Albums, Recensies

STADT – There Is/Nothing Twice (★★★★): Geniaal gek of gek geniaal?

Na lang wachten, vijf jaar om precies te zijn, krijgen we eindelijk nog eens een nieuw album van STADT. De Gentse band een genre toewijzen, is iets waar wij niet aan beginnen. Maar in een recent interview met de band vertelden Fulco Ottervanger en Frederik Segers ons dat de band in hun begindagen vooral schreef met invloeden van sixties en seventies psychedelica, maar dat ze zich nu meer op de toekomst richten. Als voorsmaakjes kregen we “Nothing Twice“, een heuse trip die je alle kanten van het STADT-spectrum laat zien, en “Daily Comment“, een sterk staaltje oldskool rock. Dat de verwachtingen voor het album na deze singles torenhoog waren, is een understatement. En STADT zou STADT niet zijn als ze die verwachtingen niet op hun eigenwijze manier met verve zouden inlossen.

Laat ons duidelijk zijn, There Is/Nothing Twice is geen plaat die je op de achtergrond oplegt als de buren komen eten. Goede wijn heeft tijd nodig en dat kunnen we doortrekken naar de muziek van STADT. Laat je onderdompelen in de gelaagdheid van hun muziek, en geniet er vooral van. Hoe speels de gitaar bijvoorbeeld in “Today’s A Work Ages” ook klinkt, hij verliest het toch van de melancholie die de lyrics met zich meeslepen (‘all people living yesterday’ of ‘all we did was waiting’). Dat van die lyrics kan je trouwens zeggen over heel wat songs op de plaat. “Afraid Of Being Fed Up”, waarin Fulco op zoek gaat naar een oplossing voor een (fout gelopen) relatie, klinkt ook niet bepaald optimistisch. Het nummer mondt uit in een fantastisch stukje trippen op psychedelische synthesizers en dromerige gitaar.

Geen genre of invloed is STADT te veel, en “Amplified” is daar een perfect voorbeeld van. Het nummer begint heel rustig met wat lo-fi synthesizers, maar het zes minuten durende nummer slaat helemaal om rond het midden. Een sleurende baslijn wordt samengevoegd met krakende gitaren en vervolgens krijgen we een gitaarsolo van maar liefst drie minuten, die steeds verder opbouwt naar een perfect klinkende chaos. Hoe verder we zitten in het verhaal dat There Is/Nothing Twice vertelt, hoe meer we ervan overtuigd zijn dat deze band gewoon een genre op zichzelf is. “Thuissfeer” lijkt bij momenten wel gewoon een opgenomen jamsessie van de heren, en dat bedoelen we als compliment. Ze laten een breed spectrum aan geluiden perfect samenvloeien tot een opzwepend geheel, om te eindigen met een leuke drumsolo.

Het lange wachten was het meer dan waard, STADT levert met hun nieuwe langspeler een geniaal stukje muziek af. Geen voorgekauwde singles voor op de radio, maar dat is ook niet wat we willen van het viertal. Lange, chaotische nummers, waar om elke hoek een verrassing schuilt, dat is waar deze band voor staat. Na deze plaat zijn we er zeker van: STADT is heer en meester in hun eigen genre en dat brengen ze met verve.

10 maart 2019

About Author

Bauke de Langhe


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter