LiveRecensies

Denzel Curry @ Botanique: Bombastisch feest met stevige portie moshpits

LiveRecensies

Denzel Curry @ Botanique: Bombastisch feest met stevige portie moshpits

Denzel Curry streek dinsdagavond neer in een uitverkochte Orangerie van de Botanique. Nog niet zo lang geleden was hij op Pukkelpop te bewonderen maar nu liet hij ons ook proeven van zijn opkomend project Taboo met enkele onuitgebrachte nummers.

Het begon voor Denzel allemaal in 2013 toen hij als 18-jarige (!) zijn eerste studio-album Nostalgic 64 uitbracht. Hij viel meteen op met zijn trap-geïnspireerde beats en rauwe stem. Hij kreeg wel wat naambekendheid maar die faam bleef beperkt tot Florida en omstreken. Zijn tweede studio-album Imperial bracht daar verandering in. Hiphopgrootmachten Joey Badass en Rick Ross werkten hieraan mee en het maakte van Denzel een gevestigde waarde in de hiphopwereld. Dit jaar bracht hij nog een EP van vijf tracks genaamd 13 uit, maar dit was volgens Denzel zelf materiaal om de fans mee zoet te houden tot de release van Taboo.

Woodie Smalls had de eer om te openen. De jonge rapper heeft zo’n typische Amerikaanse sound dat je haast niet kan geloven dat het een Sint-Niklazenaar is. Hij wist al snel een goede sfeer te creëren. Met hits als “About the Dutch” en “Tokyo Drift” palmde hij de vroege vogels in en liet hen zonder schroom “Fuck Donald Trump!” scanderen. Op het einde was er zelfs een moshpit. Hoogstwaarschijnlijk ter voorbereiding op wat nog komen moest.

De sfeer zat er dus al goed in maar Denzel liet wel bijna een halfuur op zich wachten, wat voor ongeduld zorgde bij het publiek. Na een lange opwarmer van zijn dj waar niemand om vroeg, weergalmde dan toch de stem van Denzel: “ULT!” weerklonk het terwijl de post-apocalyptische visuals op de achtergrond verschenen. Niet veel later werd Denzel bij zijn opkomst op het podium op gejuich onthaald. Beginnen deed hij met “Babylon”, een nummer dat eerder in het genre dance valt dan hiphop, maar dit verhinderde het publiek niet om Denzel’s feest goed te starten en, je raadt het nooit, een moshpit te beginnen. Voor wie nog niet volledig mee is, wordt getrakteerd op enkele parels van Imperial zoals “ULT” en “Gook”, de twee tracks met ongetwijfeld de beste hooks die Denzel al geschreven heeft. Denzel raast door deze teksten als een hogesnelheidstrein en iedereen volgt mee. Hij noemt zichzelf weleens “ultimate”, wat hij frequent gebruikt als thema voor zijn muziek. Andere tracks hebben dan weer diepere onderwerpen zoals opgroeien in zijn criminele omgeving van Carol City en hoe het is om een buitenbeentje te zijn in deze samenleving. Maar wat het thema ook moge zijn, het publiek gaat los op elk woord dat de Floridiaan lost.

Goed, dit klinkt allemaal heel intensief, maar zo’n drukte kan na enige tijd misschien wel vermoeiend en langdradig worden. Denzel weet echter een goede combinatie te vinden tussen genieten van de muziek en teksten en jezelf gewoon helemaal laten gaan op de agressiviteit van de beats. Tussen klassieke meebrullers als “Threatz” en “Zone 3” door, kregen we ook al voorproefjes voor het nog onuitgebrachte Taboo. Vooral “Sumo” viel in de smaak waarbij Denzel opvallende “clout goggles” à la Kurt Cobain droeg (tegenwoordig eerder gedragen door ‘mumble rappers’ Playboi Carti en Lil Uzi Vert). Het publiek ging dus ook bij onbekend werk uit zijn dak, Denzel die het publiek de tekst van de hook van “Switch It Up” aanleerde, hielp dan ook om de sfeer er dik in te houden.

Denzel leek het ook echt naar zijn zin te hebben. Zonder moeite zorgde hij voor ontelbare moshpits die nooit te extreem werden waardoor je toch jezelf tussen de menigte durfde gooien. De uitzondering hierop is “Ultimate”, Denzel’s grootste hit dat puur moshpitmateriaal is en waarop het publiek dan ook compleet uit zijn dak ging. En hoewel hij voor een relatief kleine zaal speelde, genoot hij oprecht van de ontvangst van de fans. Wanneer twee ‘grapjassen’ het podium op trachtten te komen en een lichtjes geïrriteerde Denzel hen de les spelde, verduidelijkte hij na de preek: “I love you guys, but don’t try that shit again, OK?” Liefde alom dus tussen Denzel en het publiek.

Exit Denzel Curry en het publiek ging voldaan huiswaarts. Jammer genoeg liet Denzel enkele publieksfavorieten als “Knotty Head” en “Zenith” weg uit zijn set, maar dat deerde eigenlijk niet. Bij Denzel gaat het niet over welke hits aan bod komen en meegebruld kunnen worden. Het gaat over Denzel zelf en het feest dat hij met zijn stijl brengt en dat werd in de Botanique nog maar eens bevestigd. Zowel oud als nieuw materiaal werd goed gebracht door Denzel en enthousiast onthaald door het publiek. De nieuwe nummers sloegen enorm aan en doen ons zeker uitkijken naar “Taboo”. We kunnen spreken van een geslaagde avond en hopen dat Denzel in de toekomst de grotere zalen in België ook kan uitverkopen.

Setlist:

Babylon
ULT
Gook
Flying Nimbus
Sumo
This Life
Bloodshed
Zeltron 6 Billion
Switch It Up
Equalizer
Zone 3
Ultimate

Bis:

Threatz
Narcotics

Related posts
LiveRecensies

Aitch @ Botanique (Orangerie): Volksmenner uit Manchester

Dat Britse hiphop hot is op dit moment hebben de mensen aan de andere kant van het Kanaal de afgelopen dagen kunnen…
LiveRecensies

Kimbra @ Botanique (Rotonde): Struikelen over je eigen val

Wie de naam Kimbra in de mond neemt, denkt waarschijnlijk meteen aan wereldhit “Somebody That I Used To Know” waarop we de…
2022FeaturesInstagramUitgelicht

De 50 beste albums van 2022

Het jaar loopt langzaam maar zeker op z’n eind. Naar goede gewoonte word je dan gebombardeerd door lijstjes met eindejaarsoverzichten en dit…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.