Steek het woord ‘smut’ in een vertaalmachine en je krijgt twee mogelijke betekenissen: vuiligheid of aanstootgevende content met seksuele inslag. Voor de gelijknamige band uit Chicago gaat die interpretatie echter niet op. Lyricist Tay Roebuck, gitaristen Andie Min en Sam Ruschman, drummer Aidan O’Connor en bassist John Steiner begonnen nog in het vorige millennium aan hun muzikale avontuur. Het vijftal staat bekend om hun radiovriendelijke rock, verrijkt met invloeden uit shoegaze en gothic. Echt boven het maisveld uitsteken heeft de band nooit gedaan, maar het siert hen dat ze trouw blijven aan de sound die ze zelf het meest aanspreekt. Smut is dan ook een schoolvoorbeeld van een band die niet hoeft te leven van de muziek, maar desondanks een professioneel eindresultaat aflevert. Zowel qua artwork, videoclips als omkadering zit alles netjes in elkaar.
De nieuwe single “Syd Sweeney” klinkt verzorgd en bevat genoeg tempowisselingen om boeiend te blijven. Roebucks dromerige zanglijnen sluiten naadloos aan bij de stevige gitaren in de stijl van Foo Fighters. De riffs blijven zacht en sfeervol, ideaal om rustig op mee te deinen. Wanneer Roebuck haar stembereik uitbreidt, komt er meer beweging in het nummer. Het effectpedaal wordt iets steviger ingetrapt, wat dient als brug naar het tweede deel van de track. In het slotstuk volgt een korte omwenteling: innerlijke demonen worden bezongen, ondersteund door een soepele breakdown. Qua volume blijft Smut aan de voorzichtige kant, maar het geheel is zonder meer aangenaam om naar te luisteren. De kans dat ze binnenkort de oversteek maken naar het Europese vasteland lijkt klein, maar in de Verenigde Staten staan ze binnenkort in het voorprogramma van Spellling, wat mogelijk nieuwe deuren opent.
Tomorrow Comes Crashing verschijnt op 27 juni.
Beluister de singles van de week op onze Spotify.