Interview Zwangere Guy: Gewoon Guy
Features, Interviews, Uitgelicht

Interview Zwangere Guy: Gewoon Guy

© Kamilia Sain

Het is acht uur in de morgen. Met een licht benevelde kop brengt de trein ons richting Brussel, BXL voor de vrienden. Weinig om handen in zo’n wagon, dan enkel het naar buiten kijken. Het raam van de semi afgedankte NMBS-trein geeft meer prijs dan je zou vermoeden. Een overwoekerde tuin, een veel te duur zwembad of een kwijlende dikke hond geven je met enige fantasie een inkijk in de ziel van de eigenaar. We stellen ons dan ook de vraag over hoe de achtertuin eruit zou zien van de man die we straks te zien zullen krijgen. Niet veel later ontmoeten we een warme ziel, die je meteen doet vergeten dat je een afspraak hebt bij de Zwangere Guy. De kleine oogjes van Guy verraadden het al, het was gisteren laat. Vijf uur gaf de klok aan, maar dat deert hem niet. “Als ge ’s avonds kunt zuipen, dan kan je ’s morgens ook een interview geven”.

De naam Zwangere Guy zorgt bij velen voor verwarring. Sommigen moeten erom lachen anderen vinden het dan weer absurd. De volgende vraag brandt dan ook al lang op onze lippen. Hoe ben je in godsnaam op de naam Zwangere Guy gekomen?

Ik merk dat veel mensen zich vragen stellen bij mijn naam, maar voor mij is Zwangere Guy meer gelaagd dan je zou denken. Bij STIKSTOF zeiden we vroeger “die shit is zwanger”, daarmee wilden we zeggen dat iets swag was of goed. Zwanger vind ik ook een geladen woord, die je even doet nadenken en daar hou ik wel van. Daarnaast vind ik de Belgische rapnamen eerder saai en Zwangere Guy is dat allerminst denk ik. De namen die ik heb gehad draaien ook altijd rond de letter G. Gorik is mijn echte naam, dus ver moet je het niet zoeken. Ik ging van Gomar naar Omar G. Die laatste is trouwens een verwijzing naar Omar S, één van mijn lievelingsartiesten binnen de housescene. Op Facebook werd het zelf even Omar Gynaecoloog. Tot ik zei van “fuck it, ik pak gewoon Zwangere Guy”. Het is zo’n absurde naam, maar tegelijkertijd is het een weerspiegeling van het absurdisme dat al jaren in Brussel leeft.

Met de titel van je eerste plaat Zwangerschapsverlof Vol. 3 bracht je velen aan het lachen. In welke mate is humor essentieel voor u als artiest?

Ik wil niet alles te serieus pakken en humor is dan ook erg belangrijk voor mij. Ik ben volop bezig met mijn volgende plaat en daarop wil ik dat mensen mij anders en beter leren kennen. Ik wil ze laten zien wie ik echt ben.

Guy Aan Het Werk:

Wat volgt is een live gebracht nummer uit Guy’s volgende album. We kunnen het niet laten horen, maar zinnen als “de liefde die ik heb is niet de liefde die ik had” of “met geld van m’n eerste show kocht ik een matras” komen hard aan en geven je een inkijk in het turbulente verleden en heden van de man. Achter de goedlachse Zwangere Guy schuilt merkbaar veel meer dan je zou vermoeden en hij weet dit op magistrale wijze te vertalen in zijn rapkunst.

In het nummer “Outfit van me Daddy” zing je dat je alles solo doet sinds je 14e, in welke mate heeft die zin betrekking op jou?

Die zin is volledig toegewijd aan mijzelf. Ik ben op mijn 14e thuis weggegaan en woon sinds mijn 15e alleen. Ik kan mijn verleden nog het best schetsen met een nummer die ik je zal laten horen. Een nummer die vermoedelijk als eerste single zal gedropt worden ergens in december.

Guy Aan Het Werk:

Een herkenbare laidback vibe neemt je mee op sleeptouw. Al snel volgt een onnavolgbare verhaallijn, die onmogelijk te verzinnen valt. Het duurt niet lang voor we denken “deze man is uit een diep dal gekropen”. Instabiele tienerjaren die gitzwart staan van agressie en haat, zijn confronterend om te horen, maar tegelijkertijd voelt het goed aan voor Guy om dit te kunnen delen. Het gebeurt niet veel, maar hier worden we toch even stil van.

Je hebt nu twee nummers gebracht die op je volgende plaat zullen verschijnen. Na twee nummers weet ik meer over jou, dan dat ik dat deed op je volledige eerste plaat. Ben je niet bang dat je teveel van jezelf zal blootgeven?

Het klopt dat ik mij op een of andere manier kwetsbaar opstel, maar daar gaat het bij mij niet om. Ik ben content dat ik dit deel van mijn hart kan delen. Muziek is voor mij een manier geworden om al die miserie te verwerken en dat is voor mij veel belangrijker. In “Outfit van mijn Daddy” verwijs ik met één zin naar mijn verleden, maar toen dacht ik, waarom kan ik daar geen volledige nummers over schrijven. Op mijn eerste plaat had ik trouwens het gevoel dat het meer over rijmen om te rijmen ging en dat wil ik geen twee platen doen. Het risico bestaat erin dat ik veel fans zal verliezen, maar daar lig ik niet van wakker. Je bent ofwel voor ofwel tegen mij als.

Je verleden heeft je gemaakt tot wie je nu bent. In welke mate heeft muziek je geholpen om daarmee om te gaan?

Ik zeg niet dat hip hop mij heeft “gered”, maar het heeft mij zeker geholpen. Het zijn mijn vrienden, de stad en Stikstof die mij echt uit de shit hebben geholpen. Ik moest als jonge gast ook alles weten over hip hop. Vraag mij bijvoorbeeld iets over Tupac en ik kan het u zeggen. Die focus heeft me op één of andere manier ook geholpen.

Alles wat met Belgische hip hop te maken heeft lijkt op dit moment uit Brussel te moeten komen. Hebt u een verklaring voor deze trend?

Hip hop is voor mij al jarenlang een manier van leven. Ook in de tijd dat er niet naar ons werd omgekeken. Ik maak al acht jaar hip hop en luister al gans mijn leven naar hip hop, maar nu pas heb ik het gevoel dat de Belgische hip hop erkenning krijgt. Dat is vooral te merken in de kranten, op radiozenders en het internet. Er zit gewoon ook veel talent in Brussel, dat niet meer te negeren valt. Het risico is wel dat we een glazen huis aan het bouwen zijn en ik bouw liever een degelijk huis met een stevige fundering. In Nederland en Frankrijk leven rappers trouwens al jaren van hun muziek, terwijl dat hier niet zo is.

“Constant presteren, is dat leven” op je nummer BXL Finest toon je dat Zwangere Guy ook kan reflecteren over levensvragen. Ben je daar vaak mee bezig?

Ik heb tien jaar in de bouw gewerkt, om daarna in het restaurant van de AB te werken. De dagen waar ik twaalf uur aan één stuk werkte waren geen uitzondering. Na het werk ging ik ook nog eens optreden of feesten. Op een bepaald moment raakte ik dat stramien zo beu. Toen kwam ik tot het besef dat alles ook anders kon.

Guy aan het werk:

Wat volgt is een potentiële hit, die een duidelijk antwoord geeft op onze vraag. Met een hook als “Ik wil niet meer gaan werken, waarom altijd over centen” lijkt het ons duidelijk. Het is Guy menens. Deze G is a man with a plan.

Je bent bekend geraakt door je groep STIKSTOF. Voelde je een drang om je eigen gevoelens op tafel te gooien als solo artiest?

Bij STIKSTOF zijn er drie mannen die rappen, waarbij Paulo zorgt voor de beats. Het is dan ook niet de bedoeling dat je binnen een groep constant over je eigen gaat gaan rappen, dat werkt gewoon niet. Toch voelde ik wel de noodzaak om dat te doen. Bij Zwangere Guy kan ik dat ongegeneerd doen. Er is bij STIKSTOF wel één nummer waar ik mezelf wat bloter geef, maar daar blijft het bij. De drang om er als solo artiest voor te gaan was er dus zeker, maar zonder STIKSTOF had ik het als solo artiest nooit zo ver kunnen schoppen en daar ben ik heel dankbaar voor.

Heb je het gevoel dat Zwangere Guy groter is geworden dan je vooraf had gedacht?

Jazeker, de shows die ik het voorbije jaar heb gespeeld, zijn niet meer bij te houden. Al besef ik dat STIKSTOF wel meer aanzien heeft binnen de hiphopscene en dat is nu ook mijn prioriteit. We staan o.a. op Dour, Couleur Café, Lokerse Feesten en Rock Werchter. Ik laat het allemaal op mij afkomen. Er is trouwens nog niemand van ons op Rock Werchter geweest. Spannend.

Je rapt in het Nederlands en het Frans. Horen we ooit de Engelse versie van “Pregnant Guy”?

Nooit van mijn leven. Ik zing in mijn moedertaal and that’s it. Ik zie ook niet in waarom ik ooit in het Engels zou moeten rappen. Liever groot zijn in klein België, dan krampachtig carrière te willen maken in het buitenland. Ik zou ook niet goed weten wat zeggen. Misschien zou ik met wat fucks rondstrooien. Veel van die Engelstalige rap is ook fake, waarom proberen Belgische rappers het gewoon niet in het Nederlands. Dat snap ik echt niet.

Hoe kwam Guy voor het eerst in contact met hip hop?

Mijn sociaal assistente vroeg me wat ik graag wou doen. Ik zei haar dat ik eens naar een concert wou gaan en zo mocht ik naar Starflam gaan kijken in de AB. Ik was toen twaalf jaar denk ik. Die show was indrukwekkend. Binnenkomen in de AB gaf me een nice gevoel. Dat was mijn eerste ervaring met hip hop. Ik luisterde ook veel naar Studio Brussel (Lefto) en Radio Kayef, waar ook wel veel hip hop werd gedraaid. Mijn nonkel gaf mij trouwens mijn eerste cassette met hip hop op. De klik om zelf muziek te gaan maken kreeg ik pas op mijn 23ste. Vrij laat, maar zie waar ik nu sta.

Guy aan het werk:

Ondanks het feit dat Guy trouw blijft aan zijn moedertaal, zien we hem de dag voor hij naar Amerika vertrekt. Daar zal hij een showcase spelen met Stikstof. Met enig ongeloof van wat komen zal, vult Guy braaf zijn laatste reisdocumenten in. De wachtkamer kan niet mooier klinken, want op de voorgrond treedt nog maar eens een nummer die op Guy’s nieuwe plaat zal verschijnen. Een plaat die we begin maart mogen verwachten. Deze keer horen we een samenwerking met oude bekenden van Le 77. Ondertussen is het ons wel duidelijk geworden. Zwangere Guy is op de top van zijn kunnen en is hoogzwanger van een plaat die fucking zwanger zal klinken.

5 juli 2018

About Author

Jasper Laureyssens


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter