Enkele jaren geleden verhuisde Kaya Wilkins alias Okay Kaya van Noorwegen naar New York. De reden hierachter was de start van haar modelcarrière. Uiteindelijk liep die niet helemaal zoals gepland en werd ze via SoundCloud ontdekt als singer-songwriter door XL Recordings. Daarnaast werd ze in een ver verleden zelfs getipt door niemand minder dan Jamie xx als the next big thing. In 2018 bracht ze haar debuutalbum Both uit, en die plaat krijgt nu een opvolger, in de vorm van Watch This Liquid Pour Itself via Jagjaguwar.
Voor de opnames van het album werkte ze samen met producers als Jacob Portrait (Whitney) en John Carroll Kirby (Solange). Toch blijft haar bedroomproducergehalte relatief aanwezig aangezien ze het grote gedeelde zelf opnam, net als bij haar vorige album. De Noors-Amerikaanse zangeres had duidelijk voldoende inspiratie want ze levert maar liefst vijftien nieuwe nummers af.
Op muzikaal vlak valt de muziek van Okay Kaya het beste te vergelijken met Aldous Harding, Gia Margret, Bedouine of Sharon Van Etten. Toch drukt ze een eigen stempel op haar muziek. Haar songs zijn overladen van de melancholie en geborgenheid met “Popcorn Heart” en “Givenupitis” als beste voorbeelden. Ook tijdens de videoclip van “Ascend and Try Again” is deze sfeer terug te vinden. Hierin wordt ze naar eigen zeggen omringd door deze gevoelens in de vorm van water en verdrinkt ze bijna in haar eigen gedachten.
“Helsevesen” wordt gezongen in de moedertaal van de zangeres. Wat de tekst juist betekent, is voor ons een vraagstuk. De sfeer die ze daarentegen weergeeft met het nummer, is wel duidelijk. Met haar stem zweeft ze ergens tussen het aardse en het religieuze. Ook “Hallelu Ya Hallelu Me” met verwijzingen naar engelen spreekt voor zichzelf. Het is duidelijk dat ze met haar muziek verder inzet op de trend die we ook al bij FKA twigs en Kanye West konden vaststellen.
Op het eerste gehoor lijkt er een duidelijke rechtlijnige muzikale sfeer te hangen. Toch springen nummers als “Asexual Wellbeing”, “Stonethrow” en “Mother Nature’s Bitch” er meteen uit tijdens een luisterbeurt. In tegenstelling tot de andere songs op de plaat is er duidelijk een beat aanwezig en speelt haar fragiliteit een minder grote rol. Tijdens “Mother Nature’s Bitch” krijgen we zelfs de nodige discovibes. Of we effectief onze dansbenen zouden bovenhalen op haar muziek, is natuurlijk een heel ander verhaal.
Okay Kaya gaat met haar tweede album opnieuw op zoek naar zichzelf. Deze muzikale zoektocht resulteerde in vijftien songs waarvan elke een eigen identiteit heeft. Met haar debuutalbum Both belande Okay Kaya in onze lijst van de 35 albums die je misschien over het hoofd zag in 2018. Wij zijn er alvast van overtuigd dat je Watch This Liquid Pour Itself in 2020 ook niet over het hoofd mag zien.
Ontdek meer muziek op onze Spotify.