Features, Interviews, Uitgelicht

Interview Warhola: ‘Een zanger mag zich kwetsbaar opstellen’

© Lars Moereels

Het zijn drukke tijden voor Oliver Symons. Afgelopen maand stond hij nog twee keer in een uitverkochte Ancienne Belgique met Bazart en sinds vrijdag ligt het langverwachte debuut Young Loving van zijn eigen project Warhola (eindelijk) in de rekken. Symons maakte tussen de drukke promotie van de nieuwe plaat tijd voor gesprek.

Je hebt al drie jaar aan Young Loving gewerkt, waarom zo lang gewacht met releasen? 

Normaal gezien was het de bedoeling om de plaat vorig jaar uit te brengen. We zijn begonnen met “Promise” en “Girl“, en het was dan de bedoeling om nummers te blijven lossen, om zo op een bepaald moment de volledige plaat te brengen. Maar door het missen van een deadline en de opnames van het nieuwe Bazart-album 2, werd de planning een beetje verschoven. Daarna zijn de plannen veranderd. Eind januari, begin februari brachten we “Glow“, daarna “Sportkar” en “Look At Me” en zo is 10 mei de datum geworden.

Ik heb na de zomer opnieuw gewerkt aan de muziek, alle nummers zijn opnieuw gemixt, dus ik ben echt wel tevreden nu. Ik heb er veel tijd in gestoken. Ook in video’s en artwork, want dat vind ik heel belangrijk om mijn muziek te ondersteunen en te versterken. Ik kon het album ook gewoon brengen, maar ik wilde met het artwork en de video’s er een totaalconcept van maken. Zo kan ik de muziek naar een hoger niveau tillen.

Wat is de oorsprong van de naam, Young Loving?

Die naam lag al zeker een jaar vast. Nadat ik vorig jaar alle nummers af had, was ik nog aan het zoeken naar een naam, en bij Young Loving had ik een goed gevoel. Dat klopte gewoon. De naam past perfect bij alle nummers. Het past goed bij de, toch wel bewogen, periode waarin ik de plaat heb gemaakt. De afgelopen drie jaar heb ik veel meegemaakt. Toen ik 21 was, bij het begin van het schrijven, was ik echt nog een jongere. En liefde is natuurlijk een belangrijk thema van de plaat. Voor mij maakte het gewoon een perfect geheel.

Een verwijzing naar de videoclip van “Sportkar”?

Jazeker, samen met cameraman – en goede vriend –  Nicolas Karakatsanis had ik het idee om een aantal regisseurs te laten werken rond het concept ‘Young Loving‘. Ik heb ze gewoon vrij gelaten en ze mochten doen wat ze wilden. Nicolas heeft dan samen met Leonardo van Dijl het eerste project gemaakt, en dat is de video van “Sportkar” geworden.

Wel een gekke titel niet? “Sportkar”?

Tijdens het schrijven van de plaat had ik vooral werktitels nodig. Alle projecten kregen als naam de datum van de deadline, maar uiteindelijk waren dat er zoveel dat ik het overzicht verloor. “Sportkar” was eigenlijk als grap bedoeld, om de hiphoppers, die met dure sportwagens pronken, na te doen. En doordat het tijdens de repetities ingeburgerd raakte, ben ik het nummer gewoon echt zo gaan noemen. Om er een ironische toets aan te geven.

Er staan een aantal opmerkelijke samenwerkingen op je album. Hoe verliepen die?

Op “Drive” heb ik samengewerkt met de Britse Ayelle. Ik vond in België niet meteen een stem die op dat nummer paste. Ik heb in mijn entourage een beetje rondgevraagd en zo zijn we bij haar gekomen.

Ook met Tessa Dixson en Jan Maarschalk Lemmens van Glints heb ik een nummer gemaakt. Jan kende ik al lang en Tessa heb ik leren kennen doordat Ayelle er niet bij kon zijn om “Drive” te zingen in de AB. Ik heb weer wat rondgevraagd en Tessa heeft haar dan uiteindelijk vervangen. Daarna is ze ook vaak mijn voorprogramma geweest. Het was wel logisch om voor “Look At Me” met haar samen te werken.

Er zullen in de toekomst zeker nog samenwerkingen volgen. Ik vind het sowieso interessant om samenwerkingen te doen, als het niet is om te zingen, dan zeker voor producties. Ik sta open voor nieuwe concepten.

Welk nummer zou je iemand, die nog nooit van Warhola heeft gehoord, aanraden?

Dat is moeilijk… Ik zou misschien een van de singles laten horen, maar dat is een beetje passé. Dus misschien “Limit” wel. Ik denk dat dat nummer wel iets heel moois is geworden. Een soort kruisbestuiving tussen iets organisch met piano en drums en met de elektronische beats. Een goeie combinatie met stevigere stukken en het intieme, dat is misschien wel een goeie keuze.

Onder andere in de tekst van “Limit” zitten sterke verwijzingen naar liefde. Zitten veel van je eigen emoties in de teksten?

Met dit album heb ik geprobeerd om open te zijn. Bij ep’s heb ik een iets afstandelijker gevoel en verstopte ik me meer achter de lyrics, maar op het album probeer ik echt oprechter en directer te zijn. Ik vind dat wel belangrijk. In deze fase van mijn leven kan dat. De teksten komen altijd wel ergens uit mijn privéleven. Ik vind dat als een zanger zich kwetsbaar durft op te stellen, dat zoiets altijd de luisteraar wel ergens kan raken, en dat probeer ik in mijn muziek te steken.

Mijn teksten moeten ook niet te depressief gezien worden. “Aim High” gaat bijvoorbeeld over ambitie en hoe die soms vriendschap in de weg kan staan. Doordat je je eigenbelang hoger inschat dan je omgeving.

Een connectie met Bazart of andere vriendschappen?

Nee, niet per se. Zoals ik al zei, het komt wel ergens uit mijn privéleven, maar dat is nu niet zo belangrijk (lacht).

Komt Warhola dan uit een iets persoonlijkere Oliver Symons?

De naam is afkomstig van Andy Warhol. Zijn echte naam is Andrew Warhola en ik vond dat een mooie term. De band zelf bestaat al langer. Ik maak al van kleins af aan muziek en daaruit is Warhola ontstaan. Ik heb dit project dan ook gebruikt als eindwerk voor mijn studies aan PXL Music, maar voor mij was het wel meer dan een schoolproject.

Als test heb ik mij daarna ingeschreven voor Humo’s Rock Rally in 2014. Toen we die wonnen, is heel het project echt vertrokken. Er is altijd iets geweest in mijn leven dat wou dat ik muziek zou maken. Ik heb klassieke piano gestudeerd, altijd gezongen thuis… het zat altijd al in mij.

Mijn papa zong thuis altijd, maar muziek is echt wel iets wat ik zelf wilde doen. Er zijn wel mensen geweest waar ik naar opkeek, maar bij mij evolueerde dat eigenlijk altijd. Ik droomde er wel altijd van om eens in het Sportpaleis of op Rock Werchter te spelen, en telkens als ik zo’n doel bereikte, kreeg ik een gevoel van voldoening.

Je bereikt die doelen nu stuk voor stuk. Wat zijn de volgende plannen?

Het is nu nog maar het eerste album, het enige wat ik nu kan doen is dat zo goed mogelijk promoten. Hopelijk bereikt mijn muziek nu zoveel mogelijk mensen, zodat het verhaal van Warhola nu echt kan beginnen rollen.

Internationaal gaan dus?

Ik hoop dat ja, we doen er met ons team alles aan om in bijvoorbeeld Parijs en Berlijn beginnende stapjes te zetten. Die stapjes zijn weliswaar klein, maar het zijn toch investeringen en hopelijk worden die beloond.

Zie je evenveel toekomst in Warhola als in Bazart?

Het zijn twee heel verschillende projecten en met Bazart hebben we al heel wat bereikt. Warhola staat nog in de startblokken. Momenteel valt het nog perfect te combineren, mede doordat ik met beide bands dezelfde entourage heb. Die proberen dat zo goed mogelijk in te plannen, zodat ik beide projecten goed kan combineren. We zullen wel zien wat de toekomst brengt, maar op dit moment is het niet nodig om te kiezen.

Interview door Felix Vloeberghs en Lucas Palmans

Warhola: FacebookTwitterInstagram 

15 mei 2019

About Author

Lucas Palmans


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter