AlbumsFeatured albumsRecensies

Kim Petras – Feed The Beast (★★½): Van popbeest naar poeslief

Kim Petras was voor velen een lange tijd een goed bewaard popgeheim, maar haar internationale doorbraak dankzij haar gigantische hit “Unholy” met Sam Smith heeft haar in de mainstream eindelijk ook laten doorbreken. Er werd dan ook al lang uitgekeken naar een nieuw album van de Duitse zangeres, want na het matige succes van het expliciete Slut Pop en het lekken van haar onuitgebrachte album Problématique was het dus wachten op een nieuw, volwaardig album. Op Feed The Beast krijgen we de gevierde popster in haar beste vorm te horen, maar tegelijk ook op bijzonder voorspelbare nummers. Het popbeest in Petras is daarom niet altijd ontembaar en lijkt vooral wat overgebleven nummers van vorige projecten te willen verzamelen.

De hongerige popzieltjes zullen met de albumopener “Feed The Beast” meteen aan hun trekken komen met dank aan bijzonder hapklare beats en een refrein dat meteen blijft hangen. Toch hebben we het gevoel dat de zangeres haar tanden nog niet helemaal laat zien want na “Alone”, de eerder uitgebrachte samenwerking met Nicki Minaj, is het “King Of Hearts” dat helemaal de aandacht opeist in het openingsgedeelte van het album. De dreunende beats die het nummer aankondigen en daarna overgaan in eurodance synths leiden ultiem naar de beste refreinen op dit album. Ook vocaal toont ze waarom ze door o.a. The Rolling Stone en NME gezien wordt als een van ’s werelds grootste popstemmen van het moment. Meedogenloos scherp en een absoluut hoogtepunt op dit album.

Helaas is niet enkel nummer vlijmscherp. Het melancholische en slome “Thousand Pieces” snijdt even hard in ons vel als een bot ninjazwaard… niet. Ook haar samenwerking met de Amerikaanse popzangeres BANKS maakt weinig indruk, vooral ook omdat “BAIT” meer aanvoelt als een nummer van BANKS en Petras eerder een bijrol heeft in de track. “Hit It From The Back” wordt dan alweer geteased sinds haar optreden op de MTV EMA’s in 2021, maar kan gewoon niet meedingen met heel wat andere nummers op dit album en lijkt gewoon een albumopvuller zonder grote meerwaarde. Daarvoor is het namelijk te snel verteerbaar en leeft het nummer vooral van de sterkere strofes die met moeite het zwakke refrein boven water houden. Het popbeest is op Feed The Beast dus soms ook gewoon te poeslief om zich met haar klauwen in ons vel vast te klampen.

Van klauwen gesproken. Het fenomenale “Claws” slaagt er wel in om je vanaf het begin te overtuigen, wat wellicht ook te maken heeft met de eerste strofe die alles heeft waar een popfan van houdt. In het refrein maakt ze vervolgens de popdroom helemaal waar en toont ze hetgeen er op heel wat andere nummers ontbreekt: dat sprankeltje Kim Petras-magie. Over dat tikkeltje meer beschikken ook “Minute”, waar ze vocaal haar register laat zien, en de single “brrr” die ons bij de release al helemaal warm kreeg. Beide nummers leggen de nadruk op haar sterkte als zangeres en weten daardoor de aandacht ook op te eisen op het album. Het zit er dus echt in en als het er uit komt, dan is het telkens raak.

Ondanks ze al jaren in Los Angeles woont, brengt ze op Feed The Beast nog een ode aan haar thuisland Duitsland. De ravepop van “Castle In The Sky” is namelijk geïnspireerd door Scooter en Blümchen, maar klinkt tegelijk ondanks de referenties naar het verleden nog steeds bijzonder verfrissend. Het is een route die we de 30-jarige zangeres graag wat meer zagen verkennen op het album, want daarmee heeft ze zich in het verleden al populair gemaakt en kan haar nog meer onderscheiden van de rest. Ze oriënteerde zich voor Feed The Beast wellicht iets te veel aan de bonustrack “Unholy”, haar eerste wereldhit, waarmee ze samen met Sam Smith over heel de wereld een nummer één beet had.

Feed The Beast had de finale doorbraak van Kim Petras kunnen zijn, maar klinkt uiteindelijk iets te veel als een verzameling van nummers die eerdere projecten net niet haalden en er daardoor wat coherentie mist. Er zit namelijk op muzikaal en tekstueel vlak niet echt een rode draad tussen de nummers, waardoor je van Feed The Beast het gevoel krijgt dat het album vooral ontstond om een album uit te brengen. Toch zitten er enkele bijzonder sterke popsingles op, die haar talent helemaal in de kijker zetten en het popbeest toch naar boven laten komen tussen nummers die eerder poeslief zijn. We blijven dus gedeeltelijk op onze honger zitten en zijn benieuwd naar haar volgende project, waarbij ze ongetwijfeld iets meer conceptueel aan het werk zal gaan gezien ze met TURN OFF THE LIGHT  daar enkele jaren geleden met glans in slaagde.

Op zaterdag 24 februari staat Kim Petras in de Ancienne Belgique in Brussel. Tickets voor de show zijn reeds te koop.

Facebook / Instagram / Twitter

Ontdek “King Of Hearts”, ons favoriete nummer van Feed , in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

1858 posts

About author
aka fantom
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Kim Petras @ Ancienne Belgique (AB): Pop-peepshow met grote stem

De Duitse popster Kim Petras heeft de afgelopen jaren verschillende records verbroken en werd meer dan ooit een popster die internationaal gevierd…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single James Hype - "Drums" (feat. Kim Petras)

James Hype heeft zijn naam niet gestolen: als master of the decks weet hij als geen ander een hype in het publiek…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Kim Petras - Problématique (★★★½): Hoopgevende terugkeer

Seks zou zogezegd moeten verkopen. Die leuze namen Kim Petras en haar team achter Feed the Beast en Slutpop ter harte, en…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.