Er zijn zo van die muzikale samenwerkingen die je van ver ziet aankomen. Mocht iemand gezegd hebben dat er een nieuw nummer van dubbele Eurosong-winnares Loreen uit was, in samenwerking met een andere gekende artiest, we zouden meteen denken aan professionele knoppendraaiers als Kygo of Alesso. Maar wanneer we de discografie van de Zweedse zangeres van “Euphooooooo-ria” en “Tattoo-oo-oo” erbij nemen, valt het ons op dat zo’n naam eigenlijk ontbreekt, een samenwerking met Kleerup niet te na gesproken. Dat pleit in haar voordeel, want hoewel haar gekendste nummers ons niet echt warm maken (en haar recentste doortocht in ons land evenmin), kiest ze toch niet steeds de makkelijkste weg.
Enter de IJslander Ólafur Arnalds, die we sinds het fenomenale Eulogy For Evolution zeer hoog hebben zitten als ‘new classical’ componist en die recent nog een wondermooie ode uitbracht aan een overleden vriend/muzikant. Waren onze wenkbrauwen bij aanvang van “In The Sound Of Breathing” nog hoog opgetrokken, dan daalden ze razendsnel met het vorderen van het intieme nummer. Mochten we het niet geweten hebben, hadden we Loreen hier wellicht nooit in herkend, vanwege het geheel andere register dat ze hier brengt en waarmee ze zo Enya had kunnen vervangen op de Lord Of The Rings-soundtrack. Arnalds gaat na een piano-intro dan weer de elektronische toer op en eerlijk: we hadden hem hier liever zijn piano verder horen gebruiken. Zijn bliepjes en de wat Bon Iver-aandoende, vervormde stem zijn hier gaandeweg geen honderd procent match meer voor de zang van Loreen. Even dreigt de elektronica in de laatste minuut van dat nummer ook uit te monden in een EDM-ontlading, maar gelukkig maakt Arnalds hier wel de juiste keuze door het lied zacht te laten uitdoven. De synergie staat meer op punt in tweede single “Opening”, waar Loreen eigenlijk vooral de bezwerende aanloop verzorgt naar het dansbare tweede gedeelte, gedragen door een pulserende beat van Arnalds. Een beetje te weinig Loreen hier, maar wel een meer uitgebalanceerd nummer.
Op 21 maart brengen de twee muzikanten onder de gelegenheidsvlag SAGES een gelijknamige ep uit. De twee nu geloste nummers vormen ook de soundtrack van een kortfilm, die wordt ingeleid met een uitspraak van Albert Camus: ‘The only way to deal with an unfree world is to become so absolutely free that your very existence is an act of rebellion.’ Geen verkeerde boodschap dezer dagen.
Ólafur Arnalds: Facebook / Instagram / Website
Loreen: Facebook / Instagram / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.