Decisive Pink @ Botanique (Witloof Bar): Eighties-theater

© Ian Maddox

Wie zich bij het woord ‘retro-futuristisch’ moeilijk iets kan voorstellen, moest gisteren in de Witloof Bar zijn. De kelder van de Botanique transformeerde dankzij eighties-geïnspireerde nummers namelijk even tot een donker underground hol, terwijl op het podium de dames van Decisive Pink het snijpunt opzochten van muziek, theater en poëzie. Decisive Pink is een nieuwe band van Kate NV en Angel Deradoorian, ex-lid van Dirty Projectors. De naam van hun debuutalbum Ticket to Fame en hun tour door de VS en West-Europa doet vermoeden dat ze ook de ambitie hebben om een blijvende act te zijn. Het theatrale, lachwekkende maar ook muzikaal kwalitatieve optreden in de Botanique bevestigde dat.

Decisive Pink maakt synthpop met heel wat new wave-invloeden in de diepe bassen, dreigende harmonieën en monotone spreekzang. Het uiterlijke aspect is retro: de dames verschenen op het podium in een velours broekpak en met mimeschmink zoals bij The Human League. De robotdanspasjes, overdreven gezichtsuitdrukkingen en flitsende belichting maakten het beeld compleet. Muzikaal bleef het de eerste paar nummers nog relatief toegankelijk. “Haffmilch Holiday” is bijvoorbeeld een aanstekelijk nummer vol hoekige bliepjes en diepe bassen en kreeg een betoverend effect in de Witloofbar dankzij de dromerige, echoënde samenzang.

Synths spelen een grote rol in hun nummers, al stonden er jammer genoeg geen toetsen op het podium. De live-instrumentatie was beperkt tot Kates gitaar en Angels bas en dwarsfluit. Anderzijds brachten ze wel alle vocals live – maar dan ook echt álle vocals. Zo zitten er in hun nummers vaak gesproken, chaotische discussies. Die voerden ze ritmisch perfect uit wat ferm veel oefening, overgave en inleving moet gevraagd hebben. Vaak genoeg werd er ook ‘gewoon’ gezongen. In “Destiny” hoorden we de twee facetten van hun samenzang: engelzachte kopstemmen enerzijds en anderzijds een horror/Kate Bush-achtige dialoog, die werd afgesloten met een duistere lachbui door Kate NV.

Halverwege werd het raakvlak tussen muziek, poëzie en theater verder opgezocht én afgetopt met een dosis absurdisme. “Potato Tomato” is op zich al een gekke song met een kinderlijke circusvibe die het eerder goed zou doen op Tik Tak in plaats van op TikTok. Live voegden de twee er een toneeltje aan toe waarbij ze mensen in het publiek aanwezen en klasseerden als ofwel tomaat ofwel… aardappel. Het nummer eindigde met de dames die krioelend op de grond ‘potato tomato’ uitschreeuwden. Angel bedankte achteraf met: ‘Dit nummer was een marteling voor ieder van ons.’ En zo konden we dat cringy staaltje improvisatietheater toch een beetje relativeren.

De live vocals vielen soms wat weg onder de opname die speelde, wat vooral jammer was tijdens het basvolle “Dopamine” dat namelijk vol clevere lyrics zit over emo-aankopen en hopeloze telefoons met klantendiensten. De funky instrumentale touches en de futuristische zang deden denken aan het werk van Charlotte Adigéry & Bolis Pupul. Het verbaast dan ook niet dat die laatsten Decisive Pink mee op de agenda van Sonic City gezet hebben. De prettig gestoorde dames mogen dit weekend dus andermaal optreden in België, hopelijk voor wat meer volk dan de vijftigtal (overtuigde!) aanwezigen in de Botanique.

Het beperkte publiek remde Decisive Pink niet af om hun nummers als een totaalbeleving te brengen – was het niet met zo veel live instrumentatie, dan wel met alle mogelijke gezichtsuitdrukkingen, robotchoreografieën, absurde toneeltjes, kwalitatieve vocals en de gepaste belichting. Kate NV en Angel Deradoorian hebben elkaar overduidelijk gevonden in Decisive Pink, waar ze hun meest impulsieve fantasieën op een zowel muzikale als theatrale manier kunnen presenteren. We hadden al even niet meer zo’n amusant concert gezien, dat dan ook veel korter leek te duren dan het uurtje dat Decisive Pink op het podium stond.

Decisive Pink komt op 9 november naar Le Guess Who? in Utrecht en op 12 november naar Sonic City in Kortrijk.

Cosmic Dancer
Haffmilch Holiday