen tempo, ludieke factoren, onverwachtse wendingen of plotse overgangen kennen, maar steeds houden de twee muzikanten de rode draad stevig maar niet krampachtig vast om onze ervaringsdeskundige gids te zijn doorheen dit sublieme parcours. De interpretatie van de nummers zal voor iedereen anders zijn, maar wat wel vaststaat, is dat SCHNTZL onze fantasie en gemoedsrust volledig in de hand heeft.

“otis” is alvast een opener die er geen gras over laat groeien. Het duo zet een sfeertje neer dat een jeugdig ontdekkingsgevoel aanvult met het besef dat het avontuur zich in wezen slechts in de omheinde achtertuin afspeelt. Er vallen geen buitensporigheden voor, maar we beleven wel een mild en dagboekwaardig avontuurtje. Ook opvolger “lovers b” heeft diezelfde luchtigheid. Het laat je speels flotteren doorheen de denkbeeldige straten en bevat een oh zo zeemzoete wending die je vervult van gelukzaligheid. Een ongeveinsd gevoel, dat ook in het stukje heen en weer met de titel “polly” op de voorgrond treedt.

De klein gehouden omkadering van het korte “lovers a” vindt zijn soortgenoot in “sumi” in een wazigere vorm. Daar doet SCHNTZL het met langgerekte klanken die je doen zweven en zanglijnen (overigens de enige op dit album) die zo breekbaar en heilzaam binnenkomen als enkel Hendriks stem dat kan. Net als eerder uitgebrachte single “thin boy” kan “wolfgang” omschreven worden als een levendig en knullig liedje dat een glimlach onafwendbaar maakt. Ook op het gelaten “sunshine baby”, dat zijn titel duidelijk niet gestolen heeft, voel je hoe alle zorgen moeiteloos weggedrongen worden door de zonnestralen die je gezicht pigment per pigment bedekken en voor het eerst sinds lang een levenslustige kleur geven.

Dwepend met een positief gevoel of niet, bij SCHNTZL blijf je maar beter op je hoede. De band durft er namelijk schijnbaar te pas en te onpas een wending tegenaan gooien die een extra dimensie voorziet en de aandacht volledig opeist. Op “natalia” krijgen we hier het hoogtepunt van te horen, met z’n redelijk rechtdoor drijvende ritmes die toch gebroken worden door verschillende gebeurtenissen en ons zo gans van ons stuk brengen. Het is duidelijk: met SCHNTZL weet je nooit en dat houdt het boeiend in de meest brede zin van het woord.

Ieder nummer op Catwalk is zonder twijfel het beluisteren waard, en vooral als aaneenschakeling maken ze een blijvende indruk. Verschillende filmsets schuiven voorbij als ware het een bezoekje aan een filmstudio die al zowat elk mogelijk genre uitbracht. SCHNTZL slingert ons nauwkeurig van hot naar her, met een vloeiende en bedaard avontuurlijke beweging.

Er staan heel wat concerten op de planning. Op 23 maart speelt SCHNTZL op Leuven Jazz. Op 9 april kan je hen aan de slag zien in de AB in Brussel, op 22 april in De Casino in Sint-Niklaas, op 24 april in Cultuurcentrum De Spil in Roeselare, op 28 april in de Gentse Handelsbeurs, op 29 april in C-mine in Genk, op 3 maart in KAAP in Oostende en op 7 mei in De Roma in Antwerpen. Geen excuses dus.

Facebook / Instagram

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

7 februari 2020

About Author

Ann Mulleman


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief