InstagramLiveRecensies

Nile Rodgers & CHIC @ OLT Rivierenhof: De fun, de hits

© CPU – Peter Verstraeten

Na Gary Numan verwelkomde het OLT Rivierenhof een andere levende legende, hetzij uit een totaal andere scene. Door ook funkgitarist en sterproducer Nile Rodgers te programmeren, blijkt het amfitheater andermaal een authentieke concertlocatie te zijn. Onder de noemer Nile Rodgers & CHIC brengt Rodgers al jarenlang een ode aan zijn glansrijke periode bij de discogroep, die hij samen oprichtte met wijlen bassist Bernard Edwards. Dat Rodgers over een stel goed oren beschikt, bewees hij door zijn producerkennis te verlenen aan de grote der aarde zoals David Bowie, Diana Ross, Madonna en Daft Punk. Alles wat Rodgers aanraakte, veranderde in goud. Met een vijftigjarige carrière achter de rug belichaamt hij nog steeds de essentie van hedendaagse popmuziek, zijnde mensen hun alledaagse beslommeringen doen vergeten. Aan het begin van een nieuwe werkweek was de springlevende legende een knalstart voor het tweede deel van de zomervakantie.

Om van het OLT een New Yorkse blockparty te maken, mocht dj Groove Merchant de boel eerst opluisteren. In de context van een optreden blijft een dj ‘maar’ een dj. Niettemin geniet Manu ‘Groove Merchant’ Ruts van een Antwerpse cultstatus die vroeger platen draaide in Sfinks Villa, Pacific, Jardim, Strantwerpen en Café Au Lait. De tijden van de allnight dj-set liggen behoren spijtig genoeg tot het verleden. Dat belette Groove Merchant niet om in een zonovergoten Rivierenhof de discoliefhebbers zachtjes te doen heupwiegen. Het laatste halfuur dat we meepikten, was daarbij aanstekelijke achtergrondmuziek van een zomers aperitief. Eens de hapjes en tapjes gesmuld waren, kon het echte danswerk beginnen.

© CPU – Peter Verstraeten

Vijf minuten voor aanvang deed een luide discobeat op tape alle neuzen dezelfde richting uitkijken. De enige persoon die gisterenavond leek te twijfelen aan zijn eigen kunnen, was Nile Rodgers zelf. Zo opende de set met een korte video over zijn meest succesvolle samenwerkingen en klopte hij zichzelf regelmatig op de borst. Nochtans wist iedereen dondersgoed met wie en welke muzikale erfenis ze te maken had. Of Rodgers zich nederig of vals bescheiden opstelde, hebben we het gissen naar. Alle aanwezigen kwamen om eens goed uit de bol te gaan, maar daar had de ongekroonde discokoning natuurlijk oor naar. Al vanaf “Le Freak” was het volledige OLT in de ban van de groove. Ook de mensen op de zittribunes veerden onmiddellijk recht waardoor “Everybody Dance” en “Dance, Dance, Dance (Yowsah, Yowsah, Yowsah)” hun naam meer dan waarmaakten.

Verder kwamen we handen en voeten tekort om Rodgers’ collaboraties op te sommen. Wij waren de tel al kwijt na de Diana Ross-medley bestaande uit “I’m Coming Out” en “Upside Down”. Doordat de twee zangeressen en begeleidingsmuzikanten zichzelf in de schijnwerpers mochten plaatsen, waren alle covers prima te onderscheiden van de originele studioversies. Wanneer de gevoelens sluimerden dat Nile Rodgers de kaart van de jukebox trok, gaven hij en zijn bassist er een dubbele lap op. Daardoor kraakten ze meermaals onze kritische noot. Muzikaal was Rodgers’ formule zo klaar als een klontje, maar blijft hij vorige generaties popsterren inspireren. “Get Lucky” van Daft Punk vierde vorig jaar zijn tiende verjaardag. Beyoncé’s “CUFF IT” is dan weer een lente jong. Beide liveversies werden overtuigend gebracht en een zichtbaar genietende Rodgers raakte overduidelijk “Lost in Music”.

© CPU – Peter Verstraeten

Het laatste halfuur baadde het bosrijke amfitheater in een historische discosfeer. Toen keerde Rodgers namelijk terug naar de funky CHIC-jaren. De aangepaste visuals bleven hangen in de tijd, maar alle voeten stonden geen moment stil. Bij de stukjes “Love Like This” en “Chic Cheer” spatte het erotische plezier ervan af. Volgens drummer Ralph Rolle was de ultieme climax nog niet bereikt. Daarvoor moesten we eerst op zijn commando ‘Antwerp’ roepen, stevig in de handen klappen en van links naar rechts zwaaien. Deze klassieke volksmennerij werkte zich toe naar het onsterfelijke “Let’s Dance” van David Bowie. De joelende intro maakte iedereen waanzinnig en alsof dat allemaal nog niet genoeg was, werd “Good Times” niet routineus afgewerkt. Door er een stuk “Rappers Delight” aan te breien en met zijn bassist een gitaarduel aan te gaan, illustreerde Rodgers hoe hij eigenhandig de zaadjes plantte voor de hiphopcultuur en latere funkrockgenre à la Red Hot Chili Peppers. Gedurende het anderhalf uur was Rodgers’ eerste doortocht in het OLT dus geen ’take the money and run’-show. De gitarist en producer is zowel financieel als muzikaal binnen, maar vertikte het om op een luxeus jachschip te gaan rentenieren. ‘Antwerp had the funk’, en dat voelden we tot in onze vezels.

Nile Rodgers & CHIC speelt morgen (08/08) opnieuw in een uitverkocht OLT.

Facebook / Instagram / Website

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Le Freak
Everybody Dance
Dance, Dance, Dance (Yowsah, Yowsah, Yowsah)
I Want Your Love
I’m Coming Out (Diana Ross-cover)
Upside Down (Diana Ross-cover)
He’s the Greatest Dancer (Sister Sledge-cover)
We Are Family (Sister Sledge-cover)
Like a Virgin (Madonna-cover)
Material Girl (Madonna-cover)
Modern Love (David Bowie-cover)
CUFF IT (Beyoncé-cover)
Get Lucky (Daft Punk-cover)
Lose Yourself to Dance (Daft Punk-cover)
Spacer (Sheila & B. Devotion-cover)
Soup for One / Lady (Hear Me Tonight)
Lost in Music (Sister Sledge-cover)
Notorious (Duran Duran-cover)
Thinking of You
My Feet Keep Dancing
Love Like This
My Forbidden Lover
Let’s Dance (David Bowie-cover)
Good Times
Rapper’s Delight (The Sugarhill Gang-cover)

Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Kygo - "For Life" (feat. Zak Abel & Nile Rodgers)

Kygo slaagde er enkele jaren terug in om zijn eigen definitie van house in het leven te roepen. Hij zette de genres…
InstagramLiveRecensies

Hellmut Lotti Goes Metal @ OLT Rivierenhof: Afspraak met de geschiedenis

Had je ons een jaar geleden proberen wijs te maken dat we met Dansende Beren uit de bol zouden gaan op een…
InstagramLiveRecensies

Gary Numan @ OLT Rivierenhof: Multidimensionale tijdreiziger

Tijdloze artiesten die het maximale uit het minimale halen, zijn tegenwoordig een schaars goed. De 65-jarige Gary Numan had eind jaren zeventig…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.