LiveRecensies

JPEGMAFIA @ Ancienne Belgique (AB): Peggy, de onbevreesde

© CPU – Marvin Anthony (Archief)

Wie Amerikaanse hiphop zegt, komt meestal met een heleboel clichés op de proppen – te laat, te lui, omnipresente dj en alleen maar uit op het snelle geld. Er zijn echter een paar zeldzame uitzonderingen die wél weten wat te doen op een podium, en eentje daarvan is de meester in het buiten de lijntjes kleuren: JPEGMAFIA. Als producer en anarchistische rapper hertekent hij met elk nieuw project het landschap, durft hij zijn publiek uit te dagen en houdt hij met zijn nummers geregeld de maatschappij een spiegel voor. De muziekstijlen in zijn oeuvre lopen wat door elkaar en maken dat het vooral spannend en onberekenbaar blijft. In de nasleep van zijn veelgeprezen album I LAY MY LIFE DOWN FOR YOU, waarvan vrijdag overigens de director’s cut verschijnt, maakt hij in zijn eentje de podia onveilig. Gisteren was Brussel aan de beurt, waar een rijkelijk gevulde Ancienne Belgique hem quasi permanent op handen droeg.

Een voorprogramma? Daar heeft iemand als JPEGMAFIA geen nood aan. Een opwarmer is een onnodig obstakel als je zelf kan uitpakken met een vlijmscherp repertoire. Om iets na negen liet hij wat gitaren in een langgerekte intro gieren zodat er voldoende tijd was om de zaal de vullen met overmatig veel mist. We hadden zijn entree bijna gemist, maar zijn markante cowboyhoed konden we uiteindelijk toch niet over het hoofd zien. ‘I’m not much of a yapper’ bleken voor openingstrack profetische woorden te zijn, want Peggy hield het tussen de nummers door inderdaad tot absolute essentie. “Jesus Forgive Me, I Am a Thot” opende in elk geval met JPEG’s kenmerkende stijl; overrompelende beats en luide raps. Spek voor de bek voor de ruim duizend aanwezigen, die waar ze maar konden ‘Peggy’-spreekkoren lieten horen. Op het daaropvolgende “Lean Beef Patty” stak hij nog een lyrische middelvinger op naar Elon Musk, terwijl het op “HAZARD DUTY PAY!” beuken geblazen was.

In het midden van de zaal kon de sfeer al eens wat hitsiger worden, zij het met het gepaste respect voor elkaar. Een drieste ellenboogstoot van Daan Heymans hoefden we niet te vrezen, maar het was toch opletten geblazen. JPEGMAFIA gaf het publiek namelijk voldoende munitie om tekeer te gaan. Het aan alle kale mensen opgedragen “BALD!” viel op dankzij een teringharde beat die door een groot geluidssysteem nog net iets lekkerder binnenkwam. Een volgende straffe stoot volgde enkele minuten later. “SIN MIEDO”, wat volgens DeepL ‘de onbevreesde’ betekent, werd een overrompeling van jewelste. De prikkelmarathon liep naar hartenlust door en bereikte nieuwe snelheden. Daar kon ook de gebruikelijke “Call Me Maybe”-cover, of beter gezegd gimmick, weinig aan veranderen. Een slipper kon je het desalniettemin niet noemen, daarvoor duurde het grapje net iets te kort. Op vlak van oversturende beats en beklemmende raps konden we ons niet beklagen in het eerste deel, met ook nog “don’t rely on other men” en albumintro “i scream this in the mirror before i interact with anyone”.

Anders dan zijn conculega’s berust JPEGMAFIA niet op de (matige) kunsten van een dj of hypeman. Al jaar en dag serveert Barrington DeVaughn Hendricks de betere one-man-shows, al berust hij wel op de kunsten van een formidabele lichtman om de show toch iets van dynamiek te voorzien. De man achter de knoppen deed een zodanig goede job, dat de nummers nog intenser en harder binnenkwamen. Voor “Real Nega” opteerde hij zelfs op aanvraag van JPEGMAFIA voor een volledig donkere zaal, wat de moshpit net nog agressiever maakte. Het tempo zat hoog en toch moest er ook voor een handvol nummers nog een afzwaaier gemaakt worden naar SCARING THE HOES, het cultalbum dat hij in 2023 samen met Danny Brown uitbracht. Maar liefst vier nummers vonden hun weg in de setlist en bleken vooral de fijnproevers te bekoren. Vooral titeltrack “SCARING THE HOES” deed wat het moest doen en zette de zaal nog eens op scherp.

Aan een behoorlijk tempo bleef het doorgaan en dat lag ook aan het feit dat een paar nummers toch wel een redelijk abrupt einde kende. Een ramp was dat niet, zeker omdat het net voor nog scherpere kantjes zorgde in de performance. Met “WHAT KIND OF RAPPIN’ IS THIS?” ging de sfeer wel gedeeltelijk liggen en ook “JPEGULTRA!” en “New Black History” gingen vreemd genoeg iets minder vlot achter de kiezen. De gashendel werd gelukkig na korte tijd weer gevonden. “vulgar display of power” en “Exmilitary” waren regelrechte symfonieën van harde klanken en zetten vooral zijn onnavolgbaar kunnen als producer in de verf. De stroboscopische lichten waren voor epilepsie-gevoelige mensen misschien net iets te extreem, maar die konden bij “either on or off the drugs” wel de passende rust vinden. Achter de booth bracht JPEGMAFIA zijn momenteel populairste nummer zonder te veel flair en leek hij vooral zijn geld te willen inzetten op een knallend einde in de vorm van “it’s dark and hell is hot”. Als allesomvattend nummer kon dat laatstgenoemde finalestuk de rauwe kantjes tot de laatste minuut hooghouden.

JPEGMAFIA was ‘all over the place’ in de Ancienne Belgique en bracht er een duistere doch zeer coherente performance. Zijn onbevreesde eigenzinnigheid maakte hem zoals gebruikelijk ongrijpbaar en moeilijk te vatten, maar net die kantjes maakten dat hij op handen werd gedragen door zijn Belgische fans. Het was een scherp optreden met kantjes en zonder pathetische stoerdoenerij en waar een strakke lichtshow meermaals hielpen om de overrompeling compleet te maken. Zijn cowboyhoed staat hem in ieder geval bijster goed en we zijn blij dat hij in het wilde westen voor wat welgekomen opschudding durfde te zorgen.

Facebook / Instagram / Website

Setlist:

Jesus Forgive Me, I Am a Thot
Lean Beef Patty (JPEGMAFIA & Danny Brown-cover)
HAZARD DUTY PAY!
BALD!
Call Me Maybe (Carly Rae Jepsen-cover)
SIN MIEDO
don’t rely on other men
i scream this in the mirror before i interact with anyone
1539 N. Calvert
Real Nega
Steppa Pig (JPEGMAFIA & Danny Brown-cover)
Garbage Pale Kids (JPEGMAFIA & Danny Brown-cover)
God Loves You (JPEGMAFIA & Danny Brown-cover)
SCARING THE HOES (JPEGMAFIA & Danny Brown-cover)
WHAT KIND OF RAPPIN’ IS THIS?
JPEGULTRA!
New Black History
vulgar display of power
Exmilitary
Baby I’m Bleeding
Rainbox Six
either on or off the drugs
it’s dark and hell is hot

2207 posts

About author
Schrijft wel eens iets...
Articles
Related posts
LiveRecensies

Caribou @ Ancienne Belgique (AB): Op zijn sokken

Hij ziet eruit als een mengeling tussen je leerkracht wiskunde en je zotte nonkel, maar eenmaal op het podium bloeit Dan Snaith…
InstagramLiveRecensies

Yevgueni @ Ancienne Belgique (AB): Een gedroomd verjaardagsfeest

Zeven succesvolle studioalbums, waarvan drie met gouden platen, en alles bij elkaar rond de honderdduizend verkochte exemplaren. Vier MIA-nominaties. Eén Vlaamse Cultuurprijs…
InstagramLiveRecensies

Cory Wong @ Ancienne Belgique (AB): Messcherp meanderen

Het is nog maar zestien maanden geleden dat Cory Wong de vorige keer in de Ancienne Belgique stond, maar sindsdien bracht hij…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.