InstagramLiveRecensies

BADBADNOTGOOD @ Ancienne Belgique (AB): Zintuigelijke beproeving

© CPU – Fleur De Backer

BADBADNOTGOOD is een graag geziene gast in ons land. Voor de elfde keer speelden ze in België, maar voor een echte zaalshow moeten we terug naar 2016. Ook toen kon je ze zien in een uitverkochte Ancienne Belgique en op 3 december 2022 deden ze dat trucje nog eens over. Met gloednieuw album Talk Memory onder de arm was er heel wat nieuwe muziek om voor te stellen en dat brachten ze dan ook uitgebreid aan bod. In een net geen twee uur durende show werden we naar alle kanten van het zintuigelijke spectrum gesmeten in een show die bol stond van de spanning.

Voor het aan de Canadezen was, mochten zowel LEFTO als Lil Silva de debatten openen. Die eerste deed dat met een exotische dj-set waarbij het publiek het vooral nodig vond om te keuvelen. Die tweede maakte heel wat meer indruk. Het project van Tyrone Jermaine “TJ” Carter bracht eerder dit jaar zijn solo debuutplaat uit en dat mocht hij meenemen op tour met BADBADNOTGOOD. Muzikaal bracht hij een mix van Sampha en James Blake waarin de synths op een r&b-achtige manier naar voor kwamen. Het was bij momenten dansbaar, soms breekbaar, maar vooral telkens doordacht. De zwoele stem van Carter gaf het geheel ook wat extra panache waardoor we de naam meteen noteerden in ons ‘grote toekomstboek’.

© CPU – Fleur De Backer

Het is altijd straf als een alternatieve jazzband met relatief weinig airplay toch een Ancienne Belgique ruim op voorhand kan uitverkopen. Het antwoord kregen we relatief snel toen we merkten dat de band alle zintuigen die we hebben wilde aanspreken. We voelden spanning, we roken wierook, we hoorden experimentele jazz en we zagen fantastische visuals uit een oude projector. Dat laatste zorgde voor een extra straffe live-ervaring, want we hoorden ook de projectoren knetteren wanneer de band wat stiller ging in hun nummers waardoor er een huiselijke sfeer ontstond. We voelden ons terug in de tijd gekatapulteerd met de korrels die op de visuals zaten, maar doordat het zo indrukwekkend was om te zien, bleven we geboeid kijken.

Voor iedere song werden ook speciale visuals ontwikkeld die soms uit hun buurt in Canada kwamen, maar evengoed een meer natuurlijke sfeer naar voor brachten. Het podium was volledig in het wit zodat alles in het teken van die beelden kon staan, maar natuurlijk was er nog steeds de muziek van BADBADNOTGOOD. Daar begon het al meteen tamelijk experimenteel mee met “Signal From The Noise” dat als blauwdruk voor de show kon dienen. Een jazzy song waarbij experiment niet wordt geschuwd en ook spontaniteit centraal stond. Ieder nummer van de band lijkt een jam te zijn die live nog meer de kantjes opzoekt. Zo hoorden we altijd een tamelijk rustig begin om naar het einde toe meer en meer te ontploffen.

© CPU – Fleur De Backer

BADBADNOTGOOD bestaat niet enkel uit uitstekende muzikanten, maar ook muziekliefhebbers. Dat merkten we van bij het begin van de set toen “War Pigs” van Black Sabbath door de boxen weerklonk, door de playlist voor en na hun show, maar evengoed door de verschillende odes die ze brachten aan muzikanten waar ze mee samenwerkten zoals KAYTRANADA. Zo werden de voorprogramma’s uitgebreid bedankt, maar brachten ze evengoed ode aan artiesten waar ze mee samenwerkten. Het beste voorbeeld daarvan kwam op het eind toen ze eerst een zwoele cover brachten van Arthur Verocai om daarna MF Doom te eren op “Chocolate Conquistadors”. Net dat maakt dat de geloofwaardigheid van de band alleen maar sterker wordt. Ze spelen met passie, maar vergeten ook niet wie hun invloeden zijn en wie ze kunnen helpen.

Twee uur van BADBADNOTGOOD kan wel na een tijd intens worden en dat was in de Ancienne Belgique niet anders. Sommige nummers, zoals een “Love Proceeding” of “Talk Meaning”, werden iets te lang uitgesponnen waardoor het soms lastig was om de aandacht erbij te houden. Bij die laatste had de band daar iets op gevonden door het publiek te laten spanning opbouwen. We zagen namelijk een beeld van een persoon die op een baseball zou slaan en telkens hij zijn slag voorbereide moest het publiek ‘oooh’ roepen om dan ‘huj’ te roepen als hij de bal sloeg. Een leuk extraatje dat ervoor zorgde dat het publiek bij de les bleef.

© CPU – Fleur De Backer

Toch had de band naar ons gevoel bij momenten iets kortere keuzes kunnen maken bij hun songs. Want waar ze soms uitbundig sterk konden uitschieten en heel intens binnenkwamen, waren er ook te veel dode momenten. Dat lag vooral aan de hoeveelheid nieuwe nummers die de band voorschotelde, we kregen slechts drie nummers uit andere platen. “Lavender” uit IV toonde dat we die dynamiek met ander werk misten. Deze song bleek namelijk een van de meest groovy en dansbare van de set te zijn. De andere liedjes waren meer gemikt op het in trance brengen van een publiek.

Uiteindelijk konden we wel genieten van de show van BADBADNOTGOOD, want de band bleef gewoon spelen en verrassend uit de hoek komen, ondanks de rustpuntjes. Het publiek werd ook redelijk wild van de show, want hoe langer de set duurde, hoe uitbundiger de zaal begon te roepen. Dat is omdat ze een ideale mix brachten van smooth jazz, experiment en improvisatie. Daarnaast werd ook het visuele aspect zo straf naar voor gebracht dat het oog nooit werd verveeld. Die combinatie maakte hen nog steeds een zeer boeiende act, al was twee uur met bijna enkel nieuwe muziek misschien net iets te veel van het goeie, ook bij een uitstekende band.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Facebook / Instagram / Website

Setlist:

Signal From the Noise
Alarma
Confessions
City of Mirrors
Unfolding (Momentum 73)
Beside April
Lavender
Love Proceeding
Beside April (Reprise)
Talk Meaning

Na Boca do Sol (Arthur Verocai cover)
Chocolate Conquistadors

3659 posts

About author
Ook bekend als "Den Beir", oprichter van de site, leidt alles in goeie banen en schrijft ook wel eens iets.
Articles
Related posts
LiveRecensies

SLIFT @ Ancienne Belgique (AB Box): Intergalactisch stokbrood

Het aantal muzikanten dat je uit Toulouse kunt opsommen, blijft als Belg en zeker als Vlaming eerder beperkt. Toch is er een…
InstagramLiveRecensies

Zimmerman @ Ancienne Belgique (AB Club): Eerbare vrijage met zinderend slotakkoord

Simon Casier pakte z’n basgitaar en Bob Dylans doopnaam en werd Zimmerman. Achter die zweem van associaties en hoge verwachtingen bevindt zich…
InstagramLiveRecensies

DJ Shadow @ Ancienne Belgique (AB): Scratcht sneller dan zijn schaduw

Van jongs af aan beheerste Josh Davis, beter bekend als DJ Shadow, de kunst van het DIY-opnemen. Wat ooit begon op de…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.