InstagramLiveRecensies

BLUAI @ Trix (Bar): Verrassend veelzijdig

© CPU – Ine Van Baelen

En de MIA voor doorbraak van het jaar gaat naar… BLUAI droomt al van een wit beeldje op haar schouw, daar zijn we zeker van. Na overwinningen bij De Nieuwe Lichting, Sound Track en Humo’s Rock Rally zouden ze niets liever willen dan ook deze prijs in de wacht te slepen. Hun visitekaartje voor kijkend Vlaanderen is alvast af: debuut-ep Junkyard. De plaat werd de afgelopen weken voorgesteld tijdens een compacte clubtour doorheen het land. Middenin die tour houdt het viertal halt in thuishaven Antwerpen.

‘-tje’ wordt doorgaans in de Nederlandse taal gebruikt als suffix om een verkleinwoord aan te duiden. De tje die in de bar van Trix stond was misschien ook klein van gestalte, toch klonk het bandje al heel groot. Of beter groots. Het trio bestaande uit Lindy Versyck achter de microfoon, gitarist Melvin Slabbinck en basvirtuoos Klaas Leyssen brengt duistere nummers die angstaanjagend strak klonken vanop het kleine podium van de Trix bar. Zangeres Lindy haalde alles uit de kast en de basgitaar bewerkte meermaals bezwerend het publiek. Na ongeveer een half uurtje hadden we een duidelijk beeld van wat voor muziek tje brengt en hun eigen sound lieten ze al meteen doorschijnen in een schitterende cover van Gwen Stefani’s “Hollaback Girl”. Misschien net iets te duister om goed aan te sluiten bij de hoofdact van de avond, maar voorts een puike opener.

Na een frontvrouw geflankeerd door twee mannen, was het tijd voor vier frontvrouwen. BLUAI had zich strategisch over het kleine podium verdeeld: in elke hoek een bandlid, zo moest niemand het voortouw nemen. Toch werd zangeres Catherine Smet een beetje naar voren geschoven als woordvoerder van de band. Ze startten immers vijf minuten later dan gepland en diezelfde frontvrouw vindt dan niet de juiste kabel om in haar gitaar te steken, die dan ook nog eens vals blijkt te staan. Na een hakkelige start, kan de releaseshow dan toch beginnen. 

© CPU – Ine Van Baelen

BLUAI begon haar thuismatch in Trix met een van haar hitjes van afgelopen zomer: “Hate You”. Thuismatch, want de stampvolle Bar was goed gevuld met vrienden, familie en klasgenootjes. Drie vierde van de band komt dan ook uit Antwerpen en omstreken, maar ondanks dat warme thuispubliek voelden we de zenuwen tot op de achterste rijen. Die zenuwen smolten gelukkig als sneeuw voor de zon bij het tweede nummer “Iris & Charlie”. Eentje dat niet op hun ep Junkyard staat maar wel luid, vrolijk en uptempo klinkt. Een ode aan twee vriendinnen van zangeres Catherine, die toevallig ook op de eerste rij stonden mee te roepen. 

De band heeft een grote aaibaarheidsfactor en kon die gezellige sound met Junkyard op plaat vastleggen. Op het podium van Trix zien we echter ook een andere kant van BLUAI. We horen meer gitaren en zangeres Catherine laat luid van zich horen op “Sad Boy”, wanneer ze op haar knieën zakt en begint te roepen. Dat punkgehalte geeft het groepje een extra dimensie en hoop voor de toekomst! BLUAI kan nog alle kanten op en dat is goed. Wij duimen alvast dat die MIA-nominatie voor ‘Beste Doorbraak’ dat extra duwtje in de rug kan geven!

Wie een handvol gezellige liedjes had verwacht, kreeg dus veel meer voor z’n geld. De stijlbreuk met de ep was bovendien niet de enige verrassing van de avond. “Blue Moon” kreeg een special guest: Bert Vliegen, frontman van Teen Creeps en producer van de plaat kwam live saxofoon spelen en even later nam Lindy van tje de microfoon om haar stem te doneren aan “Honey”, wat ons betreft een van de hoogtepunten van de avond. Mo liet haar drums staan en begeleide de rest van de band met zingen op akoestische gitaar. 

© CPU – Ine Van Baelen

Die meerstemmigheid van BLUAI kwam verder ook tijdens “Not Ur Baby” mooi naar voren. De stem van Catherine klinkt op de ep heel zacht. Het was afwachten of die slaapkamerstem op Junkyard ook live overeind zou kunnen blijven. Gelukkig lukte dit. Bluesliedje “You Again” was een mooie symbiose tussen zangeres Catherine haar zachte stem en het getokkel van gitariste Amina. Die haalde naast subtiel getokkel ook enkele leuke solo’s boven in Trix. Bassiste Caitlin vervolledigde het viertal met subtiele doch rake bassen en een prachtige tweede stem. Hoewel elk bandlid excelleerde in haar eigen taakje, klonk het geheel af en toe nog wat rommelig. Daar maken we ons weliswaar niet teveel zorgen over. De band bestaat nog maar anderhalf jaar en alle begin is moeilijk. Meer spelen, meer repeteren en deze jongedames veroveren ieder podium in België.

Hoewel de tournee langs Vlaamse clubs er eentje is om de release van debuut-ep te vieren, stond de sound van Junkyard woensdagavond zeker niet op de voorgrond tijdens de show in Trix. Hoe later op de avond, hoe ruiger. “Sad Boy” is een regelrecht punkpoplied en de registers worden tijdens het allerlaatste nummer ook helemaal opengetrokken. “Keep Up With The Boys” is een gelaagde indiepopsong die de band prachtig afsluit met uitdovende samenzang. We zagen in Trix dus dat BLUAI veel meer is dan de zachte zeemzoete liedjes op Junkyard. Hoewel het hier en daar nog niet honderd procent strak klinkt, zien we veel potentieel in dit viertal.

Zelf ontdekken wat BLUAI live te bieden heeft? Je kan hen nog aan het werk zien tijdens de rest van hun releasetour: De Warande in Turnhout (3 december), de Ancienne Belgique in Brussel (4 december), het Cultuurcentrum van Mechelen (7 december). 

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Hate You
Iris & Charlie
Lady
Blue Moon
One Night
Not Ur Baby
You Again
Dime Store
Sad Boy
Honey
Keep up With The Boys 

Related posts
LiveRecensies

Jessie Reyez @ Trix: Levenslessen van een zuivere stem

Wat hebben Eminem, Sam Smith en Lewis Capaldi met elkaar gemeenschappelijk? Ze zijn alle drie fan van de Canadese zangeres Jessie Reyez…
FeaturesInstagramInterviewsUitgelicht

De Grote Beren van Morgen 2023: TJE

We ontdekken dagelijks nieuwe nummers, albums en vooral ook nieuwe artiesten. Sommige acts laten zelfs zo een grote indruk achter, dat we…
2022Features

De beste concertfoto’s van 2022 volgens onze fotografen

Zoals we eerder al aangaven bij de mooiste albumhoezen van 2022: het viseuele is bij muziek minstens even belangrijk als de klank….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.