Het tweejaarlijkse liefdeskind van Subbacultcha en Ancienne Belgique is voorzien voor 26 januari 2020. Het festival is een uitgelezen kans om reeds in het prille begin van het jaar het kaf van het Belgische koren te scheiden en het neusje van de muziekzalm te proeven. Uitdrukkingen terzijde, The Sound of the Belgian Underground biedt ook op diens vierde editie weer een resem opkomende en opwindende (op een bekrachtigende of enkel enerverende manier, daarover moet ieder voor zichzelf beslissen) artiesten, die ofwel afkomstig zijn uit België of erin hun thuisbasis hebben. Wat volgt is een vereenvoudigde voorstelling, een greep uit het aanbod, een handleiding, Ikea-gewijs, voor wat er allemaal te zien en te doen valt op The Sound of the Belgian Underground.
Stap 1: eet een geit
Hoe agressief dat ook mag klinken, de sound van Old Painless zit er niet ver vanaf en zou mogelijks zelfs aanzetten tot al dan niet satanische rituelen. Misschien vandaar dat de artiest op alle vijf covers van de singles die hij tot nu uitbracht poseert met een boerderijdier, waarvan zijn voorkeur duidelijk naar geiten uitgaat. Hij mag dan de Ghostemane van de boerenbuiten zijn, dat maakt niet dat de beats minder hard klinken.
Stap 2: vibe-check jezelf
Niemand doet wat IKRAAAN doet. Dat zegt de glitterprinses althans over zichzelf op Spotify. IKRAAAN mengt zwoele R&B met hyperzoete, maar ultra-eerlijke bekentenissen en opmerkingen over de samenleving die zij zichzelf steeds meer toe-eigent. IKRAAAN paradeert rond in spikes, chokers, mini-jurkjes en platform boots. IKRAAAN zingt op “Reflectie”: ‘Babygirl, jouw depressie is een leugen’. En wij geloven haar.
Stap 3: schaf jezelf een editie ‘Russisch Voor Dummies’ aan
Met een Japanse naam en doorheen Engelse, Nederlandse en Russische sassy uitspraken, baant Chibi Ichigo zich een weg doorheen de Belgische hiphop. Ze wordt gevierd door onder andere Zwangere Guy en Blu Samu en heeft zelfs al een naam voor haar fanbase: CHIBARMY. Vorig jaar stond ze ook op ons eigen Dansende Beren Showcase Festival.
Stap 4: deconstrueer je muziekkennis
Rogergoon biedt met minimalistische tracks als “Safer” en “Infinite Ways to Interact” een perfecte soundtrack om even in jezelf te graven, de ogen op te slaan en de sterrenhemel te zoeken. Met andere woorden, deze artiest is de yin tegenover alle yang-hypebeasts op The Sound of the Belgian Underground. Geen nood om hem daarom minder serieus te nemen, de simpele, maar effectieve metamorfoses die Rogergoon in zijn muziek plaats doet vinden, zijn indrukwekkend. Hij past best in een rijtje opkomende, experimentele artiesten in het elektronische genre – denk aan artiesten als Yves Tumor, Oli XL of Kareem Lotfy – die de traditionele structuur van muziek herdenken.
Stap 5: deconstrueer je muziekkennis, deel 2
Ook artiest Ben Bertrand neemt je mee in een minimaal muzikaal universum. Dit keer worden de synths omgeruild voor een basklarinet. De metamorfoses zijn ook net iets minder present, maar de meeslepende atmosfeer blijft.
Stap 6: ontdek een verborgen liefde voor ‘avant-reggaeton’
Ja, ‘avant-reggaeton’ bestaat. Songwriter Clara! en producer Maoupa vonden het genre en hun project ‘Clara! y Maoupa’ uit. Ze houden er dus van dingen samen te gooien. Gelukkig is dat in dit geval op de juiste manier. Tracks als “El Ratón” en “Baja y Suda” zijn mede door de latijnse invloeden extreem dansbaar.
Meer informatie, tickets en de volledige line-up kan je hier vinden.