InstagramLiveRecensies

BABYMETAL @ Ancienne Belgique (AB): Allemaal deel van de metalverse

© CPU – Nathan Dobbelaere

Nadat de Japanse wervelwind BABYMETAL begin dit jaar The Other One op de wereld losliet, mocht de band het voorprogramma van Sabaton verzorgen. Na een tour door Canada en de Verenigde Staten trapte het drietal begin november hun wereldtournee af in Noorwegen en ook een stop in Brussel mocht niet ontbreken. In wat ze zelf hun ‘grootste tournee’ ooit noemen, was de interesse in deze band die de kawaii metal zowat uitvond, heel erg groot. Op een mum van tijd was de AB uitverkocht, wat toont dat er heel wat zieltjes waren die de band eens aan het werk wilden zien. Het was per slot van rekening een dikke drie jaar geleden dat de band als hoofdact een Belgisch podium betrad. Al enkele jaren probeert BABYMETAL een plaatsje te vinden in het metallandschap en daar lijken ze eindelijk in te slagen.

WARGASM, het Londense rockduo, kreeg de eer om de avond te openen. De band, die een nogal origineel ontstaan kende, leek op papier een geschikte act om het publiek op te warmen. Zangeres Milkie Way was ooit fotograaf en werd door Sam Matlock gevraagd om samen een band op te richten. Ze werden toen door NME getipt als een band om in de gaten te houden. Het was hun tweede optreden in België na een passage op Pukkelpop vorig jaar. WARGASM brengt een aanstekelijke mix van elektronische rock, doorspekt met elementen uit de metal, en een brutale Britse houding. ‘Angry songs for sad people’ stond te lezen op de banner achter de band, en ze waren inderdaad boos. De ’thank you’s’ en ‘fuck you’s’ waren soms niet van elkaar te onderscheiden en werden allemaal begeleid door een stevige basdrum. Die ruige ondertoon was op bijna geen enkel moment afwezig, al stond de geluidsmix echt goed op punt. Zoals we in de AB gewend zijn, klonken alle instrumenten mooi, en het Britse duo trakteerde ons zelfs op enkele gitaarsolo’s. Voeg daar enkele momenten aan toe die rechtstreeks uit de set van The Prodigy hadden kunnen komen, en het feest was compleet. Ook de interactie met het publiek werd niet geschuwd door het duo. De talrijke aanwezigen werden meermaals aangemoedigd om vrolijk mee te feesten en hun innerlijke kwaadheid naar boven te brengen. Het publiek waardeerde duidelijk de ruige, aanstekelijke muziek van WARGASM, en na maar liefst 40 minuten hebben ze zonder twijfel heel wat harten veroverd.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Als de lichten mooi op tijd uitgingen, schoot de groene decibelmeter in het midden van de zaal meteen de hoogte in. De belangstelling was enorm; er hingen verschillende vlaggen aan het balkon van de AB, en veel aanwezigen hadden rode vlaggetjes of glowsticks bij zich. Het uitgelaten publiek bestond uit allerlei soorten mensen, variërend van metalheads met een Slipknot T-shirt tot jonge meisjes met groen haar. De muziek van BABYMETAL bereikt een breed publiek, en het was overduidelijk hoog tijd dat de band weer eens een show in België gaf. Een optreden van BABYMETAL is niet zomaar een show; je kunt je verwachten aan een ware belevenis. De set begon met een filmpje waarin een zware, mysterieuze stem ons vertelde dat ‘de metalverse’ geopend was en dat drie geesten van de ruigere muziek de wereld verbonden in hun kunsten. Dit verhaaltje werd doorheen het hele optreden doorgetrokken. Op het reusachtige scherm verscheen vervolgens de naam van de band, en de menigte werd nog enthousiaster. Eindelijk, BABYMETAL is teruggekeerd!

Een drum die door merg en been ging, de drie dames die in glitterende pakjes het podium betraden en de sfeer was meteen gezet. Opener “BABYMETAL DEATH” bevat nog niet heel veel tekst, maar werd wel al lustig meegezongen. ‘Give me’ verscheen toen op het scherm, en de zoete monsterhit “Gimme Chocolate!!” konden de fans ook wel waarderen. Elk element in de show had als doel het publiek mee te slepen in de belevenis, wat de ervaring alleen maar mooier maakte. De reusachtige vlammen, de vreemde wezens of elementen uit de Japanse cultuur liepen allemaal mooi synchroon met de muziek. Je moet de band nageven dat ze weten waar ze mee bezig is. Elk nummer werd net een tikkeltje harder en sneller gespeeld, wat de sfeer alleen maar bevorderde. De drum was wat luider, het gitaarspel was wat sneller, en de opeenvolging van elementen verliep wat vlotter. Het was leuk om te zien hoe ze alle noten haalden, en het tempo zat er stevig in. De danspasjes van de drie frontvrouwen stonden ook nog eens op punt en tilden het optreden naar een hoger niveau. Zo waren “Believing” en “Brand New Day” eerder nummers die de setlist moesten vullen, maar met de energie en vrolijkheid van de drie vrouwen vooraan was er altijd wel iets te beleven. Het was typerend om te zien hoe het drietal steeds in één beweging het podium gebruikte. Samen naar links, samen naar rechts. Maak echter geen illusies, zangeres Su-Metal is de frontvrouw. Vaak was zij achteraan het trio te vinden, dansend en zingend.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Dat BABYMETAL een groot deel van hun nummers in het Japans zingt, lijkt maar weinig mensen te deren en draagt bij aan de beleving. Su-Metal haalt de hoge noten en het imposante geschreeuw zonder problemen. Zo liet ze na “Headbangeeeeerrrrr!!!!!” een kreet door de zaal gaan die met luid applaus werd onthaald. De muzikanten op de achtergrond waren ook in vorm; zo werd de solo van Tom Morello op “METALI!!” live gespeeld. Voor de start van dat nummer kreeg elke muzikant de tijd om even los te gaan, en ook de drumsolo ging er vlot in. Het gitaarwerk van DragonForce-gitaristen Herman Li en Sam Totman was niet helemaal accuraat, maar wie neemt het de muzikanten van BABYMETAL kwalijk. Ze speelden een dijk van een set en waren op geen foutje te betrappen. De solo van Tom Morello werd geprojecteerd op het grote scherm, waarop Morello wat gekke fratsen uithaalde voor de camera.

Het filmpje van de gastmuzikant sloeg goed aan en creëerde de indruk dat de gitarist volledig deel uitmaakte van de show. Het vormde meteen het startschot voor de grote finale, die zoals de traditie voorschrijft, werd afgesloten met “Road of Resistance”. Met grote vlaggen en danspasjes waarop het publiek lustig meedeed, zat de sfeer er helemaal in. De circlepit die ontstond in het midden van de zaal, waar wat oudere bezoekers zich verzamelden, was mooi opgezet en werd meermaals in beeld gebracht. Met een uitgebreid applaus en gezwaai van de band sloot de Japanse sensatie na ruim een uur af. Wie nieuwsgierig was naar wat de nicheband BABYMETAL te bieden had, was getuige van een indrukwekkende show waarin het publiek een groot aandeel had. Zo kwamen de aanwezigen herhaaldelijk in beeld, en de cameraman had oog voor details in de zaal. Dit gaf het gevoel dat iedereen deel uitmaakte van de show, en met een afsluitend filmpje over de ‘metalverse’ kwam het verhaal mooi tot zijn einde.

Zowel WARGASM als BABYMETAL zijn te bewonderen op Graspop Metal Meeting 2024, dat plaatsvindt van 20 tot en met 23 juni. WARGASM treedt op op zondag 23 juni, terwijl BABYMETAL op donderdag 20 juni het podium betreedt. De eerste festivaldag met Tool als headliner is al uitverkocht. Er zijn echter nog combitickets en dagkaarten beschikbaar voor de overige dagen.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

140 posts

About author
Alles kan, alles mag.
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

The Jesus and Mary Chain @ Ancienne Belgique (AB): Heerlijk apathisch

Een maand geleden bracht The Jesus and Mary Chain met Glasgow Eyes zijn fraaie achtste langspeler uit. Voor de broeders Reid was dat…
InstagramLiveRecensies

Cymande @ Ancienne Belgique (AB): Muziek is dé boodschap

Na ruim een halve eeuw krijgt Cymande eindelijk de waardering en erkenning die ze eigenlijk al van meet af aan hadden verdiend….
InstagramLiveRecensies

Kid Kapichi @ Ancienne Belgique (AB Club): Rauw & ongestoord

‘Music scene is crazy, bands start up each and every day’; zong Pavement op “Cut Your Hair”. De visionair Stephen Malkmus had…

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.