Live

Grime Night (AJ Tracey, Flohio, Nadia Rose) @ AB Club: grimmige Sound of Protest in volle actie

De AB kreeg de opdracht om de vijftigste verjaardag van mei ’68 te vieren tijdens ‘het jaar van de contestatie’. Dat doen ze met een reeks concerten waar protestmuziek centraal staat. Naast Turkse sociale protestsongs, de Black Lives Matter-beweging en punkiconen, kiezen ze ook voor grime. Niet zomaar een concert maar een heus mini-festival met up and coming MC’s uit het centrum van de scene: Londen. Op de affiche pronkten grote naam AJ Tracey, nicht van Stormzy Nadia Rose, opkomend talent Flohio en innemende Novelist die net z’n debuutalbum uitbracht. Die laatste moest vanwege de protestacties op Brussels Airport jammer genoeg cancelen. Maar ook Nadia Rose had last van protestkriebels, na wat divastreken besloot ze (veel te laat) toch nog drie nummers te brengen. De pluimen gaan dan ook zonder twijfel naar pro-MC AJ Tracey en de energieke dame Flohio.

Flohio: zoveel woorden uit zo’n klein lijfje

De jonge Flohio mocht de avond openen in een zeer mager gevulde AB Club. Toch kreeg ze al meteen wat bijval van het publiek. De tengere dame gekleed in hoge cargopants en los geel T-shirt bewoog vinnig over het podium en bleek nog ruim genoeg adem over te houden om supersnelle bars te rappen. Die gingen meer dan eens over jezelf zijn, ze straalde dan ook genoeg zelfvertrouwen uit om alle ogen af te leiden van het gespierde bovenlichaam van de halfnaakte dj. Flohio timmert al lang aan de weg. De 25-jarige rapt ze al meer dan de helft van haar jonge leven en het afgelopen jaar ging haar carrière in een stroomversnelling dankzij goeie samenwerkingen en een fantastische freestyle op BBC Radio 1xtra. Flohio werkt daarom nu ook hard aan een debuutalbum. Als we daarop de songs kunnen horen die ze in de AB Club bracht, belooft dit een schot in de roos te zijn voor vrouwelijke grime.

Flohio aka Floflo wisselt vlot tussen old school garage, up-tempo toegankelijke grime en het grimmige harde werk. “Don’t Care” is zelfs kandidaat zomerhit. Langzaam krijgt ze het publiek mee, maar bij het voorlaatste nummer dropt de ‘energy’ jammer genoeg tot op de kelder van de AB. Geen probleem, tijdens de laatste song gaat het meteen terug in crescendo. “Bands” is een van de twee singles die Flohio op Spotify heeft staan waarin ze net als Stormzy onlangs deed, uithaalt naar de Grenfell tower. Ze herstart het tot drie keer toe om zoveel mogelijk mensen mee op gang te trekken en dat lukt. Na de derde reload wil het publiek nog meer en Flohio, de kleine rebel die ze is, antwoordt met nieuw werk “Watch Out”. De vrouwelijke A$ap Rocky is een krak in opbouwen, niet alleen door klassieke reloads maar ook door straffe bruggen en intro’s in haar nummers te steken. Ook “Watch Out” is daar getuige van. Hoewel ze de typische grime attitude uitstraalt op het podium met agressieve bewegingen en een kwaad gezicht is ze op bijzondere wijze toch innemend en toont ze respect naar haar publiek toe, dat nog niet volledig was opgewarmd. Respect dat Nadia Rose nog ontbreekt.

Nadia Rose: dubbel en dik een gemiste kans

We weten er het fijne niet van, maar er moet iets zijn misgegaan in de kleedkamer van Nadia Rose zondagavond. De nicht van Stormzy zou een incident met haar promotors gehad hebben. Dat kwam een deel van haar ‘skwod’ melden drie kwartier na haar starttijd. De vibe die bij het begin van haar set op gang werd getrokken door haar dj stond tegen die tijd al op een bevroren pitje. Toen een stevige kerel in een trainingspak het podium kwam opwandelen en de microfoon vroeg, voelden we de bui al hangen: ‘Nadia is not be performing today. The promotors have been very bad to us. We put make-up on and everything but the vibe is ruined, she is very upset.’ Bij het horen van dit nieuws waren de meningen verdeeld. De ene helft van de zaal riep om AJ Tracey, de andere ruilde initiële teleurstelling om in aanmoediging. Haar manager belde vanop het podium naar de kleedkamer om Nadia de lokroep van de eerste rijen fans te laten horen. Vijf minuten voor de hoofdact zou moeten beginnen kwam ze dan toch het podium op.

De tourmanager deelde champagne en vodka uit terwijl Nadia zelf verzoekjes accepteerde uit het publiek, alles om het voorval terug recht te trekken. Wie nog wilde feesten, kon dat last minute doen op “Skwod”, “Puddycat”, “Big Woman”, “Tight Up” of “Crank It”. Als je tijdens die songs kwam binnenvallen, zat je middenin een vet feestje, daar zullen we niet om liegen. Helaas stond het merendeel van de mensen al een uur te wachten op de BBC Sound of 2017-belofte. Na zo’n circus is het dansen met een wrang gevoel. De perfect afgelikte grime-ster had er beter aan gedaan de protestactie door te zetten en niet op te treden. Dat zou pas een dikke vinger geweest zijn naar die ‘bad promotors’. Met deze laffe verzoening maak je misschien je trouwste fans gelukkig maar zet je een komieke versie van jezelf neer voor nieuwelingen. Het feit dat de dj tijdens de afbraak haar apparatuur niet deftig kreeg afgesloten en stond te brullen naar de geluidsman van de AB, maakte van de oh zo beloftevolle Nadia Rose een nog grotere grap.

AJ Tracey: redder van de avond, next in line voor overzees succes

Het debacle van Nadia Rose zorgt ervoor dat headliner AJ Tracey het moet stellen met een half lege zaal en nog maar 15 minuten speeltijd. Zijn dj weet wél van aanpakken en ruimt het stelletje ongeregeld van Nadia meteen op. AJ begint zijn set op punt met “LA4WEEK”, hoewel de helft van de zaal al naar huis is, kan hij alle overgebleven aanwezigen meteen op en en neer doen springen. “Packages” zet de AB club nog meer in de fik. Tijd voor het échte grime-werk.

Een hypeman die blijft doorratelen, lichten die amper laten zien wat er op het podium gebeurt, agressieve beats en iedereen in een trainingspak: AJ Tracey brengt grime zoals we die in Londen vinden. In die underground clubs werd al in de jaren 2000 geregeld een reload gedaan. De MC voelt dat de sfeer goed zit en vraagt de dj om een ‘reload’. De song wordt herstart met dubbel zoveel ‘energy’ uit het publiek. Flohio flikte het aan het begin van de avond op meesterlijke wijze en ook AJ Tracey laat ons niet in de steek wanneer iedereen meegaat op de flow van “Luke Cage”. Bij de tweede start gaat het er nog harder aan toe.

Nieuwe single “Mimi” wordt al vlot meegebruld. En ook de songs van AJ Traceys laatste mixtape doen het goed. Wie grime beter wil leren kennen, verwijzen we dan ook graag door naar deze West-Londense MC. Stormzy is een leuke kerel, maar hij draagt het genre niet alleen en is niet bepaald het boegbeeld van échte grime. AJ Tracey wordt ondertussen al genoemd als zijn runner up. Met zijn nieuwste EP Secure the Bag! bewees hij dat nogmaals. Kenners voorspellen dat hij de volgende MC is die de oceaan zal kunnen oversteken. Hits als “Blacked Out” en “Quarterback” klinken in de AB Club nog straffer dan op de EP en om het feestje helemaal op en top grime te maken, zwiert AJ Tracey er een cover van Skepta’s “That’s Not Me” tussen. Die misstap van concullega Nadia Rose zijn we al lang vergeten wanneer we ver over tijd achter onze trein rennen.

Terwijl grime in ons land vooral met Stormzy en Skepta gelinkt wordt, probeerde de AB met dit grime-festival een podium te geven aan MC’s die al langer bekend zijn in Londontown maar de oversteek nog moeten maken. AJ Tracey staat aan de vooravond van zijn Amerikaanse doorbraak en beschouwde zijn set in de AB als een makkie. Nadia Rose daarentegen stelde teleur door zich nu al als een diva te gedragen. Haar protestactie paste dan wel in het kader van de avond, maar zette kwaad bloed bij alle non-fans. Flohio toonde dan weer dat vrouwelijke MC’s niet altijd strak in het pak, afgelijnde diva’s hoeven te zijn. Al bij al een avond vol classic grime, Novelist die last-minute moest cancelen, had er zeker een unieke twist aan kunnen geven voor wat afwisseling. Wij geven alvast een big up naar de AB, die het genre dat thuishoort in vuile clubs een kans wilt geven en er zowaar evenveel vrouwelijke als mannelijke acts programmeerde! Wie nog meer grime wil, kan terecht op Dour waar AJ Tracey op vrijdag geprogrammeerd staat.

14 mei 2018

About Author

Emma Vierbergen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter