LiveRecensies

Elderbrook @ Ancienne Belgique (AB Box): De ongelofelijke multitasker

De laatste jaren zijn we het erover eens geraakt dat populaire dance niet altijd euforisch en extatisch moet zijn. Acts als Bicep, Jamie xx en Fred again.. bewijzen dat er ook gedanst kan worden op kwetsbare elektronische muziek. In die côté past ook de Britse Elderbrook. “Cola met CamelPhat is een nummer dat je sowieso kent: in 2017 was het een zomeranthem in zowel Europa als de VS en het jaar nadien werd het ook genomineerd voor een Grammy voor beste dancenummer. Met een tweede album op zak, Little Love, mag Elderbrook nu de wereld rondtoeren, waardoor hij een maand geleden zelfs nog op Coachella stond en nu in een uitverkochte AB Box. 

Om de avond up te spicen mocht TIBASKO eerst een set in elkaar mixen. Het Britse duo bestaat uit jeugdvrienden Ken Petalcorin en Andy Bowden, wiens naam in de scene rondgaat als rijzende sterren. Ze komen ervoor uit liefhebbers te zijn van veel verschillende dancestijlen en dat was ook te horen in hun set. Die werd ingezet met opzwepende housebeats en -synths waarop melodische ninetiesvocalen de boel een positieve sfeer gaven. Na een goede tien minuten werden de positieve beats opgeruimd voor meer zweverige, meeslepende tonen. Onder een steeds donkerdere trancebeat werd vervolgens de volledige zanglijn van Empire of the Suns “We Are The People” geschoven, wat opnieuw zorgde voor gelukshormonen in de zaal. Een stevige, bouncy opbouw die we niet meteen in hun set hadden verwacht, bewees definitief dat TIBASKO maar al te graag met emoties speelt. Het duo verdiende gerust nog meer erkenning van het publiek, wiens aandacht tegen het einde wat was weggeëbd, al zal iedereen hun status van rijzende sterren wel goedgekeurd hebben.

Openen deed Elderbrook meteen heel imposant met het dromerige “Numb, de hit van zijn plaat uit 2020. In plaats van plaats te nemen achter zijn decks, stond hij trots te zingen achter de micro. Dat onderscheidde hem meteen van andere zingende dj’s, die dat live meestal stiekem en subtiel doen. Met één hand stond hij nog aan zijn microstatief en met de andere bediende hij zijn drumpad en de knoppen om de doordringende bassen, die lekker hard stonden, door de zaal te jagen. In het volgende “One By One”, een liedje dat hij maakte met Diplo, klonk alles veel euforischer en liet Elderbrook het publiek van links naar rechts swingen. Ook hijzelf wiegde van links naar rechts: zijn decks waren in twee gesplitst en de ruimte ertussen gebruikte hij om achter zijn statief te zingen. Als schrijver, zanger en producer van zijn songs heeft hij alle handen aan de knoppen en dat wilde hij ook live duidelijk laten blijken. 

Toch was het multitasken van een ongeloofwaardig niveau. Op Elderbrooks vocalen zit altijd veel echo en autotune, maar het klonk toch allemaal wat te helder en ritmisch om echt live te zijn. Aangezien de dj daarnaast geen danspasje of springsessie uit de weg ging, moest hij wel een conditie van jewelste hebben om zijn ademhaling te doen rijmen met die langgerekte hoge noten. Hoe dan ook stond dat niet in de weg van het enthousiasme in de zaal. Bij het begin van bijna elk nummer gingen er gsm’s de lucht in. Toch zullen dat niet de schermpjes geweest zijn van fans van de meer zweverige kant van Elderbrooks muziek. Het anders zo atmosferische “Talk It Over werd bijvoorbeeld een stuk opzwepender uitgespeeld met clubby, positieve beats.

Toen we na een klein uur de indruk hadden dat alles een beetje hetzelfde begon te klinken, werd het net weer verfrissend. Tijdens “I’ll Be Around” voorzag Elderbrook voor het eerst een langgerekte versie van een nummer en dat zorgde voor een hypnotiserend effect, versterkt door de vele spots. Tijdens het laatste deel van de set maakte de producer meer plaats voor zinderende synths en opzwepende beats en liet hij zijn uitbundige vocalen wat meer achterwege, waardoor we toch de melancholische dj te zien kregen zoals hij vaak neergezet wordt. “On Your Own” maakte duidelijk dat hij ook in die toonaard de zaal volledig los kreeg. De losgelaten sfeer viel niet meer weg tot aan de nogal korte versie van “Cola”, waaraan Elderbrook ter compensatie nog wat dirty bassen en synths toevoegde. 

Elderbrook overgoot zijn songs in de Ancienne Belgique met een stevig clubsausje en wist de zaal zo meer dan anderhalf uur lang te entertainen. De manier waarop deed soms wel fronsen: de dj wilde zijn set er te veel laten uitzien als een liveconcert, met een averechts effect tot gevolg. Hij draaide, zong, danste en drumde (net niet allemaal tegelijk) en al snel verdachten we hem ervan dat onmogelijk allemaal ter plekke te doen. Gelukkig vergaar je livecredibiliteit ook door de respons van het publiek, en die was vaak genoeg met de handen en telefoons in de lucht.

Elderbrook: Facebook / Instagram / Website
TIBASKO: Facebook / Instagram

Setlist:

Numb
One By One (Diplo-nummer)
Tied To You
Body
Old Friend
Howl
Talk It Over
Beautiful Morning
The End
Something About You
Talking
I’ll Be Around
Bird Song
Set Fire To My Gun
Wasted on You
I Need You
On Your Own (Hayden James-nummer)
When I Talk
Inner Light

Dance With My Ghost (CamelPhat-nummer)
Cola
All My Love

Related posts
InstagramLiveRecensies

Mass Hysteria @ Ancienne Belgique (AB): Chaos in de orde

Sinds Graspop Metal Meeting en Hellfest jaarlijks hetzelfde weekend in juni plaatsvinden, bestuderen metalfans nauwlettend beide line-ups. Het concept van de ‘logoband’…
InstagramLiveRecensies

Barry Can't Swim @ Ancienne Belgique (AB Club): Al kan hij wel vliegen

Vorig jaar bracht muzikant Barry Can’t Swim zijn debuutalbum When Will We Land uit. Hij zocht er de randjes van het housespectrum…
LiveRecensies

SLIFT @ Ancienne Belgique (AB Box): Intergalactisch stokbrood

Het aantal muzikanten dat je uit Toulouse kunt opsommen, blijft als Belg en zeker als Vlaming eerder beperkt. Toch is er een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.