Live, Recensies

Sound Track: Selectieronde 21/09 @ CC De Mol (Lier)

De tweede selectieavond voor de provincie Antwerpen vond plaats in CC De Mol in Lier. Om 20u bestond het publiek traditiegewijs nog voornamelijk uit deelnemende bands, na verloop van tijd stroomde er nog een hoop binnen. De deelnemers van deze avond toonden in twintig minuten zeer uitlopende genres en brachten indrukwekkende shows.

SARGAM.

© Tom Clabots

De spits werd afgebeten door het Antwerpse viertal SARGAM. Hun muziek kan best beschreven worden met hun eigen woorden: een fusie van jazzrock en Oosterse invloeden. De instrumentale band bestaat uit uiterst ervaren muzikanten die deel hebben uitgemaakt van vele bekende Belgische projecten. De set werd dan ook professioneel en strak gebracht.

De Oosterse invloed, die niet enkel door de aanwezigheid van een sitar duidelijk is, maakt de sfeer mystiek en origineel. De muzikanten zijn individueel zeer bekwaam en ook collectief klinken ze sterk en dynamisch. Een fusie van jazz en rock is een correcte beschrijving; met soms een vleugje Slint. Ondanks de titel van het laatste nummer, leek het optreden voor sommige bandleden geen “Special Occasion” te zijn, er had iets meer animo in mogen zitten.

Facebook

Alps.

© Tom Clabots

Alps is een Antwerpse band (bemerk de trend) die sfeervolle indierock brengt. Met zweverige gitaren, tweestemmigheid en een levendige trompet weten ze een goed ineengestoken sound te presenteren. Alle songstructuren kloppen, de sound klopt, de frontman entertainde, maar toch weten ze niet echt te beklijven zoals een Mooneye dat wel bijvoorbeeld wel kan. Alles was prima in orde, maar het was iets te braaf en onopvallend om te overtuigen in een muziekconcours. Ze hielden hun beste werk echter voor de outro, waar een verfrissende drumgroove samensmolt met de trompet en eindelijk penetrerende gitaren.

Facebook

Shlundee

© Tom Clabots

De aandacht ging vervolgens naar de draaitafel die op het podium werd gebracht, toebehoren aan producer en dj Indy Erens. Hij vloog er meteen in vol zelfvertrouwen en projecteerde een chaos van dikke beats op het publiek af. Verschillende genres werden in elkaar geschud tot een energieke show. Zijn set was afgezien van een mini hapering tot in de puntjes in orde en zeer dansbaar. Hij werd tevens al gedraaid door onder andere Lefto en tipper Black Mamba; zelf zou hij ook niet verkeerd staan op Studio Brussel. En of hij er zelf zin in had! Ook voor originele herwerkingen scoorde hij bij ons goede punten.

Facebook

Yunotes

Yunotes bewandelt het elektronische spectrum van de rockmuziek, wisselt tussen groovy en duister, en is niet vies van een shoegaze explosie. De vocals van de Geelse zanger deden soms denken aan Yellow Days (no pun intended) maar waren over het algemeen vrij monotoon en niet on point. De wissels tussen de nummers liepen ook niet echt vlot, misschien hadden ze geen goede dag. Hun sound, met mysterieuze synths en verfijnde soundscapes, is heel aangenaam. Hun live prestaties kunnen echter nog een beetje verfijnd worden, want in de studio klinken ze beter. Ook het publiek verloor zijn interesse een beetje, maar dat kan gelegen hebben aan het uur.

Facebook

Oski

De door blackwave. getipte Oski heeft vroeger The Voice meegedaan en legt zich de laatste jaren toe op hiphop producing. Na een licht onwennige linecheck begon hij zijn eerste solo optreden met ”Nutella”. Zijn tracks zijn zeer knap gearrangeerd, fris en overtuigend. Hij stond er momenteel nog alleen voor, naar een band is hij nog op zoek. Het volgende nummer bracht weer een totaal andere stijl, het kon er bijna mee door als een Lil’ Peep track. Als hij er wat onwennig stond in het begin, werd dat wel goedgemaakt door zijn interacties met het publiek.

De enige kritiek die we hebben zijn de vocals, die hadden iets zuiverder gemogen. Maar dat stoorde niet, deze jongeman is slechts 15, heeft een ep uit en kan aanstekelijke hits schrijven. Hij maakt zijn songs niet gecompliceerder dan nodig is, kan producen en schrijft sterke melodieën. Hij is een topper voor de toekomst. Op het einde van het optreden haalde hij een kompaan van The Voice op het podium om het ”Rich” te brengen; hun amusement maakte het mogelijks nóg aanstekelijker.

Facebook

Noden

De avond werd afgesloten door het instrumentale Noden. Als laatste spelen? Het wordt laat, een deel van het publiek ligt thuis te knorren en het barteam is de zaal aan het kuisen. Redelijk ondankbaar, maar Noden vloog erin. Een tweede maal instrumentaal, deze keer anders. Post-rock die zowel jazz als noise-elementen bevat, rustige soundscapes opgebouwd door experimentele gitaren en een sax die binnenglijdt als boter. Maar ook chaos konden ze brengen, door middel van alle instrumenten. Ze vertolken een heel aantal sferen, die doen denken aan een myriade van artiesten, van H A S T tot Khruangbin. De sound was soms een beetje muddy, misschien door de extra reverb van de zaal. Niet alle partijen kwamen tot hun recht, wat bij experimentele muziek echter wel van belang is. Het is ook wel een beetje pech voor Noden dat ze in de selectie zitten met het gelijkaardige en ijzersterke SAGRAM.

Facebook


Sound Rank

Nu het duidelijk is wat wij er van vonden, laten we nu zelf eens jury spelen en onze top drie van de avond neerschrijven.

3. SARGAM
2. Oski
1. Shlundee

Pas na de selectierondes zal duidelijk worden hoe de Sound Track jury dacht over deze bands.


Lees ook onze verslagen van de andere selectierondes op deze avond.

Nosta in Opwijk
Coyendanspark in Gent
Jeugdhuis PAND in Genk

Hier vind je het overzicht van alle Sound Track evenementen. Volgende afspraak alweer vrijdag 27 september!

22 september 2019

About Author

Thomas D'heer


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief