LiveRecensies

Nils Frahm ‘Music For Brussels’ @ Nuits Sonores (Bozar): Als vergenoegde vogels

© CPU – Mathias Verschueren (concert in Koningin Elisabethzaal)

Nuits Sonores bewondert cultuur en activisme en biedt al voor zijn vijfde editie het podium aan beide uitingen van emoties. Ook de Duitse ambientkoning kreeg een plek op de affiche en mocht met zijn tournee Music For [stad van optreden] halt houden in de monumentale Zaal Henry Le Bœuf in de Bozar te Brussel. Een kleine twee uur emotioneerde en overtuigde hij ons. Hij is de leider van de symbiose tussen elektronische en klassieke muziek. Hij is de man die steeds onder een pet loopt. Hij is Nils Frahm.

Eind september bracht Nils Frahm Music for Animals uit. Een nieuwe wind in zijn discografie, want de piano waaide richting verleden. Music for Animals is een ambientalbum dat drie uur lang rust en eenvoud schept. Gisterenavond toonde Nils ons flarden uit dat nieuw materiaal, maar hij greep ook geregeld terug naar de toetsen om ons van ouder spul te voorzien. Zijn experimentalisme valt duidelijk in de smaak; het bordje uitverkocht hing immers al een tijdje te pronken naast de datum van gisterenavond.

© CPU – Mathias Verschueren (concert in Koningin Elisabethzaal)

Nils Frahm beantwoordt aan geen van de stereotiepe eigenschappen van een componist: onder zijn pet zit geen dikke bos grijs haar, steevast trekt Nils geen chique kledij uit zijn kast en ook van een ijzige blik is geen sprake. Integendeel, iets later dan de aangestipte starttijd huppelt Nils uitgelaten het podium op. Hij wijdt de zaal (letterlijk) in met wijwater en kan daardoor rekenen op gelach uit het publiek. De eerste minuten toont Nils zich bovendien van zijn klassieke kant. Met een beetje verbeelding wanen we ons zo een ogenblik lang in een kerkdienst, met de piano als orgel en Nils als kerkleider. Al snel toont de ware Frahm zich. Kenschetsend voor de Duitser zijn namelijk de multitaskmomenten: met zijn ene hand bespeelt hij de piano, terwijl de andere vijf vingers zich wagen aan de synthesizer. Met een vingerknip weerlegt Frahm de stelling dat enkel vrouwen de kunst van het multitasken beheersen.

Na vijfentwintig minuten valt het eerste rustpunt en grijpt Frahm naar een microfoon. Een introductie van zijn recente album Music for Animals leidt uiteindelijk tot participatie van het publiek. Nils wil in zijn volgend nummer vertrekken van dierengeluiden uit de zaal. Het publiek blaft, balkt en brult, maar Nils fluit de lawaaimakers vlug terug. Hij rekent op serene bosgeluiden die dienst doen als opvulling van zijn muzikaal omhulsel. De Bozar transformeert zich tot Bosar, vol gehuil en geroekoe. Een mooi moment, want Nils maakt zo duidelijk hoe invloedrijk een publiek is voor een muzikant.

© CPU – Mathias Verschueren (concert in Koningin Elisabethzaal)

Met zijn instrumenten sticht Frahm een imponerend decor. De overvloed aan knoppen, toetsen en blinkend hout staaft de muzikale intelligentie van de man. Hij is een klankenkunstenaar. De pianofragmenten slorpen de toeschouwer op tot een klein en kwetsbaar subject. Diametraal tegenovergesteld zijn de explorerende, elektronische momenten die het publiek volblazen met macht en waarde. Nils Frahm is een genie in de interactie tussen beide: hij slingert van klein naar groot, van reflectie naar harmonie, van leed tot uiteindelijk een bijna gevulde karaf van voldoening.

Frahm giet die karaf vol tot aan het randje met enkele klassiekers uit Spaces. “Hammers” toont nogmaals zijn grenzeloos klaviertalent aan en in de bisronde kan “Says” reeds na drie noten rekenen op bijval uit de zaal. Nils laat het applaus na het schijnbaar laatste nummer overvloeien in een ultieme laatste kijk in zijn repertoire. De staande ovatie die volgt, getuigt van een grote waardering voor de Duitse muzikant en is niet te vergelijken met het eerder die avond vertolkte bos vol achtergrondgeluiden, maar wel met een wilde troep leeuwen die het uitbrullen van vergenoegdheid en geen moment desinteresse ervoeren.

Vanavond treedt Nils Frahm op in PLT te Heerlen, op 19 oktober in de Koningin Elisabethzaal te Antwerpen en op 20 oktober in het Concertgebouw te Amsterdam. De drie avonden zijn hopeloos uitverkocht. Van Nuits Sonores genieten kan wel nog tot en met zondagavond!

TwitterWebsite

Related posts
AlbumsFeatured albumsRecensies

Nils Frahm - Day (★★★): Intiem huiskamergevoel

Nils Frahms naam raakte zo’n dikke tien jaar geleden bekend dankzij onder meer het album Felt, waarbij hij traditionele pianocomposities op inventieve…
InstagramLiveRecensies

Asaf Avidan @ Bozar: Een stem die een zaal kan vullen

Het is al meer dan tien jaar geleden dat “One Day / Reckoning Song (Wankelmut Rmx)” verscheen. De remix van “Reckoning Song”…
LiveRecensies

Elvis Costello & Steve Nieve @ Bozar: Muzikaal kameraadschap

Er zijn maar weinig dingen op de wereld die zo onafscheidelijk zijn als Elvis Costello en zijn muzikale rechterhand Steve Nieve. Nieve…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.