Na wekenlang beraad en verschillende voorrondes in Brussel en alle provincies ten Noorden van de taalgrens, kon de jury de moed opbrengen om het aantal kandidaten die strijden om de titel van Sound Track 2023 te reduceren van meer dan 1.131 tot 45. De finalisten zijn met andere woorden gekend bij de jury, maar klinken bij het grote publiek misschien nog wat wazig in de oren. Om ervoor te zorgen dat iedereen die op 9 december afzakt naar een provinciale finale weet wie er precies op het podium staat, hebben wij alle bands aan de tand gevoeld met dezelfde zes vragen. Op die manier kan je elke finalist dus wat beter leren kennen, en misschien nog belangrijker, weten wat er je te wachten staat op het podium.
Tickets voor de Antwerpse finale in Trix op zaterdag 9 december zijn te verkrijgen via deze link!
Deadbeat Larry
1. Hoe is het allemaal begonnen?
M’n maatje Isaah vroeg me om een verse in het Vlaams te schrijven op een van zijn liedjes. Ik maakte al sinds ik elf jaar ben muziek in veel vormen, altijd in het Engels, en geïnspireerd door verschillende bands uit Engeland met andere stijlen. Deadbeat Larry is een recent spontaan (uit de hand gelopen) passieprojectje om de Vlaamse versie van mezelf een beetje beter te leren kennen sinds ik terug in België woon.
2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Plezant.
3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Het draait allemaal om de vibe. Het moet oprecht zijn en in het moment gebeuren met de juiste mensen op de juiste plaats. Muziek maken gaat voor mij eerst en vooral om therapeutische doeleinden, al de rest is extra (in goede en slechte zin).
4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Ben The Sopranos opnieuw aan het kijken. Zit momenteel aan seizoen 6.
5. Los van het feit dat er meerdere winnaars zijn: wie zie je als grootste concurrent en waarom?
Iedereen heeft tot zo ver goede vibes. Ik heb al veel collab-opties gespot.
6. Wat zijn de toekomstplannen?
Er komt wat nieuwe muziek aan: ga me zeker volgen op Spotify en kom naar de 2024 voorjaarsshows!
Emma Hessels
1. Hoe is het allemaal begonnen?
Het ‘singer’-gedeelte is er al heel lang. Voor het ‘songwriter’-deel is er wel een duidelijker beginpunt. In het zesde middelbaar maakte ik zoals vele middelbare scholieren een eindwerk. Op mijn school was dit heel vrij in te vullen en daar heb ik van geprofiteerd. Mijn ambitieuze doel was een ep in elkaar steken (met nul ervaring). Na wat gepruts op GarageBand en gejam met klasgenoten in de kelderstudio van mijn leerkracht biologie, kon ik met trots vier nummers presenteren. Dat was mijn eerste echte songwriting-wapenfeit. Fun fact: deze nummers speel ik nog steeds!
2. Hoe zou je je eigen sound beschrijven?
Mijn sound nu zou ik omschrijven als indiesoul met een bluesgevoel. Ik probeer soms ook wat te experimenteren met meer elektronische geluiden en heb ook al hiphop en zelfs punkachtige demo’s in mijn archief zitten. Nu moet ik die knullige slaapkamer producties nog zien te vertalen naar een epic liveshow.
3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Gevoelens zijn natuurlijk altijd een goede katalysator voor songwriting, maar ik word ook geïnspireerd door dagdagelijkse dingen; afgeluisterde gesprekken, het straatbeeld, films, een goed boek en vooral treinritten. Volgens mij is het merendeel van mijn nummers ontstaan op de trein. Ik krijg ook ontzettend veel inspiratie als ik een goed optreden zie, zo dat gevoel van ‘wauw, daar wil ik ook staan’ en ‘wauw, ik hou zoveel van muziek’ zorgt er vaak voor dat ik na het betreffende concert nog in de pen kruip.
4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Naast veel stressen en panikeren probeer ik elke dag gitaar te spelen om wat meer vertrouwd te geraken met mijn instrument. Ik krijg ook coaching, wat al heel fijn en eye-opening is geweest. Ook andere artiesten aan het werk zien is voor mij een soort voorbereiding, omdat dat het creatieve proces blijft stimuleren.
5. Los van het feit dat er meerdere winnaars zijn: wie zie je als grootste concurrent en waarom?
Waste speelde net voor mij tijdens onze voorronde in Jeugdhuis De Moeve. Ik ging toen ka-pot van de stress, maar ze hadden mij wel echt mee! Dat zegt al veel denk ik. Mojo & the Kitchen Brothers heb ik ook eens live gezien en toen was ik even hard onder de indruk. Over Rapha las ik dat ze een prachtige stem heeft, dus daar ben ik ook heeeel benieuwd naar. Eigenlijk heb ik over alle finalisten al veelbelovende dingen gehoord en gelezen, dus vooral heel veel zin om alle shows te zien!
6. Wat zijn de toekomstplannen?
Emma Hessels uitbreiden! Ik heb al meermaals ondervonden dat ik eigenlijk niet echt een solo-artiest ben. Ik zie mezelf eerder als frontvrouw van een mega supercoole band. Bij deze dus: ben je een gepassioneerde muzikant op zoek naar een nieuw projectje? Hit me up!
Imaginary Sister
1. Hoe is het allemaal begonnen?
Tien jaar aan nummers schrijven en schrappen. Tien jaar aan genres die komen en gaan. Tien jaar aan opgenomen albums en verloren harde schijven. Met als grote constante: tien jaar twijfel. Die gedeelde twijfel is ondertussen iets waar we graag aan vasthouden omdat we ons daardoor tot de essentie van onszelf en de essentie van een goede song beperken.
2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Spaarzaam. Eerlijk.
3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Grote en kleine liefdes, cinema en schilderkunst, de Antwerpse stationsbuurt, de achterkant van spiegels, politiek surrealisme, een heel goed boek.
4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Met het excuus om nieuwe gear in huis te halen: alles nog eens op z’n kop zetten. Stemopwarmingsoefeningen. Altijd blijven schrijven.
5. Los van het feit dat er meerdere winnaars zijn: wie zie je als grootste concurrent en waarom?
Emma Hessels. Die is keigoed!
6. Wat zijn de toekomstplannen?
Meer muziek maken, altijd blijven schrijven.
Mojo & The Kitchen Brothers
1. Hoe is het allemaal begonnen?
Het is eigenlijk een enorm gek verhaal als we er bij stilstaan. Ongeveer drie jaar geleden ontving elk lid van onze band een anonieme brief met een kaart en een stel instructies. We werden stuk voor stuk verzocht om ons op een bepaald uur naar de door de brief gespecificeerde coördinaten te begeven. Het enige wat we mochten meebrengen op dit blind avontuur waren onze instrumenten en een paar biertjes. Omdat we met z’n vijven nogal gewillige vrijwilligers zijn, deden we exact wat er ons gevraagd werd. En al een geluk! Want wat geschiedde, was de fortuinlijke samenkomst van dit vettige vijftal, en de impetus van al het volgende vertier!
2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Door-psychedelica-aangevreten driedubbel gitaarterreur gedragen op de tweeling-reuzenschouders van Belgiës sexiest ritmesectie.
3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers
Van alles en nog wat, en alles daartussenin. Inspiratie is iets uiterst vluchtig: als men het al weet te vangen, heeft men geen tijd om het te verantwoorden of te beschrijven.
4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Een repetitie of twee, waar we dan vooral nagaan of onze choreo’s goed synchroon lopen.
5. Los van het feit dat er meerdere winnaars zijn: wie zie je als grootste concurrent en waarom?
Bij Mojo denken we niet graag in termen van strijd en concurrentie. Voor ons zijn het geen concurrenten, maar eerder concullega’s. Ieder van ons heeft hun plek in de finale verdiend en daarmee staan we op gelijke voet. Alles wat ons rest is hard en goed spelen, daarna zien we wel.
6. Wat zijn de toekomstplannen?
Hard werken, nieuw materiaal schrijven, veel shows spelen, elkaar vurig en haast pijnlijk liefhebben tot het einde.
plush baby
1. Hoe is het allemaal begonnen?
Nicolas: Zo’n veertien miljard jaar geleden is ons heelal ontstaan in een oerknal. Door ogenschijnlijk random quantumfluctuaties is de massa daarin niet geheel gelijkmatig verdeeld en de inwerking van fundamentele natuurkrachten op deze onregelmatigheden resulteerde in een sterrenstelsel, planeten, jij en ik… en dus ook plush baby. Of zo heb ik het toch begrepen.
Caitlin: Nicolas en ik hebben elkaar leren kennen in de opleiding Kleinkunst aan het Conservatorium van Antwerpen. Dat klikte redelijk snel, misschien omdat we allebei al wat ouder waren. In ons derde jaar hebben we samen twee nummers gemaakt voor een muziekproject onder begeleiding van de fantastische Felix Machtelinckx. Dat was toen zo leuk dat we dat zijn blijven doen.
2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Caitlin: Op onze socials omschrijven we onszelf als weirdosynthindiefolkpop, maar dat is eigenlijk vooral omdat we geen label op onszelf willen plakken.
Nicolas: Momenteel is vooral die folk een beetje onderbelicht, maar wie weet wat de toekomst brengt!
3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers
Nicolas: De eerste ideetjes ontstaan meestal door wat ik noem ‘prutsen’… Ik die thuis zit te spelen met een of andere synthesizer of plug-in, drumcomputer of basgitaar en enthousiast word van een geluidje of gevoel. Dan neem ik een kleine loop of demo op die ik dan naar Caitlin doorstuur.
Caitlin: Ik laat mij dan inspireren door die kleine creaties van Nicolas om daar teksten en melodie op te verzinnen. Heel vaak zijn de teksten een versmelting van mijn verbeelding en mijn eigen ervaringen. Dat draait dan vaak uit op heel menselijke gevoelens in een paranormale of fantasierijke context.
4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Nicolas: Blinde paniek! Nee nee, veel repeteren en blijven zoeken naar de beste sound en de beste performance. We kijken ook erg uit naar de coaching die we daar van uit Sound Track voor zullen krijgen.
Caitlin: Het eerste waaraan ik dacht, was meteen dat ik graag nieuwe leuke outfits wil zoeken of maken voor ons. Het woord ‘plush’ betekent niet alleen een zachte stofje, maar ook ‘extravagant’ en ‘luxueus’, en dat is ook gedeeltelijk de reden waarom we voor die naam kozen.
5. Los van het feit dat er meerdere winnaars zijn: wie zie je als grootste concurrent en waarom?
Nicolas: Ik vind het niet echt fijn om er op die manier naar te kijken. Wat ik wel kan zeggen is dat we bij de voorrondes in dezelfde groep als Imaginary Sister zaten en dat ik dat ongelofelijk mooi vond.
Caitlin: Iedereen is heel erg goed in wat die doet, maar alles is zó anders. Daardoor wordt het onmogelijk om jezelf te beginnen vergelijken. Voor elke artiest die in de finale zit hebben wij enorme bewondering.
6. Wat zijn de toekomstplannen?
Caitlin: Binnenkort gaan we onze eerste muziek releasen, dus dat is al heel spannend. Het allerliefst zou ik zo snel mogelijk buiten België optreden. Ik heb het gevoel dat dat voor heel veel artiesten een grote drempel is, alsof je al gigantisch moet zijn in je eigen land om voor de eerste keer in een buurland te spelen. Ik geloof echter heel erg in op hele kleine plekken gaan spelen in Nederland of Frankrijk.
Nicolas: We zijn nog maar net begonnen, dus ik heb het gevoel dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Ik ben vooral superbenieuwd om te zien hoe wij samen nog gaan evolueren en wat voor leuks daar nog allemaal uit gaat ontstaan
RAPHA
1. Hoe is het allemaal begonnen?
Ik zing eigenlijk al sinds ik kon praten, maar ik was me nog niet bewust van mijn zangtalent. Ik volgde van mijn elf tot en met veertien jaar een musicalopleiding op zaterdagen. Er werd altijd in koor gezongen, maar in mijn tweede jaar werden er solo’s uitgedeeld. Ik kreeg één zin als solo en daar is alles begonnen. Mijn leerkrachten waren erg onder de indruk en elk jaar kreeg ik meerdere solo’s, maar ook de vraag waarom ik geen audities deed.
Ik heb twee keer auditie gedaan voor The Voice, één keer voor Ketnet Musical, en dat allemaal zonder succes. In 2019 schreef ik me in voor de musicalopleiding bij Fabric Magic en ik was erdoor. Dat heb ik anderhalf jaar gedaan; ik heb er heel veel plezier gehad en voelde dat mijn zangtalent daar wel werd gewaardeerd.
In 2020 schreef ik me in voor MNM Rising Star zonder enig benul van wat het inhield. Ik kreeg na drie weken een mail dat ik een van de zeven geselecteerden was die mocht langskomen bij MNM. Uiteindelijk heb ik de wedstrijd gewonnen en daar ben ik nog steeds superfier op. Nu doe ik mee met Sound Track en het voelt echt als de noodzakelijke stap in mijn carrière. Ik ben zo benieuwd, maar ik ga vooral gewoon genieten van deze mooie ervaring.
2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Ik ben eigenlijk nog volop aan het zoeken naar mijn eigen sound. De richting wijst zichzelf uit, maar ik ben een perfectionist als het gaat over mijn muziek en visie als artiest. Ik ga na Sound Track (of ik nu win of niet) die zoektocht ten volste voortzetten. Door het ouder en wijzer worden weet ik nu elke dag beter en beter wat ik wel en niet wil. Mijn genre is honderd procent pop!
3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Mijn levenservaringen inspireren mij tot het schrijven van nummers. Muziek is echt een heel grote factor in mijn leven geworden en ik merkte dat het neerschrijven van wat ik allemaal meemaak super hard helpt bij mijn genezingsproces. Soms vraag ik mij af waarom ik er niet eerder mee ben begonnen, maar ik geloof dat alles op het juiste moment gebeurt en de beste timing nu is.
4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
We krijgen allemaal coaching-sessies en repetitietijd, en daar kijk ik enorm naar uit. Ik heb nog nooit echt repetitiemomenten gehad voor een optreden, dus ik vind dit allemaal zo spannend en een stap naar de goede richting. Elke dag is zingdag en dus zing ik ook bijna elke dag al mijn nummers luidkeels mee. Het zangtechnisch niveau gaat hetgeen zijn waar ik op ga moeten oefenen, want mijn teksten ken ik uiteraard van buiten. Ik ga binnenkort terug naar de studio om een nieuw nummer te maken voor de finale. Ik kreeg als feedback dat mijn set te kort was, dus nu ga ik twee extra liedjes zingen!
5. Wie zie je als grootste concurrent en waarom?
Ik ben daar eigenlijk zo min mogelijk mee bezig, maar als ik zou moeten kiezen, dan neem ik Scottie als grootste concurrent. Hij is heel goed in het publiek meekrijgen en lijkt het allemaal onder de knie te hebben. Ik ben meer ingetogen in het begin en ben pas losser na het eerste nummer.
6. Wat zijn de toekomstplannen?
Een vast team te pakken krijgen is mijn eerste focus. Ik heb al enkele slechte ervaringen gehad, dus is het voor mij erg belangrijk om mensen met goede bedoelingen en energie rond mij te hebben. Ik heb nog geen manager, maar ik hoop er wel eentje te hebben vanaf dit jaar. Ik heb ook mensen in mijn omgeving nodig die mij blijven motiveren en mijn zoektocht als RAPHA mee willen verderzetten als een geheel. Ik zou heel graag aan een eerste ep werken die dicht bij mijn hart ligt. Ik heb echt enorm veel meegemaakt dit jaar en het liefst van al zou ik dat allemaal willen documenteren in mijn muziek. In heel dat proces is zoeken naar mijn sound ook een must; dat betekent vaak en consistent naar de studio gaan.
Ook bandleden zoeken die bij mij passen en ervoor openstaan om mijn visie te volgen als artiest, is een prioriteit. Het is altijd al een droom geweest om eigen band te hebben en gezien ik kamp met podiumstress, denk ik dat mensen aan mijn zijde daar enorm mee kunnen helpen. Een vriendschapsband hebben met mijn muzikanten zal heel belangrijk zijn voor mij. Ik voel mij niet supersnel op mijn gemak bij mensen, dus heb ik die band echt nodig.
Ik wil héél veel optreden vanaf 2024 omdat ik het supergraag doe, maar ik heb daar wederom veel stress voor omdat ik dat momenteel nog niet al te vaak doe. Ik hoor echt thuis op een podium en dat gevoel heb ik elke keer meer en meer. Voorprogramma’s en festivals spelen in 2024 lijkt mij heel gek, maar ik droom groot, dus wie weet? Ik zou heel graag naar Engeland en/of Amerika willen gaan om samen te werken met de mensen waar ik naar opkijk, maar ook met verschillende producers om zo de verandering in mijn proces te kunnen ontdekken. Mijn Engels is echt oké, maar ik denk dat zij supernuttig zijn qua uitspraak en kwaliteit. Ik heb nog een hele lijst, maar ik denk dat dit momenteel de belangrijkste punten zijn voor mij!
Scottie
1. Hoe is het allemaal begonnen?
Muziek zit in mijn familie, dus ik zou zeggen: bij mijn geboorte! Mijn eerste teksten en liedjes ben ik beginnen maken toen ik twaalf jaar was. Niet dat het serieus of goed was, maar ik vond het gewoon leuk om te doen. Hoe ouder ik werd, hoe beter en makkelijker het schrijven werd. Ik ben ook beginnen producen toen ik vijftien werd en van daar ben ik enkel beginnen groeien.
2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Een sound die vertrouwd klinkt, maar toch vernieuwend. Het zijn vooral mijn stemgeluid en mijn producingskills die mijn sound zo apart en uniek maken.
3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Het is vooral het dagelijkse leven met daarbij de emoties waar ik inspiratie uit haal.
4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Door veel te repeteren en te kijken naar wat ik bij de vorige show beter kon doen.
5. Los van het feit dat er meerdere winnaars zijn: wie zie je als grootste concurrent en waarom?
Ik ken niet alle acts even goed, maar Deadbeat Larry is toch wel een artiest waarvan ik weet dat hij goed kan performen. Zijn teksten zitten ook heel goed in elkaar en qua beat maakt hij altijd goede keuzes. Ik denk dat ik toch wel moet oppassen voor hem!
6. Wat zijn de toekomstplannen?
Heel veel muziek uitbrengen, solo en/of met andere artiesten. Ik wil niet te veel in detail gaan, want dan is het geen verrassing meer. Wat ik wel kan zeggen is dat ik volgend jaar wil touren doorheen Vlaanderen en wat festivals wil proberen meepikken.
WASTE
1. Hoe is het allemaal begonnen?
We leerden elkaar kennen via een lokale muziekschool (shoutout naar HAMA!). Toen we een aantal jaren terug besloten om een band te starten, speelden we vooral covers. Het was dan ook een van onze eerste bandervaringen. Over de jaren heen zijn we blijven groeien en evolueren. We leerden enorm veel van elkaar en begonnen steeds meer ons eigen ding te doen. Robbe (drummer) kwam pas later bij de band en zorgde voor extra peper in onze sound. Het voelde alsof onze bandidentiteit nu echt op punt stond. Vanaf toen was WASTE geboren.
2. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Vooral luid! We maken graag lawaai met veel energie. Binnen de band zijn onze invloeden uiteenlopend, maar altijd stevig. Zo creëren we een sound die kan gaan van postpunk tot metal tot shoegaze. Veel noise vormt de rode draad in onze muziek.
3. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
We halen vooral heel veel inspiratie uit elkaar en de mensen die we kennen. Wanneer we samen jammen, komen er zalige dingen tot leven. Daarnaast halen we niet alleen inspiratie uit muziek, maar ook uit andere kunstvormen zoals fotografie, schilderkunst of film. Of we gaan wel eens buiten in een veld liggen. Aanrader!
4. Hoe bereid je je voor op de Sound Track-finales?
Alvast ook veel lawaai maken, brullen, schreeuwen, experimenteren en repeteren. Er komt sowieso een nieuwe single aan vóór de finale.
5. Los van het feit dat er meerdere winnaars zijn: wie zie je als grootste concurrent en waarom?
Sound Track zit boordevol talent. Wij zijn alvast fan van Mojo & The Kitchen Brothers. We hebben hen al meermaals live zien spelen en hun sound zit gewoon goed. Maar we willen ons tijdens de finale vooral laten verrassen. We wensen sowieso iedereen veel liefde toe.
6. Wat zijn de toekomstplannen?
Momenteel zitten we in de studio om twee singles op te nemen en zijn we druk aan het schrijven aan ons tweede album. Op dit moment willen we vooral veel shows spelen en mooie muzikale momenten met elkaar beleven.
Tickets voor de Antwerpse finale in Trix op zaterdag 9 december zijn te verkrijgen via deze link!