InstagramLiveRecensies

Holly Johnson @ Ancienne Belgique (AB): Hollywood aan de Zenne

© CPU – Peter Verstraeten

Speciaal voor het openen van het 67ste Eurovisiesongfestival in Liverpool, keerde Frankie Goes to Hollywood in originele bezetting eenmalig terug. De prangende vraag naar meer bleef onbeantwoord, maar de publiciteit ging Holly Johnson niet onopgemerkt. Veertig jaar na release blijft “Relax“, de debuutsingle van Frankie Goes to Hollywood, een tijdloos wereldnummer dat generaties verbindt. Johnson zag er dus graten in om zowel zijn solowerk als Frankie Goes to Hollywood’s rijkgevulde discografie op te blinken. Dat er geen voorprogramma aan te pas kwam, maakte de headlineshow uniek. Uitgedost als een trotse gastheer paste Johnsons eerste Ancienne Belgique-passage volledig in het ‘An Evening With’-concept.

Met een bombastische intro schoot de vijfkoppige begeleidingsband pijlsnel uit de startblokken. De man des huizes liet eventjes op zich wachten, maar toen hij de bühne betrad, onthaalde het publiek hem hartelijk. Verdwaalde hardrockers en hippe vijftigers maakten vanavond sierlijk de dienst uit. Gedurende deze show bleef Johnsons stem volledig intact alsof we ons terug in de jaren tachtig waanden. Dat was allerminst een moeilijke opdracht. “Warriors of the Wasteland”, “The World Is My Oyster” en “Welcome to the Pleasuredome” volgden elkaar weergaloos op. Vooral bij die laatste liet Johnson zijn stembanden het felst trillen en was al zijn kruid bijlange na niet geschoten.

© CPU – Peter Verstraeten

Adult orientated rock, funk, soul, jazz… Op 63-jarige leeftijd bedwong Johnson al deze genres. Het feestje kwam pas volledig op dreef toen “Perfume” en “Atomic City” de mensen zachtjes deed grooven. De warme temperaturen ontgingen ook Johnson niet toen hij zijn lederen jas uitdeed. Ondanks de zwoele partyvibe, was “Atomic City” tekstueel geen feestnummer. Het refrein ‘We’ve got no ozone, We got radiation, See the air pollution, From the power station’ kon evenzeer in 2023 geschreven zijn. Verder bleef de zanger bekommerd om de erbarmelijke staat van de Westerse geopolitiek. Boris Johnson en de Brexit mochten het vriendelijk ontgelden als begeleiding van “In and Out of Love uit het recente album Europa.

Vervolgens nodigde de Brit ons uit voor een stomend ritje op de “Love Train”. Dat hoefde hij geen tweede keer te vragen en rondom ons werden de ogen gesloten om alle zorgen te vergeten. Bovendien viel het op dat Johnson geen slecht nummer uit zijn mouw schudde. Ook de vijf muzikanten verveelden zich geen seconde en waren zichtbaar apetrots dat ze Johnson mochten vergezellen op deze tournee. De zanger was hen dankbaar en wist ook goed waar hij vanavond performde. Zo vertelde hij kort over die keer dat hij in 1987 in Brussel speelde. Deze anekdote werd enorm geapprecieerd en kort erna bekrachtigd met de Frankie Goes to Hollywood-klassieker “Watching the Wildlife”. Hét moment waar iedereen overduidelijk op zat te wachten, was niet meer veraf. “Relax” zorgde voor een stortvloed aan smartphones, maar Johnson bood tegengewicht door zelf met een laserlamp in het publiek te schijnen. Niettemin bleef de klassieker een oorwurm van een song waarbij de drums onze trommelvliezen deden knetteren. De overgang naar het actuele “Two Tribes” maakte het eightiesdiscofeest compleet.

© CPU – Peter Verstraeten

Ten slotte bracht Johnson Hollywood naar de Zenne toen er bij het bisnummer “The Power of Love” een discobal begon te schitteren. Dat gaf deze tegelplakker een extra charmante touch, maar ze was ook een fonkelende afsluiter van het nazomerse weekend. Voor AB-normen was het einduur nogal vroeg. Johnson gaf zijn fans van het eerste uur daarentegen alles wat ze van hem verlangden: zijn tijdloze stem, een kleurrijke lichtshow en een goed geoliede liveband. Quasi alle hits werden gespeeld en Johnson gaf geen blijk van ouderdomskwalen. Meer hoefde het ook niet te zijn, want dan dreigde de show misschien te vervallen in eentonigheid. Het is immers niet omdat de jaren 80 een terugkeer beleven dat alles daarom geniaal is. Bij de solonummers begrepen we namelijk goed waarom zijn gepolijste sound wat uit de mode raakte. Niet dat iemand zich daar op z’n zondags druk om maakte.

Facebook / Instagram / Website

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Warriors of the Wasteland (Frankie Goes to Hollywood-cover)
The World Is My Oyster (Frankie Goes to Hollywood-cover)
Welcome to the Pleasuredome (Frankie Goes to Hollywood-cover)
Love Will Come
Rage Hard (Frankie Goes to Hollywood-cover)
Americanos
Heaven’s Here
Atomic City
In and Out of Love
Perfume
This Was Me
Love Train
Penny Arcade
Watching the Wildlife (Frankie Goes to Hollywood-cover)
Relax (Frankie Goes to Hollywood-cover)
Two Tribes (Frankie Goes to Hollywood-cover)

The Power of Love (Frankie Goes to Hollywood-cover)

Related posts
LiveRecensies

Kaleo @ Ancienne Belgique (AB): Wisselvalligheid troef

IJsland is een relatief klein eiland met een gering aantal inwoners. Toch weet het een hele resem sterke muzikale acts voort te…
LiveRecensies

Public Service Broadcasting @ Ancienne Belgique (AB Club): In volle vlucht vooruit

In het interview dat we een paar maandjes terug voerden met J. Willgoose, Esq., de frontman van Public Service Broadcasting, vertelde hij…
LiveRecensies

Kokoroko @ Ancienne Belgique (AB): Met de ogen dicht

Als een band met een meer exotisch klinkende naam naar ons land komt, dan kan dat al eens een uitdraaien in een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.