Doorheen het dichtbegroeide bos der Nederlandse rappers kwam dit jaar plots een kristallen vlindertje gefladderd dat meteen het hele bos naar haar hand zette. De vlinder draagt de naam S10, het muzikale project van Stien den Hollander. De Nederlandse is al een aantal jaar bezig, maar de echt grote doorbraak volgde er pas dit jaar. Hoe dat komt, blijft ook voor ons een groot vraagteken. De jonge zangeres heeft dan ook al heel wat meegemaakt: depressies, donkere gedachten, stemmen in haar hoofd… het zijn dingen die je niemand gunt, en al helemaal geen jonge talenten. Gelukkig vond Stien haar remedie in de muziek. Dat alles wordt mooi samengevat op “Storm” – een van haar eerste singles – en kreeg een mooi vervolg op de ep’s Antipsychotica en Lithium; niet voor niets vernoemd naar antidepressiva.
Het siert S10 dat ze haar mentale problemen niet onder stoelen of banken steekt, waardoor ze bijgevolg ook goudeerlijke muziek weet te fabriceren. De Lage Landen keken dan ook al even uit naar Vlinders. Zestien nummers lang, bijna een uur, weet Stien ons mee te nemen doorheen haar hoofd. Een bijna autobiografische inblik in een donkere wereld, waar toch lichtpuntjes als hoop, liefde en toekomst in verstopt zitten. De Nederlandse komt op haar tweede album bijna letterlijk uit haar cocon gekropen en ontpopt zich tot een wondermooie vlinder. Onze pet gaat af, want de indruk die de jonge zangeres op ons achterlaat, is diep.
‘Je vader die niet voor je rent / Je moeder wilde jou niet echt / Jij bent alleen van jezelf’. Het is een binnenkomer van jewelste, die “Masker Af”. Begeleid door donkere, mysterieuze beats katapulteert S10 ons terug naar haar jeugd. Ondanks dat het muzikaal niet per se emotioneel in elkaar zit, weet de jonge zangeres ons wel oprecht te raken. Dat ze daar dan nog dat extra tikkeltje melancholie aan weet toe te voegen, speelt enkel en alleen in haar voordeel. Het is een formule die wel vaker lijkt te werken, zo ook op “Achter Ramen” met onze eigen koning van Brussel Zwangere Guy. Hier is het niet het persoonlijke masker waar we ons achter verstoppen, maar wel onze voorgevel. Niemand weet wat er zich afspeelt achter al die ramen. Donker, echt en gevoelig: S10 op haar best.
De Nederlandse heeft haar masker dus afgezet, want ze legt haar mentale gezondheid open en bloot op tafel. Dat zorgt op een manier vaak ook voor heel veel herkenning en vooral respect. Het resulteert op muzikaal vlak dan ook in enkele verrassende wendingen. Zo probeert Stien op “Crystal Clear” net totaal het tegenovergestelde uit te leggen dan wat de tracktitel ons doet vermoeden. Producer Sim Fane komt met een ijzersterke productie, terwijl de Stien zelf een soort paniekaanval beschrijft met de woorden ‘Ik draai heel snel, ik wil verdwijnen’. Alles behalve kristalhelder dus, maar het is net die mysterieuze waas die ons zo’n fan maakt van het totaalconcept.
Het is een cliché dat de mooiste dingen uit pijn ontstaan, maar op Vlinders wordt dat nog maar eens bevestigd. S10 heeft zelfs een paar échte pareltjes verstopt op het album. Op “Gelogen” wijkt ze misschien een beetje van haar pad af door wat zwoeler te klinken, maar de teksten slaan in als een bom. ‘Vlinders zaten in mijn aders, dat veranderde in pijn’, gebruikt de zangeres metaforisch voor liefde die op de klippen loopt. Een prachtig nummer, dat samen met “Kapot” het koningskoppel van het album vormt. Op die laatste ontpopt de Nederlandse zich helemaal tot de vlinder die ze is, waarna we achterblijven in een euforische roes. Geen twee zonder drie, want ook “Handen Van Mijn Moeder” deed ons smelten. Volgens Nederlands tv-persoonlijkheid Arjen Lubach is die pianoballade zelfs een van de beste Nederlandstalige nummers ooit gemaakt, en dankzij al die oprechte emoties, snappen wij zeker waarom.
Het is een talent dat S10 heeft, om uit zulke gevoelige onderwerpen, zoiets euforisch te creëren. Het enige probleem is, als je dat zestien nummers opnieuw wil proberen, dan sla je gegarandeerd de bal een paar keer mis. Zo voelt “Maria” ondanks de bijzonder sterke productie een beetje slap aan en mist ook pianoballade “Licht” een beetje zijn doel. We vreesden zelfs even dat dat op “Vlucht” met de populaire Ronnie Flex ook het geval ging zijn, maar het duo bewijst ons het tegendeel. Het is misschien niet het diepste wat Stien al maakte, maar achter dit nummer zit vast en zeker een hit verscholen dankzij die catchy beat.
‘Neem mijn vleugels af als jij ze gebruiken kan, dan loop ik wel naar huis’. Het geeft aan hoe S10 zichzelf, ondanks alle leed, nog steeds niet op de eerste plaats zet. Van ons mag ze haar vleugels zeker en vast houden, want ze brachten haar zonder enige twijfel naar een bijzonder hoog niveau. “Vergeet Me Niet”, smeekt ze dan nog bijna. Geen zorgen, want met zo’n stevige indruk die ze maakt op Vlinders, zal de Nederlandse onmogelijk in de vergeetput belanden. Stiens tweede worp is ondanks de donkere thematiek het hoopgevende lichtpuntje. Eerlijk, oprecht en ongelofelijk straf; deze vlinder mag nog jarenlang verder fladderen. Met nog maar twintig lentes op de teller gaat S10 nu al een felroze toekomst tegemoet. Om nog met een mooie boodschap van de zangeres zelf te eindigen: zoals wij nu lief zijn voor haar, doe dat ook voor elkaar.
Op 25 maart 2021 stelt S10 Vlinders voor in Botanique. Allen daarheen!
Ontdek nog meer leuke muziek op onze Spotify.