Live, Recensies

Lolo Zouaï + Alexander 23 @ Botanique (Orangerie): On the Lolo, maar niet lang meer

De 24-jarige pop en r&b-queen Lolo Zouaï is sinds vorige maand bezig aan een drukke Europatour. Met haar debuutalbum High Highs To Low Lows op zak wist ze al heel wat zalen uit te verkopen, en in de Botanique was dat niet anders. De hype rond de Frans-Algerijns-Amerikaanse zangeres wordt almaar groter, en gisteren bewezen haar Belgische fans hoe enorm geliefd dit toekomstige popidool ook in ons land is. We kunnen gerust stellen dat niemand teleurgesteld naar huis ging, integendeel zelfs.

De eer om de zaal op te warmen was weggelegd voor Alexander 23. Dat is de eveneens 24-jarige bedroompopzanger uit Chicago, die onlangs zijn eerste ep I’m Sorry I Love You uitbracht. Hij stond daar helemaal alleen op het podium met zijn gitaar. Eerst leek het of zijn nummers te melig en rustig zouden zijn om de Orangerie klaar te stomen voor de hoofdact, maar hij wist ons positief te verrassen. Met slechts een bandje met beats en gitaarsolo’s die steeds op veel gegil konden rekenen, bracht hij toch heel wat speelsheid en variatie in zijn muziek. Zijn stijl klonk niet al te uniek maar wel goed, en zijn set bleek een mooie opwarmer te zijn.

Alexander ontpopte zich als een supersociale kerel. Hij had geen enkele moeite om met het publiek te interageren. Zijn bindteksten waren interessant en vlot, en met droge oneliners zoals ‘If you have ever done love before, you know it’s pretty good’ bracht hij ons regelmatig aan het lachen. Na een korte cover van Miley Cyrus’ “Party In The U.S.A.” was het ijs helemaal gebroken. Daarna kreeg hij het publiek zelfs zover om luidkeels zijn eigen nummer mee te zingen. Dankzij Alexander 23 werd de sfeer in de zaal heel wat losser, en waren de stembanden al gesmeerd – wat hoognodig zou blijken.

Tegen 21u was de Orangerie tot aan de nok gevuld. Het was overduidelijk dat Lolo Zouaï zelfs in ons kleine landje op een grote, stevige fanbase kan rekenen. Die populariteit speelde de zangeres dan ook handig uit. Dreigende intromuziek en ‘High Highs To Low Lows’ in knipperende, rode neonletters boven het podium deden ons in spanning de komst van Lolo afwachten. Met luid gegil ontvangen kwam ze dan eindelijk op met “Ride”. Een uitstekende binnenkomer, want in het refrein zit een drop om U tegen te zeggen – zoals dat eigenlijk in zowat al haar nummers het geval is. Dat de sfeer er vanaf de eerste noten stevig in zat, is een understatement.

Net als haar voorprogramma stond Lolo Zouaï in haar eentje op het podium; geen enkele mogelijkheid om zich te verstoppen achter een gitaar of een liveband. Maar daarmee had ze geen probleem, het performen ging haar schijnbaar moeiteloos af. Ze zag er cool uit – net als haar jonge, hippe publiek – en klonk ook goed. Dat ze het einde van haar tour nadert, hoorden we wel wat aan haar hese stem, maar echt storen deed dat niet. Soms was haar stem zelfs niet te horen, omdat sommige fans dachten alleen thuis onder de douche te staan en bijgevolg even luid of zelfs luider dan Lolo meezongen.

Zowel nieuwe fans als fans die al een beetje langer meegaan, konden gisteren hun hart ophalen bij Lolo’s nummerkeuze. Op één song na speelde ze haar volledige debuutalbum, en daarnaast ook wat singles die dat album niet gehaald hadden. Uitgebreide intro’s hadden haar nummers niet nodig, haar toegewijde fans riepen telkens al na enkele seconden wat de volgende track zou zijn. ‘You know I came all the way from Brooklyn’: “Brooklyn Love”, ‘Are there any lowriders here?’: “Chevy Impala”… Het publiek had ook cadeautjes bij, iemand had zelfs een schilderij gemaakt dat Lolo met een glimlach aannam.

View this post on Instagram

@lolozouai 💜 / @botanique_bxl / #Concert

A post shared by Gael Delombre (@gaeldelombre) on

Lolo Zouaï klonk niet alleen goed, haar show zat visueel ook sterk in elkaar – erg Instagram worthy. Bij een nummer als “Caffeine” lichtten alleen de ‘High Highs’ neonletters op, bij het intieme “Summers In Vegas” alleen de ‘Low Lows’. Bij dat laatste nummer stak het publiek ook automatisch lichtjes in de lucht, wat nog meer bijdroeg aan de bevlogen sfeer. Achter Zouaï zagen we videofragmenten, en zelfs een Memoji van de zangeres. De smartphones werden dan ook voortdurend uitgehaald om al die prikkels op beeld vast te leggen.

Deze keer verkocht Lolo Zouaï de Orangerie uit, maar wie weet voor welke zalen ze binnenkort het bordje met ‘sold out’ zal mogen bovenhalen. De r&b-zangeres heeft alles in huis om een groot popidool te worden. Nu al werd er door een volle zaal van begin tot eind meegezongen, geroepen, gefloten en geapplaudisseerd. Aan enthousiasme en liefde geen gebrek, en dat leek in beide richtingen te gaan. ‘Keep it on the Lolo / Low Low’, maar dat zal niet lang meer duren.

Alexander 23: Facebook / Instagram / Twitter / Website

Lolo Zouaï: Facebook / Instagram / Twitter / Website

Setlist:

Ride
Challenge
Brooklyn Love
Chevy Impala
Lose Myself
Summers In Vegas
Desert Rose
Out The Bottle
Austin Power
Caffeine
Blue
Moi
Look At Us
High Highs To Low Lows

For The Crowd
Beaucoup

12 november 2019

About Author

Gilke Geeraerts


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief