‘Een wilde mix van muziek, performance, circus & queer acts’, zo werd gisterenavond in De Vooruit in Gent gepromoot. Dat zijn vier veelbelovende zaken, dus konden we dat niet zomaar laten passeren. In het middelpunt van de belangstelling stond Peaches, een artistieke, feministische duizendpoot die ooit voor de klas stond. Ondertussen is de artieste al een dikke twintig jaar bezig met het maken van grensverleggende muziek die je niet zomaar zult zomaar horen passeren op de gemiddelde radiozender, maar wel de revue passeert tijdens series of films als Sex Education, The Handmaid’s Tale of Lost in Translation. Met nummers als “Fuck the Pain Away”, “Dick in the Air” en “Lovertits” trekt Peaches aandacht naar zich toe en na afgelopen avond kunnen we alleen maar stellen dat dat meer dan verdiend is.
Een uurtje lang nam Peaches de overvolle theaterzaal mee in haar wereld, eentje van vrijheid en zonder taboe. Het begon nog braaf, met een hoop onschuldige jongelingen die samen vijftig tinten roze droegen en samen met de artieste een nummer zongen. Ze was gekleed als een rozige It uit Addams Family, maar dan met blote benen. Een ietwat vreemde toon was meteen gezet en al gauw werd het koor ingeruild voor een trapeze-act die vergezeld werd van vrij donkere muziek. Voor het derde lied stond Peaches eventjes alleen op het podium (iets dat eigenlijk amper gebeurde) en zo zong ze over fluiten op haar clitoris en jezelf vrij voelen. Ze maande verschillende keren aan om recht te staan, sommige deden dit enthousiast en anderen aarzelend of niet. De vrijheid waarover ze zong was dus niet te vinden in het publiek. De schuldigen: stoelen. De muziek staat bewegen zeker toe, en samen met de leuke en soms indrukwekkende acts had er zeker veel meer sfeer kunnen zijn bij een rechtstaand publiek.
Toch was het niet altijd even druk op het podium. Naast schaars geklede dansers en dragqueens was er ook ruimte voor poëzie. ‘I really love having a pussy, but sometimes I wonder what it would be like to have a dick’, klonk het doorheen het gedicht, soms aangevuld met een lach uit het publiek. Dat er daarna een expliciet nummer over ‘dick and balls’ kwam verbaasde niemand, aangezien geslachtsdelen, seks en seksualiteit de rode draad van de avond waren. Op het einde vloog er ook een naakte vrouw over het podium en de eerste rijen van het publiek, wat dan ook heel logisch leek. Aan creativiteit en durf geen gebrek en zo kregen we ook een luchtacrobatie-act te zien, waarin een priester met slechts een jockstrap aan een engel in een string vastzat en door de lucht heen en weer slingerde.
De muziek en acts gingen hand in hand en versterkten elkaar. Peaches had doorheen de avond verschillende outfits aan, maar sloot haar show topless af. De vrijheid die op het podium te zien was, werd jammer genoeg niet weerspiegeld in de zaal. Waarmee we niet bedoelen dat de hele zaal naakt moest gaan, maar doorheen de show zat het publiek meestal vrij statisch neer alsof het een doodserieus toneelstuk was. Nummers over seks met opzwepende acts en humor hier en daar verdient een enthousiaster publiek dat kan rechtstaan en niet figuurlijk vastgebonden zit op een stoel. Tijdens het applaus stond iedereen wel enthousiast recht, en dat was meer dan verdiend.
Peaches & Guests breken vanavond (21 januari) nog eens De Vooruit in Gent af. De tweede show is reeds uitverkocht.