AlbumsRecensies

The Who – Who (★★): De vraag is vooral Why?

In 2006 bracht The Who Endless Wire uit. Het was maar liefst 24 jaar geleden, van It’s Hard uit 1982dat de band nog een studioalbum had gemaakt. Na het overlijden van bassist John Entwistle in 2002 leek Endless Wire niets meer, maar ook niets minder dan een waardige afsluiter. Leek.

Bijna anderhalf decennium later vindt huiscomponist Pete Townshend dat het tijd is om dit orgelpunt om te buigen tot een komma. De inmiddels 74-jarige gitaargod schreef samen met zijn broer Simon een resem nummers op maat van Roger Daltreys herwonnen stem. Eerder verloor Daltrey al zijn gehoor, en midden dit jaar ergens onderweg op een podium ook zijn stem. Maar op Who heeft hij ze duidelijk helemaal terug.

‘I know you’re gonna hate this song’, zingt hij al min of meer profetisch in de eerste strofe van openingsnummer “All This Music Must Fade”. Nochtans kunnen we deze openingstrack nog wel pruimen. Vintage The Who, met een beloftevol orgeltje dat “Baba O’Riley”-gewijs aanzwelt, waarna we Townshend in onze gedachten een eerste gitaarakkoord zien molenwieken op zijn Rickenbacker. Echo’s van de band die op Woodstock met enkele rake powerchords de hippies uit hun liefdesroes deed ontwaken. De vier Britse working class mods hadden indertijd weinig voeling met de bloemenkinderen.

“Ball and Chain” roept nog aangename herinneringen op aan The Who by Numbers, al komt de aanklacht tegen Guantanamo Bay toch wat aan de late kant. Helaas gaat het vanaf het derde nummer bergaf: alsof we ineens op een album van The Rembrandts zijn beland. “I Don’t Wanna Get Wise” is de themasong van Friends 2.0. De uitvinders van de rockopera gaan soapopera. Hier is Pete ons kwijt, of ‘het’ kwijt – dat willen we in het midden laten. Ons vindt hij nadien alleszins niet meer terug, ook al probeert hij, zoals de titel van het volgende nummer aangeeft, een “Detour” te maken. Het mag niet baten.

Hier en daar krijgen we wel nog een flard synthesizer of gitaar waarvoor we de volumeknop naar rechts draaien, maar net zo vaak lonkt de skip-button. Bij “Beads On One String” bijvoorbeeld: is dit dezelfde Townshend die ooit “My Generation” en “Pinball Wizard” schreef? ‘This can’t go on forever’, zingt Daltrey en daar kunnen we het alleen maar volmondig mee eens zijn. Hij mag dan op zijn vijfenzeventigste weer goed bij stem zijn, het ontbreekt hem aan een uitzinnig om zich heen drummende Keith Moon (RIP 1978), een alle frets van de bas verkennende John Entwistle (RIP 2002) en een furieuze Townshend met de Marshall-stack op elf. Dat waren de onmisbare factoren die van The Who de band maakte waar zelfs Jimi Hendrix wild van was.

Wat ons wel nog een glimlach ontlokt, is de kenmerkende zelfrelativering en ‘fuck it’-attitude die van de nummers druipt. Maar zelfs die zelfrelativering klinkt soms wat flauw en weekt niet meer ‘The Big S-s-sensation’ los die ze naar eigen zingen nooit zochten, maar ooit wel degelijk veroorzaakten. “Rockin’ In Rage”, luidt het nog in het voorlaatste nummer, maar de razernij van weleer is gedoofd.

Het is met The Who zoals met je opa en oma: je wilt hen herinneren zoals ze waren toen ze nog wafels bakten en met je voetbalden, niet toen ze in het sukkelstraatje terechtkwamen. De meest invloedrijke rockband van de jaren ’60 en ’70, met albums en nummers die in elk rockminnend geheugen staan gegrift, roept anno 2019 met de release van Who toch vooral de vraag op: ‘Why?’

Related posts
AlbumsRecensies

Fruit Bats - The Pet Parade (★★★½): Klaterende stroom van nostalgie en hoop

Eric D. Johnson, de drijvende kracht en frontman van folkrockgroep Fruit Bats, is een vlijtige vleermuis. Hij heeft de afgelopen twintig jaar…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Miss Angel - "Who?!"

Net als in 2019 trakteert Miss Angel ons nog op de valreep van het jaar op een nieuwe single. Vorige keer was…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single The Who - "All This Music Must Fade"

Of The Who nog relevant is dezer dagen? Nee. Of ze het ook proberen te zijn? We betwijfelen het. Voor het eerst…

3 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.