LiveRecensies

Die Antwoord @ La Madeleine: Pompende freakshow

©CPU – Chris Stessens

Twee dagen na elkaar staat het Zuid-Afrikaanse Die Antwoord in La Madeleine in Brussel; een nogal kleine zaal voor een ooit zo gehypete band. Na HOUSE OF ZEF, hun laatste plaat daterend van 2020, kondigde het koppel aan te stoppen met Die Antwoord, een beslissing waar ze niet zo heel veel later spijt van kregen. In tussentijd lieten Ninja en ¥o-Landi Vi$$er zich vijf jaar lang volgen voor de documentaire Zef: The Story of Die Antwoord, een kijk in het intrigerende leven van de twee, verteld door dochter Sixteen Jones. De docu kwam zopas uit en bleef niet onomstreden daar ze handig heen danst om de aanklacht vanwege hun adoptiezoon voor fysiek en seksueel misbruik en slavernij. Reeds voor die aanklachten was het palmares van de groep gevuld met controversen, maar ook met beenharde en knotsgekke bangers. Wij zagen hoe ze die in een eerste van twee shows, loslieten op La Madeleine.

Een feestje om de avond in gang te trekken, dat was het plan. Dj Lil 2 Hood had nog niet aangekondigd dat het haar verjaardag was of ze kreeg al te kampen met een technische storing; van een verrassing gesproken. Zo’n kleine tien minuten verliet ze de stage, om daarna het dan al talrijke publiek aan het bewegen te krijgen. Een mix van trap, dubstep, hardstyle, r&b en hiphop – een eclectisch allegaartje volledig binnen het Die Antwoord universum – stuurde ze de boxen uit. De liedjes deden hun werk en op het moment dat ze een mix van Rammsteins “Du Hast” voor de leeuwen gooide, kreeg ze iedereen mee. Vervolgens leek ze met de volledige originele versie van “Chop Suey” af te stevenen op een succesvolle dj-set, alleen jammer dat de daaropvolgende r&b- en rapnummers, onder andere “goosebumps” van Travis Scott, de hele schwung en sfeer weer naar beneden haalden. Een klein beetje een verjaardagsfeestje in mineur, maar wel een waar heel veel volk kwam opdagen.

©CPU – Chris Stessens

Het was iets na negen uur, de rookmachines werkten, de gsm’s van het publiek ook; het doek waarvoor Lil 2 Hood draaide, kon neergehaald worden. De lichten flikkerden en de tonen van operamastodont “O Fortuna” weergalmden wanneer DJ Hi-Tek plaats nam achter de draaitafels. Ook Ninja en ¥o-Landi verschenen op het toneel, al vertoonden ze op dat moment slechts beeld zonder klank. Met openingsnummer “Fatty Boom Boom” doorbraken ze die stilte en werd het pogoën in de zaal al zonder pardon gedegradeerd tot voltooid deelwoord.

Tussenin de tracks namen ¥o-Landi en de Ninja het woord om het over van alles en nog wat te hebben. De zangeres/rapster sprak over het hoe ze bang waren dat hun fans hen vergeten waren in al die tijd van stilte en dat ze geen tickets verkocht zouden krijgen. Niets was minder waar natuurlijk. Ninja had op zijn beurt eerst nog een klein gênant momentje wanneer hij de zaal vroeg wat hun allereerste nummer was en de zaal het antwoord “Wat Pomp?” verschuldigd moest blijven. Niet geheel verwonderlijk, aangezien de song naast een dikke beat maar weinig om het lijf had. De opvallendste passage vanwege de Ninja was wanneer hij inging tegen de beschuldigingen dat Die Antwoord homofoob zou zijn. Dat probeerde hij te counteren door te zeggen dat zijn eigenste dj, DJ Hi-Tec, homo is. Van een drogredenering gesproken.

Zeg uiteindelijk wat je wil van Die Antwoord, claimen dat ze niet weten hoe een publiek uit hun hand te laten eten, dat zou fout zijn. Het duo gooide zich een hele show lang. Iedere tekst werd energiek gerapt en slechts zelden stonden ze stil. Muzikaal hoeft het daarom geen hoogvlieger te zijn, op vlak van sfeer scheerde het tijdens de nummers hoge toppen. Het publiek kwam om een pompende freakshow vol hits te krijgen, en dat was exact wat ze kregen. “Ugly Boy” zakte aanvankelijk nog wat in elkaar, “Rich Bitch”, gebracht met dat buitenaards stemmetje van ¥o-Landi, trok dat meteen weer recht.

©CPU – Chris Stessens

Vooral op het einde werden de fans op hun wenken bediend met een aaneenschakeling van hits. Tijdens die laatste nummers ontstond er een moshpit die enkel groter en groter werd en ook crowdsurfers vonden hun weg richting security. De hele benedenverdieping van La Madeleine sprong op en neer tijdens “I Fink U Freeky”. Dat ook Ninja even een technische storing kende en zijn micro het niet deed, scheen niemand wat te doen. De middelvingers zaten al even klaar om op te steken bij het einde van “Happy Go Sucky Fucky” en ook de hardstyle en rauwe dubstep climaxen van afsluiter “Never Le Nkemise 2” misten hun effect niet. Tijdens gedoodverfd bisnummer “Enter the Ninja” vond ook Ninja de weg naar het crowdsurfen en rapte hij het hele nummer gedragen door zijn fans. Om daarna écht helemaal af te sluiten voegde hij nog een streepje functioneel naakt toe en stuurde hij La Madeleine, met de zijn blote reet op het netvlies gebrand, wandelen.

¥o-Landi, Ninja en DJ Hi-Tec gaven donderdagavond op ieder moment het beste van zichzelf en lieten niemand onbezweet naar huis gaan. Uit hun hele palmares werd er getapt, maar de nummers die het goed deden, waren toch hoofdzakelijk de grote hits. De controversen rond de band zijn er en zullen er vermoedelijk altijd zijn, maar wie aanwezig was in La Madeleine keek daarnaast en had vooral zin een avond bomvol adrenaline en rariteit. Dat is exact waar Die Antwoord zijn fans van voorzag en bewees dat vele mensen zaten te wachten op hun terugkeer.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

63 posts

About author
Vrienden noemen me 'Boh'
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Laufey @ La Madeleine: Prinses van de hedendaagse jazz

‘Wat Taylor Swift deed voor country en pop, wil ik doen voor jazz’; dat is de ambitie van de IJslandse singer-songwriter Laufey….
InstagramLiveRecensies

Alice Phoebe Lou @ La Madeleine: Een lichtpuntje in de duisternis van vandaag

In La Madeleine gisteravond was de afspraak om jezelf, de liefde en vrijheid te vieren, en Alice Phoebe Lou keek met een…
InstagramLiveRecensies

Noah Kahan @ La Madeleine: Het kampvuur ontgroeid

Waar rook is, was vroeger een kampvuur waar Noah Kahan maar al te graag zijn nummers rond speelde. De gezellige onderonsjes rond…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.