AlbumsFeatured albumsRecensies

Marble Sounds – Core Memory (★★★): Geen memorabel meesterwerk

Een van de parels binnen het Belgische muzieklandschap in ongetwijfeld Marble Sounds. De groep rond Pieter Van Dessel heeft ondertussen al vijf albums op de teller staan, en is al zo’n 18 jaar bezig met het maken van melancholische, meeslepende muziek. Hun laatste wapenfeit Marble Sounds dateert uit 2022, en was een herbronning waar werd teruggegaan naar de essentie. Een stap die zowel in België als in Nederland erg warm werd onthaald. Van Dessel geeft zelf aan dat hij het moeilijk ziet om die plaat te overtreffen, aangezien deze recht uit het hart kwam.

Voor Core Memory werd er geopteerd voor een andere aanpak. Als we de band mogen geloven, wordt er in plaats van op het hart, ditmaal op de buik gemikt. Wat we hieronder mogen verstaan is minder weemoed, maar meer puntige popsongs en refreinen. Als liefhebber maakt dergelijke uitleg ons zeer benieuwd, aangezien de weemoed bij Marble Sounds hoort als een zadel bij een fiets. Het kan misschien zonder, maar het voelt toch niet hetzelfde. Net als de vorige plaat is er opnieuw een samenwerking met het mooie Belgische label Mayway Records.

In de aanloop van deze release werden er al heel wat singles op ons losgelaten. De volle vijf stuks van het in totaal tien nummers tellend album werden reeds op voorhand de ether ingestuurd. Ergens is het leuk om in de aanloop van een nieuwe plaat al wat te kunnen ontdekken, maar de helft van een album is toch veel. Hierdoor hebben we verschillende keren de indruk dat we de passerende nummers al kennen, en voelen we ons minder enthousiast over alle ontdekkingen die we normaal gezien hebben bij het horen van een volledig nieuw album. Net omdat we de helft al gehoord hebben.

Los hiervan staat uiteraard de kwaliteit die Marble Sounds opnieuw voor de dag kan brengen. Opener en als eerste uitgebrachte single in aanloop van Core Memory is “An Emotional High”. Een fantastische, catchy song die alles ademt wat we van Marble Sounds verwachten. In deze categorie hoort ook “Catch It Alive” thuis. Volle refreinen, mooie achtergrondzang en vlot in het oor liggende refreinen met mooie gitaren. Naast deze vol en groots klinkende liedjes, houdt Van Dessel het ook enkele malen klein met een focus op piano. “Give Or Take A Few” is een fantastisch meesterwerk dat zelfs op de voorgaande Marble Sounds bij de beste nummers zou hebben gehoord.

Er wordt iets gretiger gebruik gemaakt van synths in Core Memory, iets wat Marble Sounds uiteraard niet vreemd is, denk maar aan nummers zoals “Axolotl”. Tijdens nummers zoals “Not All Is In Vain” en vooral “Keep This Air Inside Of Me” is het echter te poppy en gemaakt. Natuurlijk klinkt het op zich niet slecht, maar het voelt wat aan zoals dertien in een dozijn. We missen het gevoel en de ziel die doorgaans sterk vertegenwoordigd zijn binnen de songs van Marble Sounds. Wanneer we eens een stapje in de nachtclub durven te zetten, verwachten we in geen geval een nummer te horen van de hand van Marble Sounds, maar met voormelde songs lijkt er alvast toch een voorzichtige poging ondernomen.

Op z’n minst kan gezegd worden dat dit een veelzijdig en gevarieerd album is. Naast de gekende recepten, experimenten met zwaardere synths en bassen is er eveneens de gulden middenweg. Afsluiter “A Place To Call Mine” is een mooi compromis tussen het bekende en het experimentele. De synths zijn catchy, een piano op de achtergrond maakt het geheel voller en de zachte, warme stem van Van Dessel leidt de weg doorheen een aangename, gevarieerde song. Eveneens in deze categorie is “Said So”, waar er meer naar het elektronische geneigd wordt en ook zwaardere bassen een plaats krijgen. Toch is het geheel kleiner gehouden en komt het wel goed over.

Marble Sounds toont met Core Memory opnieuw dat hij over het talent beschikt om zeer straf materiaal te schrijven. Nummers zoals “An Emotional High” en “Give Or Take A Few” zijn kanshebbers voor onze Spotify wrapped op het einde van het jaar. De experimenten met de zwaardere synths en bassen zijn op zich goed geschreven, maar wijken ver af van de stijl en verwachtingen die we koesteren bij nieuw werk van Marble Sounds. Het brengt variatie, wat zeker altijd een pluspunt is in een album, maar dan kiezen we graag voor de gevarieerde middenweg zoals “Said So”.

Wie deze nieuwe plaat live wil bewonderen, kan hiervoor in april terecht in de grotere Belgische muziekclubs zoals Cactus, Arenberg, HA Concerts en C-Mine. Voor de Nederlandse fans is dit in de Muziekgieterij, Poppodium So What!, Mezz en Tivoli.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek “Give Or Take A Few”, ons favoriete nummer van Core Memory, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

Related posts
FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Marble Sounds: ‘Het is een groot compliment dat we na zes platen nog steeds relevant en fris klinken’

Marble Sounds heeft zojuist zijn nieuwe plaat uit gebracht: Core Memory. Voor meesterbrein Pieter van Dessel is het een natuurlijke tegenreactie op…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Marble Sounds - "Catch It Alive"

Men durft te beweren dat geduld een schone deugd is, maar dat is voor ons soms gewoon tegelwijsheid van het onverschrokken Bond…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Marble Sounds - "Not All Is In Vain"

We hebben geen boontje voor Marble Sounds, maar eerder een hele karrenvracht vol boontjes. Sinds het prille begin, en dat is rond…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.