© Steve Gullick
Het millennium was net gepasseerd en de hele wereld slaakte een zucht van verlichting: de computers waren niet dolgedraaid en alles zou eindelijk ten goede veranderen voor de hele aardbol en het leven dat er op ronddrentelt. In het Verenigd Koninkrijk waren er twee bands die de neus door de deur kwamen steken: Coldplay en Travis. Fans gooiden T-shirts van Coldplay naar de bandleden van Travis tijdens optredens en omgekeerd deden de fans van het andere kamp net hetzelfde. Het was allemaal peis en vree en we lachten allemaal onze tandjes bloot. Travis blijft met de regelmaat van de klok nieuwe platen uitbrengen en altijd staan er mooi popnummers op die duidelijk gecomponeerd zijn door vakmannen, muzikanten die weten hoe ze honing en melk in een lied kunnen gieten.
Dat is met “Bus” opnieuw gelukt. Travis construeert zelf een schilderdoek en hangt er eerst de kader rond. De Schotten doen dit met de gebruikelijke instrumenten waarvan elke zichzelf respecterende rockband zich bedient. Veel bands kwakken er dan de verf op of schilderen saaie patroontjes die je na een enkele keer bent beu gezien. Het canvas waar Travis steeds op werkt wordt ingevuld met knappe melodieën, knap gearrangeerde achtergrondgeluiden en de zachte stem van zanger Francis Healy. Healy voelt zich duidelijk onzeker en zingt over het universele thema dat Liefde met grote L voor altijd zal blijven. Travis is nog steeds een groep die gewoon heel mooie, zachte nummers uitbrengt die uitnodigen tot heel veel luisterbeurten. De songs van het kwartet verslijten niet, integendeel, de liedjes krijgen een vernislaagje dat hen eeuwig en onverwoestbaar maakt. Zo ook de nieuwe single “Bus”.
Op 12 juli wordt de nieuwe lp L.A. Times uitgebracht. De band vult nog steeds de grotere zalen en doet dat in Nederland op 26 augustus in zaal Paradiso in Amsterdam.
Facebook / Instagram / X / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.