InstagramLiveRecensies

Tate McRae @ Lotto Arena: Let’s dance op automatische piloot

© CPU – Toon Miermans (archief)

Amper twintig jaar oud en toch staat Tate McRae op een van de hoogste schavotten van het popolymp. De Canadese leek nochtans lange tijd in de voetsporen van haar moeder te treden, die als danslerares haar brood verdiende. In 2017 startte ze echter een YouTube-kanaal en deelde ze onder de noemer Create with Tate op regelmatige basis zelfgeschreven nummers. Het duurde niet lang voor ze zich niet alleen in de harten van een heleboel jonge mensen zong, maar ook een gegeerd object werd bij de grootste platenlabels. Uiteindelijk viel de keuze op RCA Records, waar ze zich met haar eerste single “you broke me first” meteen verzekerde van haar grote doorbraak. Nu, een luttele vier jaar verder, schijnt de ster nog iets feller voor McRae. Haar nummers “greedy” en “exes” zijn al maanden niet meer weg te denken van de commerciële radiozenders en gaven haar populariteit nog eens een flinke boost. Met haar tweede album THINK LATER trekt ze voor het eerste de – middelgrote – arena’s in en gisteren stond een volledig uitverkochte Lotto Arena op haar tourschema.

We hadden zowaar een déjà-vu gevoel bij het halfuurtje van Charlieonnafriday. De Amerikaan stond een jaar geleden in het voorprogramma van Macklemore in Vorst Nationaal en zou dus moeten weten hoe je zalen van dergelijk formaat dient op te warmen. Helaas bleek al snel dat hij in dat jaar bitter weinig progressie heeft kunnen boeken en eenzelfde zoutloze show neerzette. Zijn stijl had gisteren weer wat weg van The Kid Laroi en Post Malone, al zouden charlie’s nummers bij deze artiesten nog niet eens uit de demofase geraken. Het klonk weinig inspirerend en gewoonweg allemaal hetzelfde zonder echt met een noemenswaardig nummer op de proppen te komen. Charlieonnafriday moest het ook doen met een minder geluid en een paar flauwvallende McRae-fans. Ideale omstandigheden kunnen we dat nu ook niet noemen. In zijn geheel schoot charlieonnafriday hoe dan ook te kort en kon hij op geen enkel moment de generieke bubbel doorprikken.

Terwijl er een paar fans voor onze neus flauwvielen, begon Tate McRae om iets na negenen aan haar optreden. Het zingen liet ze voor een groot stuk aan het publiek over tijdens opener “think later” en ze richtte haar focus voornamelijk op een grootse entree samen met haar vier dansers. De strofes nam ze wel voor haar rekening en we konden voor het eerst proeven van haar zangtalent. Het refrein liet ze van de tape lopen zonder dat er iemand groot bezwaar tekende. Haar twee muzikanten lieten zich dan weer gelden bij het daaropvolgende “hurt my feelings”, dat versterkt door liveinstrumentatie iets meer elan kreeg. Ook McRae’s zang nam eens de bovenhand en dat was meer dan voldoende om een jong publiek met zich mee te krijgen. Haar kort bindtekstje net voor “uh oh” was nogal voorgekauwd en vluchtig, maar ze hield het tempo er goed in.

De band, bestaande uit een drummer en een gitarist, hield McRae bijna een heel optreden lang verstopt in twee grote, lichtgevende kubussen. Echt uit de box denken deden Tate McRae en haar creatief team hoe dan ook niet. De productie oogde voor een popartiest van haar status een beetje spartaans en miste naar ons gevoel een extra dimensie. Het grote podium voelde soms wat leeg, al bood de grote oppervlakte wel voldoende ruimte aan haar dansers. En die ruimte werd meer dan eens gebruikt. Nadat ze met “calgary” en “stay done” het iets rustiger aanpakte en zich volop op haar knappe zang concentreerde, stonden haar dansers voor “Messier” alweer klaar om haar in een choreografie te ondersteunen. Haar verleden als danseres stak ze net zoals een paar jaar terug in Trix niet onder stoelen of banken, maar speelde ze wel vaker goed uit.

https://www.instagram.com/p/C6aAyYVitO0/?igsh=cGxlc21uaW8wOG93

Een van de onverwachte kleppers van de set was “cut my hair”. Op haar tweede album THINK LATER valt het nummer niet per se op, maar tijdens haar show in de Lotto Arena werd het voorzien door een piekfijne dynamiek dankzij haar bandleden. Gitarist Zach DeGaetano mocht zelfs even zijn kooi verlaten om met een losse solo het einde van het nummer een episch randje te geven. Niet veel later gingen de schermpjes van de duizenden fans de lucht in en dat kon maar een ding betekenen; het was tijd voor een hit. “exes” kwam op het goede moment en was de ideale voorgeleide voor het laatste derde van de set. Ook hier weer liet ze het zingen grotendeels aan het publiek over, terwijl de Canadese terug iets meer focuste op de bijbehorende choreografie. Jammer genoeg zakte het concert daarna even in, nota bene bij een van haar persoonlijke favorieten “grave”. Ook “guilty conscience” miste wat ons betreft wat vonken en kwam niet verder dan een ’tof’.

Het zwaartepunt van het uur lag op de laatste liedjes van de set, niet toevallig haar grootste streamingkanonnen. Op automatische piloot vertelde McRae ons eerst nog dat “we’re not alike” voor de vrouwen in het publiek was, om daarna het nummer quasi volmondig in ‘cruise control’-modus te brengen. Wat meer spontaniteit had het gisteren zeker geen kwaad gedaan, al voelden we wel dat Tate McRae aan het opbouwen was richting haar grote finale. De definitieve aanzet gaf het catchy “she’s all I wanna be”. Gezwind en met tamelijk wat energie loodste ze ons naar de persoon die ze graag zou willen zijn. Haar virale doorbraakhit “you broke me first” zorgde dan weer voor brekende harten en werd massaal van voor tot achter meegebruld. Ondertussen werd het wel heel warm in de zaal en vielen er een aantal flauw door een gebrek aan hydratatie. De beveiliging hielp en hield attent het uitzinnige publiek in de gaten, terwijl Tate McRae met “run for the hills” voor het eindsalvo tekende. Al was er nog dat ene liedje dat in haar setlist ontbrak en logischerwijs pas als toegift werd gebracht. Voor “greedy” haalde ze nog eens een puike choreografie uit de kast, haar fans zongen  – of schreeuwden – alles woord voor woord mee en toch waren het haar twee muzikanten die met een rockend einde het meeste imponeerden.

 

Dat Tate McRae een zeer goede performer is, staat buiten kijf, en toch misten we gisteren in de Lotto Arena een vonk. Soms bleef de Canadese net iets te veel hangen op automatische piloot en ontbrak het optreden ietwat spontaniteit en dynamiek om van een volwaardig succes te kunnen spreken. Voor een groot stuk is dat te danken aan de niet altijd geslaagde balans tussen zang en dans, waarbij dat laatste zeker tijdens haar bekendere nummers net iets te veel de bovenhand nam. Voor de sprong naar dat zaaltje naast de Lotto Arena valt er dan ook het een of andere bij te benen om haar show echt naar een hoger niveau te tillen, maar wie er gisteren bij was ging hoe dan ook met een tevreden gevoel terug naar huis.

Facebook / Instagram / Website

Setlist:
think later
hurt my feelings
uh oh
what’s your problem?
feel like shit
calgary
stay done
messier
cut my hair
Rubberband
exes
grave
guilty conscience
we’re not alike
she’s all I wanna be
you broke me first
run for the hills

greedy

2061 posts

About author
Schrijft wel eens iets...
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Tiny Habits @ Trix (Club): Klein maar fijn

Hun debuutalbum ligt pas volgende week in de rekken, maar Tiny Habits trekt er al een tijdje op uit om die release…
InstagramLiveRecensies

The Rose @ Lotto Arena: Karaokefeest gevuld met liefde

Als we denken aan Zuid-Koreaanse muziek, komen voornamelijk groepen als BTS of BLACKPINK in ons op. Toch moet The Rose zeker niet…
LiveRecensies

Tom Odell @ De Roma: Tranenkeizer met durf

Het was sturm en drang voor de poorten van De Roma, en daar was één man voor verantwoordelijk: Tom Odell. Waar de…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.