LiveRecensies

Hayden Thorpe @ Charlatan: Sterk zonder versterking

© Oliver Chanarin

De solocarrière van Hayden Thorpe is er niet eentje zonder slag of stoot. De man die vroeger de plak zwaaide bij Wild Beasts, bracht in 2019 zijn debuutalbum uit. Daarna ging de wereld min of meer dicht, maar dat hield hem niet tegen om in 2021 een opvolger klaar te hebben. Die had hij begin dit jaar al in België moeten komen voorstellen, maar uiteindelijk werd het de herfst. Dat kwam achteraf gezien zelfs beter uit, want zijn breekbare melancholische muziek was perfect voor het herfstige weer dat we te verduren kregen op de eerste vrijdag van november.

Aiden Ayers kwam helemaal vanuit Canada om de support te voorzien van Hayden Thorpe op zijn Europese tournee. De man had van bij het begin een zweem van absurditeit rond zich hangen, al bleek hij toch vooral erg sympathiek. Hij begon zijn set alleen op de gitaar en vroeg na één liedje vriendelijker of het misschien iets meer dansbaar mocht. Het publiek stemde niet in en dus speelde hij nog enkele liedjes gewoon met zijn gitaar, waarna hij toch voor een beat koos. Een goeie keuze, want met wat opgenomen beats kreeg zijn muziek ook een extra dynamiek en kwam het allemaal wat aanstekelijker uit de hoek. Met zijn 45 minuten wist hij ook best lang zijn set te brengen en als we zien dat hij dit jaar een album van die lengte uitbracht, dan zou het zomaar kunnen dat we daaruit alles hoorden in de Charlatan. Een fijne ontdekking die vol sympathie een beetje chaotisch uit de hoek kwam, maar best fijne liedjes bracht.

Voor Hayden Thorpe was het niet op de koppen lopen in Charlatan, maar dat maakte het concert des te magischer. De man heeft namelijk enkel zijn stem en een instrument nodig om te betoveren, en dat deed hij van in het begin. Hij startte alleen met zijn gitaar en toonde al meteen dat hij naast die gitaar ook zijn stem als instrument kan gebruiken. Hij gaat namelijk hoog, laag en op zoek naar verrassende timbres om zo te boeien. Al snel werd duidelijk dat hij niet enkel de gitaar zou gebruiken. Bij opvolger “The Universe is Always Right” werd gebruik gemaakt van wat meer samples om het geheel van body te voorzien.

Een goeie keuze, maar niet nodig vonden we. Thorpe is namelijk een muzikant die je helemaal meeneemt in zijn eenvoud. Hier stoorde die tape dan ook een beetje. Gelukkig was het enkel hier dat hij opvallend luider was. Verder gebruikte hij vooral loops die hij zelf voorzichtig opnam in bijvoorbeeld “Blue Crow”. Nadat hij loops opnam op zijn gitaar, ging hij hier ook voor het eerst achter zijn piano zitten. Toch was het pas bij “Earthly Needs” dat alles extra breekbaar werd. De intro met enkel een piano ging door merg en been, maar de experimentele elektronische outro was een leuk extraatje. Elektronische indiefolk, zo zouden we het allemaal omschrijven.

Op die manier viel er dus toch heel wat te beleven op het podium van de Charlatan terwijl Thorpe er gewoon op zijn eentje stond en er totaal geen lichtshow was. Hij had gelukkig ook fijne bindteksten en vertelde bijvoorbeeld over de terugkeer naar zijn ouders en hoe hij daar de natuur ontdekte. We konden het horen op “The Wilderness Years” en “Codale”, twee nieuwe nummers die meteen nog wat meer fragiliteit naar voor lieten komen. Het publiek luisterde vol inleving en gaf nadien altijd een braaf applaus. De muziek werd dus in de beste, stille omstandigheden gespeeld, want zelfs toen er een pint werd getapt, raakten mensen al geïrriteerd.

Hoogtepunten in de set waren ongetwijfeld het geweldige “Love Crimes” dat heel prachtig binnenkwam door de intensiteit. Maar ook de fragiele versie van Wild Beasts’ “Palace” gaf het nummer een extra dimensie. Op die manier speelde Thorpe meer dan een uur zonder verpinken alleen op het podium en bracht hij toch telkens maar weer iets vernieuwends of verrassends, waardoor je vol passie bleef luisteren. De man bereikte met zijn band Wild Beasts niet het grootste publiek en ook solo blijft het succes uit, maar zijn stem en zijn passie maken hem wel een van de meest ondergewaardeerde artiesten in zijn soort, ook in de Charlatan waren we daar getuige van.

Setlist:

Supersensual
The Universe is Always Right
Blue Crow
Earthly Needs
Love Crimes
Metafeeling
Golden Ratio
The Wilderness Years
Palace (Wild Beasts-nummer)
Anywhen
Codale
Diviner

3673 posts

About author
Ook bekend als "Den Beir", oprichter van de site, leidt alles in goeie banen en schrijft ook wel eens iets.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Bumble B. Boy @ Charlatan: Rammelen met de korven

Bumble B. Boy is de artiestennaam van Nederlander Tom Harden. Afgelopen zomer maakte het project van de man naam op verschillende Nederlandse…
InstagramLiveRecensies

Ploegendienst @ Charlatan: Overdrukventiel

Het is woensdag 24 januari 2024 en we begeven ons in Gent om een avondje alles kort en klein te trappen in…
2023FeaturesInstagramUitgelicht

Het elftal van 2023 volgens de Belgische muziekindustrie

Om muziek tot bij jou te krijgen, zijn heel wat mensen nodig. Ook in België zijn heel wat enthousiastelingen dag in dag…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.