Live, Recensies

Westerman @ Trefpunt: Uitblinken op alle vlakken

De Londenaar Westerman vertrok eergisteren op zijn eerste Europese tour en hield gisteren ook halt in Trefpunt in Gent. De opkomende indiefolkartiest heeft de laatste maanden heel wat stappen vooruit kunnen zetten en we waren de laatste tijd niet de enigen die alleen maar lof hebben voor hem. Ook Pitchfork wijde onlangs nog een longread aan Westerman en Stereogum lijstte hem op als één van de artiesten van 2018. Hoge verwachtingen dus, die hij gisteren in Gent mocht komen waarmaken. En of hij dat deed!

Om kwart voor negen betrad Westerman gisteren ietwat klungelig en met een luide knal het podium samen met zijn twee muzikanten (Joe en Sarah) in een gezellig gevulde Trefpunt. Nadat we eerst een happy Halloween werden toegewenst begon Westerman met één van zijn nieuwe nummers “Albatross”. We waren wat bang dat de sfeer die de studioversie heeft, verloren zou gaan in de live versie. Gelukkig was het tegendeel waar en kregen we de gelaagdheid te horen die we al kenden van de studioversie. Met “Keep Track” volgde al gauw een tweede muzikale uitroepteken dat ons in positieve zin verbaasde. Met volle overgave bracht Westerman het nummer gewapend met zijn elektrische gitaar. Het eerste kippenvelmoment van de avond was hiermee een feit. 

Westerman toonde zich tussen de nummers door van een humoristische en sympathieke kant. Hij zocht telkens interactie met het publiek en dat zorgde voor een aangenaam en monter sfeertje. Tussen alle humor door liet Westerman ook een gevoelvolle kant van zich horen. Ondanks dat “I Turned Away” even overstemt werd door de feedback van de basgitaar, raakte het nummer een gevoelvolle snaar. Ook het ingetogen en solo gebrachte “Mother Song” zette de melancholische golf voort en kregen we het volle muzikale talent van de Londenaar te horen. Zijn gevoelige stem raakte gisteren met gemak de tonen en met zijn simpel, maar effectieve gitaarspel zorgde hij ervoor dat we maar al te graag aan zijn lippen hingen.

Na een teder moment zwierde Westerman met “Edison” zijn meest upbeat nummer de zaal in dat hij tot op heden gelost heeft. Het nummer bracht hij twee maanden geleden nog voor het populaire Colors-YouTube kanaal, maar gisteren kregen we een licht aangepaste versie te horen die ons ook wel wist te bekoren. Ook “Roads” klonk live iets anders dan de studioversie, maar dan in positieve zin. Het lied pakte heel de zaal zonder moeite in en toverde bij ons en de andere aanwezigen een glimlach op het gezicht. De setlist was bovendien slim opgebouwd waardoor we ons geen seconde verveelden. Zo kregen we op het einde, zoals dat bij zo goed als elk concert het geval is, zijn bekendste nummers te horen. “Easy Money” is misschien wel zijn geniaalste nummer dat hij tot nu toe gelost heeft en ook de gisteren werd het zeer subliem gebracht. Met “Confirmation” besloot Westerman zijn korte set met een oorworm van jewelste en tegelijk ook zijn succesvolste nummer. Beloond werden de drie na hun korte set met een welverdiend en hartelijk applaus.

Westerman toonde gisteren tijdens zijn eerste Belgische concert dat hij een man voor de toekomst is en dat hij op een meer dan goede weg is. De drie kwartier volstonden om ons van hem en zijn muzikale vaardigheden te overtuigen en smaakten naar veel meer. Vooral de momenten waar hij solo speelde gingen onder de huid en zorgden voor magische momenten. Hopelijk zien we hem al gauw terug in ons land en dan met iets meer nieuwe muziek.

Setlist:

Albatross
Keep Track
Outside Sublime
I Turned Away
Mother Song
Edison
Roads
Easy Money
Confirmation

31 oktober 2018

About Author

Simon Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief