InstagramLiveRecensies

MEROL @ Ancienne Belgique (AB): Vol van MEROL

© CPU – Jan Van Hecke

Stel dat een of ander tijdschrift binnenkort op zoek gaat naar de icoon van 2022, dan kunnen wij MEROL sterk aanbevelen. Voor de Nederlandse is geen enkel thema voer voor schaamte en dat leidde onder andere tot succes bij de vooruitstrevende jeugd van de Lage Landen. Ook succesrijk was haar tweede passage bij Erik Van Looy in De Allerslimste Mens ter Wereld dit najaar. Ze gooide hoge ogen met haar kennis en wist alweer heel Vlaanderen te charmeren met haar warmte en aanstekelijke glimlach.

In het voorjaar kwam haar debuutalbum Troostprijs uit. Met dat album leverde MEROL een samenvatting af van quasi elke menselijke emotie. Aan bod komen plezier, verwarring, emotie en verdwaling. Hier en daar is er opnieuw een hoekje af, maar dat is natuurlijk deel van het eigenzinnige merk van de Nederlandse. De release van een album betekent voor een artiest ook altijd de start van een nieuwe bezigheid: concertzalen vullen en overtuigen. Gisterenavond mocht MEROL daarom haar kwaliteiten nog eens uitstallen in de Ancienne Belgique in Brussel.

© CPU – Jan Van Hecke

Vorig jaar stond Sweats nog op ons Dansende Beren Showcasefestival in Brussel, maar gisterenavond kreeg de groep van MEROL de eer om de AB op te warmen. Het optreden van de hyperactieve female-frontedband stond garant voor zweten, zweten en nog eens zweten. De punkattitude en lichtzinnigheid van de twee frontvrouwen Stien Bovijn en Lotte Lauwers zorgden er al snel voor dat het publiek mee was in hun verhaal. Het waren uiteindelijk de scherpe beats en het geschreeuw bij afsluiter “pimped up car” die het publiek helemaal klaarstoomden voor de hoofdact van de avond.

De rellen in het centrum van Brussel hielden de fans van MEROL duidelijk niet tegen om naar de AB af te zakken. Ook de zangeres zelf was er helemaal klaar voor en schoot bij de start al direct in de roos met “manic pixie dream girl” en “gemengde signalen”. MEROL toverde tijdens de show ook recenter materiaal uit haar denkbeeldige hoed. Begin november bracht ze “Kus Me Even” uit, een aanstekelijk nummertje dat ons steeds doet watertanden naar affectie en gisterenavond enthousiast werd onthaald in de AB. Later in de show voerde MEROL een onuitgebracht nummer op. Uitzonderlijk kregen we geen catchy nummer te horen, maar wel een ballad die gaat over het liefdesverdriet dat de zangeres jaren geleden ervoer. MEROL vond het zelfs een passend moment om even te rusten op een barkruk. Is deze ongewone song misschien de start van een volledig nieuw pad in haar carrière?

© CPU – Jan Van Hecke

Met Troostprijs verliet MEROL de expliciet seksuele boodschappen en ging ze onder andere op zoek naar (de lasten van) liefde en affectie. Gisterenavond kregen natuurlijk ook die meer ‘vrijpostige’ nummers hun plekje in de setlist. Dé twee seksnummers van MEROL liepen zelfs vlekkeloos in elkaar over. “HOU JE BEK EN BEF ME” is natuurlijk een van haar klassiekers, maar ook “foefsafari” is in België heel populair. Het nummer verdween een tijdje van haar setlist, maar MEROL plooide op vraag van de fans.

Die fans waren gisterenavond jong (zo’n acht jaar) en oud (zo’n zeventig jaar) en zongen elk lied van voor naar achter mee. Naarmate de show vorderde, ging het publiek ook meer en meer echt uit zijn dak. De katalysator daarbij was ongetwijfeld de lovepit die de show van MEROL nog meer kleur gaf. In plaats van springen, duwen en trekken, startte de zangeres een grote groepsknuffel met de hele zaal. Het was hitje “bendronkenlaatme” dat dienst deed als achtergrondnummer voor dit liefdevol gebeuren en dat de temperatuur in de zaal nog met enkele graden liet stijgen.

© CPU – Jan Van Hecke

MEROL is niet de vrouw van de ordinaire seksliedjes; MEROL is een vrouw die maatschappelijke thema’s aankaart en vooral komaf wil maken met seksisme. Over dat laatste voerde ze een peptalk in de aanloop naar “pastel”. De boodschap was simpel: laat je als jonge vrouw niet leiden door de druk van de maatschappij. Draag en doe wat je wil en vooral: wees wie je bent. De zaal luisterde gehoorzaam en ging nog eens aan het dansen bij “Superlatieven” en “ik was er al”. In de bisronde kregen we nog “geen feestje” en “vol” te horen, maar daarna verdween MEROL voor goed achter het decor.

Zonder MEROL is er geen feestje meer, maar met MEROL was dat des te meer het geval. Gisterenavond vormde ze de AB om in een taboevrije tempel waarin elke aanwezige concertganger zichzelf mocht zijn. Het publiek hing aan de lippen van de Nederlandse bij elk nummer en dat bewees maar een ding: MEROL is een icoon. Bedankt MEROL, voor deze viering van het onvervalste leven!

MEROL staat in het voorjaar van 2023 in De Roma en ook in Nederland passeert ze nog langs enkele zalen.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Facebook / Instagram

Setlist:

manic pixie dream girl
gemengde signalen
Kus Me Even
Je Vais Fite (op de Campingdisco)
laatbloeier
te druk voor liefde
HOU JE BEK EN BEF ME
foefsafari
patronen
huilen om niets
bendronkenlaatme
LEKKER MET DE MEIDEN
Niet Meer Met Mij
betekenisloos
pastel
Superlatieven
ik was er al

geen feestje
vol

Related posts
InstagramLiveRecensies

Mass Hysteria @ Ancienne Belgique (AB): Chaos in de orde

Sinds Graspop Metal Meeting en Hellfest jaarlijks hetzelfde weekend in juni plaatsvinden, bestuderen metalfans nauwlettend beide line-ups. Het concept van de ‘logoband’…
InstagramLiveRecensies

Barry Can't Swim @ Ancienne Belgique (AB Club): Al kan hij wel vliegen

Vorig jaar bracht muzikant Barry Can’t Swim zijn debuutalbum When Will We Land uit. Hij zocht er de randjes van het housespectrum…
LiveRecensies

SLIFT @ Ancienne Belgique (AB Box): Intergalactisch stokbrood

Het aantal muzikanten dat je uit Toulouse kunt opsommen, blijft als Belg en zeker als Vlaming eerder beperkt. Toch is er een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.