© Izzie Austin
Het verhaal van WITCH, ofwel We Intend to Cause Havoc, is er eentje waarvan een boek geschreven kan worden. De Zambiaanse groep wordt omschreven als de uitvinders van de Zamrock en in de jaren zeventig en begin jaren tachtig werden heel wat albums uitgebracht. Toen verdween de groep van de aardbol, tot er in 2023 met Zango een nieuw album werd uitgebracht. Jacco Gardner had enkele leden terug aangespoord om terug muziek te maken en zo geschiedde. Ondertussen verschijnt dit jaar alweer een tweede album sinds de reünie en dat gaat ook gepaard met een Europese tour die halt hield in de Club van Ancienne Belgique.
Als opener werden de locals van Dull Boy Johnny uitgenodigd om de beentjes van het publiek helemaal los te schudden. Begin dit jaar verscheen met The Move de nieuwste ep van het vijftal en dat was meteen ook een grote brok van hun set. Met invloeden vanuit Jungle, Khruangbin en ook lokaal Balthazar zat die groove alvast uitmuntend goed. Zelfs toen er heel wat psychedelische stukken aan te pas kwamen, bleef het boeien. Het publiek was ook meteen mee en hoe langer de groep speelde, hoe meer volk er bijkwam. Die werden als maar meer enthousiast door de dansbare muziek, al miste het voor ons net iets meer vernieuwing om te kunnen blijven hangen. Dansbaar is het zeker en ook qua aanstekelijkheid weet Dull Boy Johnny wel waar ze mee bezig zijn, maar het mist die ene unieke song om er echt uit te schieten.
WITCH had naast zijn originele leden ook twee leden uit Bristol mee. Die droegen een specifieke hoed als waren ze net uit de Wizard of Oz afgekomen om te komen spelen bij WITCH. Bassist Tommy Kirby kwam als eerste het podium op om de sound van “Thou Shalt Not Cry” meteen zijn groove weer te geven. Niet veel later verscheen Oli Mason op drums en zo kwam iedereen geleidelijk aan de zaal in. Zanger Jagari Chanda stal wel meteen de show door als charismatische frontman zijn stem en performance te laten gelden. Hij zou die gedurende de volledige show ook niet meer verliezen.
Chanda had namelijk niets anders dan zijn stem om een publiek voor zich te winnen, want een instrument (buiten wat extra drummen) speelde hij niet. Dus ging hij op zoek naar high fives bij het publiek, vertelde hij leuke verhaaltjes en had hij op een bepaald moment zelfs de tijd om nog een extra hapje te eten. Dat kwam vooral doordat de bandleden iedere song net iets langer lieten duren. Op plaat duurt het allemaal maar een drietal minuten, maar live mochten we toch al snel het dubbel rekenen.
Dat de oude songs ook net iets meer panache kregen live, was wel mooi meegenomen. Het was goed om te zien dat WITCH openstond voor nieuwe krachten en zo ook een nieuwe dynamiek gaf aan de songs die ze in de jaren zeventig uitbrachten. Dat gaf het geheel allemaal een eigentijdse vibe en net daardoor was de AB Club heel goed gevuld. Iedereen die er stond, was na een tijd ook volledig aan het dansen. WITCH hield daar ook rekening mee door in het midden een iets trager en treuriger nummer te brengen. Zoals het leven nu eenmaal in elkaar zit, vertelde Chanda ons. Hij had geen ongelijk, maar zelfs in de treurnis was schoonheid te vinden.
Gelukkig waren er genoeg dansbare songs om dat allemaal te compenseren en even de miserie van het leven te vergeten. Zelfs een liedje over een slechte vrouw werd omarmd en dansbaar aanvaard. Iemands verdriet is maar zo slecht als een goed lied dat erover wordt gemaakt en uiteindelijk kunnen we er maar beter naar luisteren dan te proberen hopen dat alles goedkomt. Dat was uiteindelijk ook de boodschap die WITCH uitstraalde: geniet van het leven en vergeet alle negativiteit.
Met “Queenless King” werd er slechts één nieuw nummer gespeeld, maar die leek zich wel al perfect in de set te blenden tussen het ouder werk. WITCH had zo een uitstekend eindsalvo in petto waarbij synths, lekkere baslijnen en natuurlijk een goede frontman hand in hand gingen. Daardoor was de anderhalf uur durende show voorbij voor we het wisten en konden we genieten van begin tot eind. WITCH liet zijn publiek dansen en bewees dat oude Zambiaanse muziek tegenwoordig ook nog heel modern en dansbaar kan klinken, mits wat nieuwe invloeden.
Volgende maand kan je WITCH aan het werk zien op Best Kept Secret Festival in Nederland.
Setlist:
Thou Shalt Not Cry
Living in the Past
Waile
Introduction
Toloka
Strange Dream
Nazingwa
Chifundo
By the Time You Realize
Queenless King
Lazy Bones
Evil Woman
Like a Chicken