Live, Recensies

Aldous Harding @ Ancienne Belgique: Vrouw van weinig woorden

De Ancienne Belgique krijgt niet elke dag een Nieuw-Zeelandse artiest over de vloer. Al moeten we wel eerlijk toegeven dat deze Nieuw-Zeelandse dame in 2017 net niet kind aan huis geworden was, want met de release van haar album Party haalde de AB Aldous Harding maar liefst vier keer in huis. Dat jaar was ze zowel te zien in het AB Salon, de club, de Feeërieën en in de grote zaal. Daarom besloot de Brusselse concertzaal om voor de alweer vijfde passage van deze kiwi eens iets speciaals te doen.

Het optreden van Aldous Harding vond gisteren plaats in de flexopstelling van de Ancienne Belgique. Deze opstelling is vaak uitsluitend weggelegd voor de Kapitein Winokio’s en de Will Tura’s van deze wereld, maar voor Aldous Harding maakten ze al graag eens een uitzondering. Dat houdt in dat ze naast de zitplaatsen op het balkon ook nog eens een tribune uit te kast haalden. Op deze manier werd er als het ware een ideale huiskamersetting gecreëerd en konden we spreekwoordelijk vanuit onze luie zetel het optreden aanschouwen.

Het werd dan ook al heel erg snel duidelijk waarom er voor deze opstelling werd gekozen gisterenavond. Aldous Harding bracht echte luistermuziek. Openers “The World Is Looking For You” en “Living The Classics”, die ze tevens solo bracht, waren echt luisterverhaaltjes. Al was ze door de effecten op haar vocals niet altijd even goed te verstaan. Toch voelde het moment dat de band haar kwam vergezellen aan als een grote meerwaarde. Met hun opstelling en klederdracht leek het even alsof ze waren weggelopen uit een muzikale televisieshow uit de jaren zestig.

Het repertoire van de avond bestond voornamelijk uit haar meest recente album Designer. Deze nieuwe nummers staken er op muzikaal vlak dan ook helemaal bovenuit ten opzichte van de iets oudere. De meest recente songs klonken voornamelijk vrolijk. Tijdens “Designer” zette Aldous Harding zelfs haar krukje aan de kant en liep ze als een ongemakkelijke kip zonder kop over het podium. Het nummer swingde de pan uit, maar de awkward factor was duidelijk aanwezig en gelukkig voor ons ging ze al snel weer zitten. Toch moest dat zitten niets afdoen aan haar performance. Ze kwam over als een vooral heel erg muzikale frontvrouw. Zowel solo, achter haar gitaar als op de piano wist ze duidelijk haar mannetje te staan.

Aldous Harding was gisteren een vrouw van weinig tot geen woorden. Pas tijdens het bismoment sprak ze het publiek toe met de uitleg dat ze eigenlijk liever muziek maakt dan dat ze babbelt. Toch misten we gisteren dat contact met het publiek niet. Van het begin tot het einde nam ze ons mee in haar wereld en waanden we ons in een overheerlijk luisterspel met als hoogtepunten “Treasure” en “Elation”. Ook het publiek had weinig commentaren te leveren en tijdens “Damn” konden we letterlijk de bekers horen vallen in de zaal. Zo bleef het ook tijdens haar grootste hit “The Barrel” opvallend stil en konden we alleen maar toekijken hoe ze ons betoverde.

Het is duidelijk dat Aldous Harding gisteren een grote indruk heeft achtergelaten op het publiek. Gedurende de hele show bleven we aandachtig luisteren en waren we getuige van een show waar we eigenlijk liever niet te veel woorden aan vuil maken. Aldous Harding was misschien niet de meest extraverte of uitgesproken frontvrouw, maar dat hoefde ook niet voor ons. Zonder al te veel poespas pakte ze gisteren het publiek helemaal in.

Setlist:

The World Is Looking For You
Living The Classics
Designer
Fixture Picture
Zoo Eyes
Treasure
The Barrel
Damn
Heaven Is Empty
Elation
Blend
Old Peel

12 november 2019

About Author

Katrijn Vermoesen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief