InstagramLiveRecensies

DAAN @ VIERNULVIER (Concertzaal): ‘The Ride’ van je leven

© CPU - Ann Carpentier

© CPU – Ann Carpentier

Het afgelopen jaar is druk geweest voor Daan Stuyven. In november bracht hij zijn nieuwe album The Ride uit, maar de laatste weken stond hij vooral in de schijnwerpers in het VTM-programma Liefde Voor Muziek. Het nieuws dat de zanger daaraan zou gaan deelnemen, kwam volledig onverwacht, maar zijn deelname heeft hem totnogtoe geen windeieren gelegd. DAAN is terug en dat zal ook Gent gisteren geweten hebben. Maar eerst nog even terug naar The Ride, zijn tiende langspeler en de opvolger van Nada uit 2016. Het album is vintage DAAN met veel elektronische invloeden en een herkenbare sound en vormt zo een mooie samenvatting van een carrière die ondertussen al bijna een kwarteeuw bezig is. DAAN wilde de plaat dan ook volledig voorstellen aan het publiek en de vraag was dan natuurlijk hoe dit bij het publiek zou binnenkomen.

Een voorprogramma hadden de Leuvenaar en zijn band niet nodig. Klokslag kwart voor negen begonnen ze eraan, voor een twee uur durende rit doorheen een ongelooflijke carrière. De opener was voor “Western”, die ook op de nieuwste plaat fungeert als intro. Een perfecte keuze als je het ons vraagt. Een magistrale en opzwepende banjo in combinatie met dreigende synths staken het lont direct in het kruitvat. Daarna volgden enkele nieuwe nummers die bij het publiek, dat toch vooral grotendeels bestond uit iets oudere fans, nog niet helemaal bekend waren. Gelukkig zat de setlist van DAAN erg slim in elkaar. Nieuwe en oude nummers werden goed door elkaar gemengd waardoor ook de fans van het eerste uur genoeg aan hun trekken kwamen.

© CPU - Kathleen Ooms

© CPU – Kathleen Ooms

“Icon” en “Exes” zorgden ervoor dat het publiek voor het eerst haar stemmen liet horen, zij het nog ietwat ingetogen. Dat bekende trio werd op hun beurt gevolgd door drie nagelnieuwe nummers. Dat zijn zeker geen slechte nummers, maar ze missen die keiharde uppercut die de echte DAAN-klassiekers wel uitdelen. ‘Parlez-vous français’, vroeg de grootmeester dan waarna hij ook zijn Franse nummers op het publiek losliet. Het hoogtepunt daarvan was “La Crise” waarbij we ons direct in het zuiderse Griekenland waanden en dat werd ook bij het publiek duidelijk gesmaakt.

Tijd om de band eens voor te stellen moet Stuyven dan gedacht hebben en welk beter nummer daarvoor dan zijn bombastische, toch ook enigszins sarcastische, cover van “Intro” van Metejoor. Het was slechts een kort intermezzo waarna het Franse triplet ook finaal afgesloten werd. Helemaal solo, maar des te krachtiger, kregen we daarna een clubversie van “Woods”. Wanneer DAAN (à la Damon Albarn) zijn melodica bovenhaalde, bereikte De Vooruit een eerste extase. Ondertussen waren we over halfweg en begon ook het publiek helemaal onder stoom te komen.

Hoog tijd dus om nog een blik hits open te trekken. Wanneer uiteindelijk ook “Victory” aanving, maakte het publiek spontaan het V-teken. De dansvloer was nu helemaal geopend en DAAN was de dirigent van dienst. Daarna kregen we nog enkele, naar eigen zeggen, guilty pleasures, die Stuyven had overgehouden aan zijn deelname aan Liefde Voor Muziek. Week na week verrast hij ons daar met zijn eigenwijze en ingenieuze covers. Eerst kregen we er eentje van Jaap Reesema, die op zijn beurt gevolgd werd door een knetterende versie van “Dag Vreemde Man” van Ann Christy.

© CPU - Ann Carpentier

© CPU – Ann Carpentier

Afsluiten deed DAAN met drie nummers van zijn laatste langspeler. Het zijn veruit ook de betere nummers van dat album, maar live klonken ze jammer genoeg net iets te plat, opgeschoond en afgelijnd. Het publiek bleef hier duidelijk nog wat op hun honger zitten, wat het geschreeuw naar de bisronde alleen maar luider maakte. Ondertussen hield DAAN zich nog even schuil achter de coulissen en na een kleine twee minuten en onder groot applaus kon de bisronde van start gaan. Die begon nog rustig, maar bouwde al snel op richting het laatste hoogtepunt. Dat was het laatste zetje dat het publiek nog nodig had om de extase van de finale aan te vangen. Wanneer Isolde Lasoen daarna uitgenodigd werd om mee “Swedish Designer Drugs” in te zetten, ontplofte De Vooruit volledig. Zelfs de laatste weifelende wederhelften, die verplicht mee moesten opdraven vanavond, werden overtuigd om de benen los te gooien. Het instrumentale “Housewife” zette uiteindelijk de kers helemaal op de taart als zwoele, zweterige, maar vooral keiharde afsluiter. Gedurende twee uur nam DAAN ons mee doorheen een oeuvre waar wij alleen maar onze cowboyhoed voor konden afnemen. Als je het daarnaast ook nog eens aandurft om alle nummers uit je nieuwe album te spelen, zonder dat je set daardoor volledig inzakt, dan je ben een hele grote. En Daan Stuyven, dat is nu eenmaal een hele grote!

DAAN was in bloedvorm als vanouds en dat smaakt uiteraard naar meer. Wie de zanger deze zomer aan het werk wil zien op de festivals, kan daarvoor onder meer terecht op Gladiolen (27 mei), Genk On Stage (24 juni), Bospop (8 juli), M-idzomer (29 juli), Dranouter (4 augustus) en Campo Solar (5 augustus). Wellicht zullen er nog meer data volgen, want deze show van DAAN, die wil je niet missen.

Facebook / Instagram / Website

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Western
16 Men
Women and Children
Friend
Icon
Exes
The Valley
The Dancer
Kill
Parfaits mensonges
La crise
Metejoor (Metejoor cover)
La vraie décadence
Woods
Bridge Burner
Addicted
Victory
Code Red (Jaap Reesema cover)
Dag vreemde man (Ann Christy cover)
Be Loved
High
Best Days

Morning Sun
The Player
Swedish Designer Drugs
Housewife

Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single DAAN - "Work"

Daan Stuyven is al een hele tijd onderdeel van de Belgische muziekwereld, maar dat weerhoudt hem er niet van om het publiek…
LiveRecensies

Pavlov's Dog @ Kunstencentrum VIERNULVIER (Concertzaal): De goede oude tijden teruggebracht

Pampered Menial, het debuutalbum van Pavlov’s Dog, zit bij heel wat liefhebbers van progrock nog steeds nauw in het hart gesloten. Vorig jaar…
AlbumsRecensies

Floating Points - Cascade (★★★★): We kunnen weer dansen op Floating Points

Sam Shepherd of Floating Points, de dj uit Manchester met een PhD in neurowetenschappen, kan je gerust een creatieve duizendpoot noemen. Zijn…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.