
© CPU – Sven Michiels (archief)
De recent gedoopte AFAS Dome, dat vroeger Sportpaleis heette, was de afgelopen weekenden in de ban van de K3 Originals-concerten. Deze moeten, voordat aan de extra shows begonnen wordt, even halt houden omdat er dit weekend geen ingepland konden worden. Dit kwam door de komst van een wereldster die haar eigen podiumopstelling zou meenemen. Natuurlijk hebben we het over de veelbesproken Katy Perry. De Amerikaanse begon gisteren aan haar Lifetimes-tour op het Europese vasteland en dat konden we zeker niet missen.
Al sinds haar album Witness uit 2017 zit de zangeres volgens sommigen in haar ‘flop era’. De twee albums hierna, Smile uit 2020 en 143 van vorig jaar, konden ons en veel andere critici dan ook niet meer overtuigen. Toch blijven de dingen die Perry doet hot topics. Zo werd haar ruimtereis met o.a. Gayle King fel opgenomen in de media. Ook wekte haar samenwerking met omstreden figuur Dr. Luke op de laatste plaat heel wat ophef. Toch is er nog altijd plaats voor Perry in de popwereld. Of de nieuwe muziek live wist te overtuigen, of ze toch nog moest teren op haar oude hits, ontdekten we gisteren.
Om kwart voor acht kon voorprogramma Becky Hill aan haar set beginnen. De Britse verzorgde hiermee haar eerste set van de Lifetimes-tour. Hoewel de zangeres in ons land al wel wat bekendheid sprokkelde met enkele hitjes, hield dat haar niet tegen om als opener voor Perry te fungeren. Het optreden startte ze dan ook stijlvol op een lichtgevende blok in het midden van het podium. De Britse deed het met een backingtrack waar ze live op zong. De muziek van Hill is ook erg elektronisch en bevat harde beats, waardoor dit niet zo erg was. Het was dan wel vooral haar stem die moest overtuigen en dat lukte ook. Met enorme uithalen wist ze dus vocaal enorm te presteren. Nummers als “Lose Control” en “My Heart Goes (La Di Da)” werden dan ook al mooi meegezongen door het publiek. Hill wist het publiek dus op te warmen en te overtuigen van haar kunnen op een qua showgehalte eerder sobere, maar dan wel vocaal sterke manier.
Voor de show van Perry begon, vulde het, in aparte vakjes opgedeelde, scherm zich met herinneringen uit de carrière van de zangeres. Dat scherm speelde ook een belangrijke rol in de intro en tussenstukken. De show was namelijk opgebouwd als verhaal. Zo toonde Perry als grote mainstream popartieste dat ze ook conceptueel een geheel in elkaar kan steken. Toch moesten we er een korreltje ludieke luchtigheid bij nemen. Het optreden draaide namelijk om een game waarin de aarde overgenomen werd door het kwaadaardige ‘Mainframe’, die zijn kracht put uit opgesloten vlinders. De wereld lag dan in handen van karakter ‘KP143’. In een soort cocon in het midden van de zaal werd het karakter tot leven gewekt tijdens “ARTIFICIAL”. Vanaf het begin had je dus door dat Perry spektakel zou brengen en zich zou smijten. Op een versnelde versie van “Chained To The Rhythm” kon de zangeres zich samen met haar dansers al een eerste keer bewijzen. Die lijn werd dan verder doorgetrokken met mooie choreo’s en indrukwekkende stunts. Al vanaf het begin durfde Perry dan ook met hitjes gooien. Zo kon “Dark Horse” dan ook op veel enthousiasme rekenen en waande Perry zich terecht als echte popdiva.
Toepasselijk genoeg werd gekozen voor een podium in de vorm van een oneindigheidsteken. Dit had wel zijn voordelen: zo zorgde het voor meer beweegruimte voor Perry en haar dansers. Ook zorgde het ervoor dat ze overal dichter bij het publiek kwam wat meer interactie in de hand werkte. In het volgende hoofdstuk van de game, waande Perry zich in “WOMAN’S WORLD” dat met een coole constructie op het podium gepaard ging. Deze werd dan ook voor enkele stunts gebruikt. Op “Hot N Cold” haalde de zangeres dan haar gitaar boven om er, als puntje van kritiek, bijna niet op te spelen. Dit omdat ze te druk bezig was met de sfeer hooghouden, wat haar aardig lukte. Ook kondigde Perry aan dat ze volgend jaar weer te zien zal zijn in België, namelijk op Werchter Boutique. Ondertussen filmde de Amerikaanse haarzelf even met de gsm van iemand uit het publiek. Na een ode aan de Belgische queercommunity met haar hit “I Kissed A Girl” konden we doorgaan naar het volgende level.
In de wereld van “NIRVANA” vond Perry plaats voor weer enkele nummers van 143. Op deze song zelf vloog de zangeres choreografisch door de lucht om dan ook gewoon wat salto’s te maken. De throwback door de sample van “I’M HIS HE’S MINE” werd dan vergezeld door een schermverschijning van Doechii. In de bonusronde moest een van de vorige albums van de zangeres aangeduid worden, om hier dieper op in te gaan. Ditmaal werd het Prism, waarvan Perry doorheen lange tussenstukken “Ghost” en Unconditionally” zong in haar “Roar”-outfit. Deze tweede deed ze nadat ze enkele mensen uit het publiek haalde en een hilarische interactie mee had. De voorwaarde was dat de mensen die op podium kwamen, verkleed moesten zijn als haai. Zo vond ze er vier, die dan ook voor het nummer op podium bleven. Na een confrontatie met de ‘Mainframe’ bracht Perry enkele mysterieuzere songs als “ET” en “Part Of Me”.
Toen ze de ‘Mainframe’ uiteindelijk versloeg, konden de grootste hits nog de revue passeren. Op een gigantische vlinder vloog de zangeres dan over de zaal. Qua productie zagen we dus dat Perry niet op een centje meer of minder lette. Hier zette dan ook eerst “Roar” in. “Daisies” en “LIFETIMES” kwamen goed binnen, maar moesten dan nog plaats maken voor de grote klepper “Firework”. Deze onthaalde het publiek dan ook met uitbundigheid. De aarde was gered, de vlinders waren vrij en dat kreeg ‘KP143’ allemaal met liefde voor elkaar.
In de AFAS Dome bewees Katy Perry dat ze, ondanks enkele deuken in haar reputatie, haar plaats op een dergelijk podium nog altijd meer dan verdient. De zangeres levert al jarenlang popshows van een degelijk niveau en dit was met de Lifetimes-tour niet anders. Goede zang, feestelijke ambiance en een sfeer die nooit inzakte; meer heb je niet nodig. Toch gaf Perry nog dat extraatje door een veelvoud aan spectaculaire stunts en dat tikkeltje luchtigheid. Noem haar gerust passé of onnozel, maar feit blijft dat Katy Perry, ondanks alle commentaren, er nog altijd staat en met zichtbaar plezier een aanstekelijke energie uitstraalt. Dat is uiteindelijk waar een geslaagde avond om draait.
Op zaterdag 27 juni is Katy Perry de headliner van Werchter Boutique. De ticketverkoop start volgende week vrijdag. Voor een regulier kaartje moet je 131 euro neerleggen en voor een plekje in de golden circle ben je 184 euro kwijt.
Setlist:
ARTIFICIAL
Chained To The Rhythm
Teary Eyes
Dark Horse
WOMAN’S WORLD
California Gurls
Teenage Dream
Hot N Cold
Last Friday Night
Peacock
I Kissed A Girl
NIRVANA
CRUSH
I’M HIS HE’S MINE
Wide Awake
Ghost
Unconditionally
ALL THE LOVE
ET
Part Of Me
Rise
Roar
Daisies
Lifetimes
Firework






