LiveRecensies

The Haunted Youth @ Les Nuits Botanique (Chapiteau): Het gouden randje

© CPU – Cédric Depraetere (archief)

Er zijn ergere plaatsen om te vertoeven dan de Botanische tuin van Brussel op een zonnige lentedag en zeker als een band als The Haunted Youth langskomt om een avond op Les Nuits Botanique te headlinen. Dat is uiteindelijk toch wel redelijk speciaal, gezien er weinig Belgische bands, en zeker uit het niet-Franssprekende gedeelte van het land, er niet alleen in slagen om op het podium van de Chapiteau terecht te komen, maar de tent ook nog eens uitverkopen. Het is voor Joachim Liebens en zijn kompanen opnieuw een kersje op een al rijkelijk gevulde taart, want sinds debuutplaat Dawn of the Freak het levenslicht zag toeren de Limburgers haast onophoudelijk door Europa. Gelukkig vergeet The Haunted Youth zijn roots niet, want komende zomer krijg je heel wat kansen om de band aan het werk te zien binnen (en buiten) de landsgrenzen. Die uitgebreide festivaltour kende gisterenavond in ieder geval alvast zijn startpunt in de hoofdstad.

Het zou, althans afgaande op de hoofdact in combinatie met datzelfde stralende lentezonnetje, met andere woorden een melancholische avond met een euforisch gouden randje worden, maar daar zouden ook de twee supportacts voor iets tussen zitten. Het Brusselse SOROR belooft in haar sound alvast invloeden van pakweg Björk en Warpaint; een vergelijking die de band ergens wel waarmaakte, hetzij dat er hier en daar ook een tropische insteek à la Crystal Fighters verstopt zat in de muziek. Het grote verschil met alle bovenstaande artiesten was echter dat dit viertal wel wat moeite had om de vlam te doen overslaan. Dat lag in eerste instantie aan de zon, aangezien een groot deel van het publiek liever buiten de tent wat extra vitamine D opdeed. Een andere reden was dat de muziek die SOROR bracht er ook niet bepaald uitsprong, maar ook dat er nog al wat werd gepuurd uit een nog te verschijnen debuutplaat. Slecht was het weliswaar zeker niet, want met een energieke frontvrouw en een paar fijne muzikale ideetjes konden we ons zeker vermaken. Zo voelde de samenzang tussen de frontvrouw en bassiste bij momenten best wel snedig aan en sloeg eerstgenoemde al eens mee met de drummer op haar eigen trom en een “Bohemian Paradise” werkte dan weer wat bezwerend. We merkten dus dat de set van SOROR best wel tof was, maar achteraf gezien geen blijvende indruk wist achter te laten.

Dan liep de temperatuur bij de stadsgenoten van Ada Oda toch wat hoger op en dat viel niet alleen te wijten aan de Italiaanse accenten die de band legt. Waar frontvrouw Victoria Barracato bij aanvang nog helemaal achteraan het podium stond, wandelde ze bij het tweede nummer al tussen het publiek. De vonk sloeg bijgevolg meteen over, waardoor hun eigenzinnige, Wet Leg-achtige surfpunk niet veel later voor beweging in de tent zorgde. Het toffe aan de muziek van het vijftal was dat het ergens allemaal heel vertrouwd aanvoelde, maar langs de andere kant ook een eigen insteek had; Ada Oda zal daardoor voor velen aanvoelen als een stapje buiten de comfortzone. Toen de zonnestralen dan letterlijk binnenvielen in de Chapiteau, zorgde dat bovenop de groovy sound van de band voor een vakantiegevoel, alsof het festivalseizoen echt was begonnen. Met een toffe mix tussen snedige uitspattingen en zwoele vibes was de doortocht van het vijftal zeker en vast een geslaagd. Doe daar nog eens bij dat de bandleden zich zienderogen amuseren, getuige het feit dat de gitaristen alsmaar gretiger de voorgrond opzochten en de zangeres zich daartussen als een vis in het water voelde, en we kunnen gerust zeggen dat we het laatste van Ada Oda nog niet hebben gehoord. Af en toe moeten de Brusselaars echter wat opletten dat ze niet in herhaling vallen, maar met een nog beperkte discografie en een nu al sterke livereputatie ziet het ernaar uit dat deze vijf een rooskleurige toekomst tegemoet gaan.

Of het parcours even indrukwekkend zal zijn als dat van de hoofdact valt nog af te wachten, want die heeft ondertussen echt wel zijn stempel gedrukt op het Belgische muzieklandschap met een eigen, herkenbare sound. De tonen van het instrumentale “Dawn of the Freak” luidden zo de avond in, “Broken” gooide ze meteen in een plooi. Tussen de roze lichten dook zo nu en dan het silhouet van Liebens op, wiens stem door het vele touren een tikkeltje rauwer klonk dan gewoonlijk. Gelukkig past die hese ondertoon perfect bij het geluid van The Haunted Youth: elk nadeel heeft zijn voordeel. We zijn ondertussen ook op het punt gekomen dat zowat elk nummer wel eens een hitje is geweest en dus zagen we dat het publiek het daaropvolgende “I Feel Like Shit and I Wanna Die” zeker kon smaken; de tent kwam alsmaar meer los.

Dat werkte dan weer langs twee kanten, want hoewel Liebens de bindteksten gisteren tot een minimum beperkte, liet hij de muziek vooral voor zich spreken. Bij The Haunted Youth is in dat opzicht de opbouw vandaag de dag belangrijker dan ooit, getuige het feit dat de band zijn demonen de vrije loop liet tijdens “House Arrest”, of de manier waarop het nieuwe, instrumentale “Song Hanne” openbloeide. Doe daar nog eens bovenop dat het geheel heel vertrouwd aanvoelde en we zouden wel eens durven zeggen dat dit kan uitgroeien tot een hoogtepunt in de liveset. Het is dan ook die herkenbare sound waar The Haunted Youth nog even uit lijkt te zullen putten, want met “Into You” kregen we nog zo’n nieuw nummer te horen. De lijn vanop het debuut wordt doorgetrokken; het nummer viel bijgevolg in de smaak.

Toch valt er haast niet op te boksen tegen “Teen Rebel” en “Coming Home”, respectievelijk ergens in het midden en helemaal op het einde in de set. Na al die tijd zit er nog steeds geen sleet op de nummers, waardoor ze, en al zeker in zulke overtuigende liveversies, haast stilletjes aan als tijdloos kunnen gezien worden. Zeker die laatste is dankzij zijn valse einde, gevolgd door een moment in de schijnwerpers voor de drummer, een absoluut hoogtepunt. Dat, aangevuld met leuke extraatjes zoals een cover van vergeten klassieker “Walking on a Dream” en het fonkelnieuwe “Riptide” van gitarist Tom Stokx alias King Viktor, maakte dat The Haunted Youth opnieuw bewees wat het waard is. En om dat met de woorden van Joachim Liebens te zeggen: ‘lekker rocken’. Het enige jammere was echter wel dat de band het na een uurtje al voor bekeken hield, waardoor we ergens toch een beetje het gevoel hadden dat we op onze honger bleven zitten.

Maar niet getreurd, want wat The Haunted Youth gisterenavond in de Botanique deed was opnieuw gewoon bijzonder degelijk. Ondanks dat de band al enkele weken volop aan het touren is, kregen we nooit echt de indruk dat de geoliede machine op automatische piloot draait. De vijf zijn stuk voor stuk ijzersterke muzikanten die ontegensprekelijk heel goed zijn in wat ze doen. Voor ons was het dus wederom een kwestie van bevestigen: onze melancholische avond had opnieuw een gouden randje.

Voor wie The Haunted Youth graag live aan het werk wil zien, hebben we goed nieuws. De band heeft namelijk een propvolle zomer voor de boeg, met shows op zowat elk festival van de Lage Landen en later dit jaar opnieuw in heel wat clubs. Waar en wanneer je daarvoor precies op post moet zijn, ontdek je hier.

Setlist:

Dawn of the Freak
Broken
I Feel Like Shit and I Wanna Die
House Arrest
Into You
Teen Rebel
Gone
Riptide (King Viktor-nummer)
Song Hanne
Walking on a Dream (Empire of the Sun-cover)
Coming Home

2112 posts

About author
't is oke.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Joy Anonymous @ Botanique (Rotonde): Boiler Room BXL

Twee keer zette Joy Anonymous al voet op Belgische bodem, twee keer was dat in het voorprogramma van Fred again..; een bromance…
LiveRecensies

Glass Beams @ Botanique (Rotonde): The (not so) Masked Singer

Er hangt een zekere mystiek rond Glass Beams. Dit drietal uit Melbourne brengt psychedelische muziek met Indiase invloeden en weet sinds 2021…
LiveRecensies

Jersey @ Botanique (Le Musée): Dansende lampen

Rap, rapper, rapst! Wie een kaartje voor het concert van Jersey in de Botanique wilde bemachtigen moest er heel snel bij zijn….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.