LiveRecensies

Skullcrusher @ Botanique (Witloof Bar): Alleen maar lijmen

© Angela Ricciardi

Vorig jaar verscheen met Quiet The Room de debuutplaat van Skullcrusher. Het was dan ook meteen de reden voor haar om eens de grote plas over te steken en een Europese tournee in elkaar te boksen. Skullcrusher is namelijk het project van Helen Ballentine, een singer-songwriter uit Tarrytown die tegenwoordig vanuit Los Angeles opereert. De eerste stop voor haar in Europa was de Witloof Bar van de Botanique en die was aardig volgelopen met nieuwsgierigen.

In de zaal kregen we enkel Ballentine, haar gitaar, een kleine synth en haar compagnon ook met gitaar en een kleine synth. Het werd meteen duidelijk dat we hier niet voor het wildste concert ooit zouden plaatsnemen, maar dat bleek ook niet nodig. Al vanaf “Quiet the Room” toonde Ballentine dat ze gewoon met haar stem zou betoveren. Een breekbare song zette de toon voor wat zou volgen. Subtiele instrumentatie in combinatie met een betoverende, zoete stem die ons helemaal innam.

Dat konden we ook zien en vooral horen aan het publiek. Het was namelijk tijdens de nummers heel stil. Enkel wanneer de zangeres eens iets wilde zeggen, werd het publiek ook wat enthousiaster. Er kon een lach af, want zo brak ze af en toe de fragiele sfeer die in de zaal hing. Een mopje over hoe donker het wel niet was of over hoe ze eigenlijk haar gitaar diende te stemmen terwijl ze het publiek verwelkomde, maar dat eigenlijk vergat.

Naast een gitaarlijntje dat altijd voor een folky sfeertje zorgde, kregen we af en toe ook wat synthgeluiden. Zo klonk het bij “It’s Like a Secret” net alsof we aan de zee zaten door de subtiele noisy geluiden die de synths bijvoegden. Ook het pianolijntje bij “Places/Plans”, een van de weinige songs die niet uit de nieuwe plaat kwamen, kwam heel mooi binnen. Maar schoonheid en subtiliteit heeft ook een keerzijde en zo was het soms net allemaal wat te veel van hetzelfde. Natuurlijk weet je dat als je naar een gelijkaardig concert komt, maar we zijn wel benieuwd naar hoe Skullcrusher zal evolueren. Grotere zalen stil krijgen zal toch moeilijker worden.

Desalniettemin kregen we wel in een klein uur heel wat mooie nummers te horen. Dat is ook de ideale lengte om ieders concentratie te behouden, want naar het einde toe merkten we al iets meer geroezemoes op. Afsluiter “Lullaby in February” klopte net iets te veel op hetzelfde nageltje, waardoor het ietwat als een valse afsluiter binnenkwam. Zeker als je daarvoor het plezierige “Storm in Summer” kreeg. Tot er dan subtiele dronegeluiden (heel stilletjes) bijkwamen die de sfeer allemaal wat mysterieuzer maakten. Het toonde aan dat er nog rek zit op de sound van Skullcrusher en met een grootsere sound zou kunnen uitpakken in de toekomst.

De eerste passage van Skullcrusher op haar Europese tournee was er dus eentje met veel schoonheid, intimiteit en vooral een soort van gemeenschappelijk bindmiddel waarbij iedereen vol concentratie genoot van een uurtje wegdromen van deze wereld. Een pracht van een stem, subtiele instrumentatie en vooral een bepaalde sympathieke, bescheiden uitstraling zijn Skullcrushers sterktes.

Facebook / Instagram

Setlist:

Quiet the Room
Whatever Fits Together
Pass Through Me
Places/Plans
You are my House
(secret instrumental)
It’s Like a Secret
Sticker
Nieuwe song
Storm in Summer
Lullaby in February

3722 posts

About author
Ook bekend als "Den Beir", oprichter van de site, leidt alles in goeie banen en schrijft ook wel eens iets.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Mudhoney @ Botanique (Orangerie): Back to basics!

In tegenstelling tot de grote vier van Seattle — Alice in Chains, Pearl Jam, Nirvana en Soundgarden — heeft Mudhoney altijd genoegen…
LiveRecensies

The Mystery Lights @ Botanique (Museum): Spring de wereld in

Eerder dit jaar verscheen verrassend genoeg nog maar de vierde plaat van The Mystery Lights. Het vijftal dat zijn oorsprong kent in…
FeaturesWedstrijden

Win duotickets voor Les Nuits Weekender in de Botanique

Les Nuits Botanique zijn uitgegroeid tot hoogdagen voor de fervente concertganger. Iedere lente biedt de Brusselse concertzaal een podium aan een uiteenlopende…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.