AlbumsFeatured albumsRecensies

Tove Lo – Dirt Femme (★★★★): Vrouw van onze (pop)dromen

Sommige artiesten zijn zoals een goede, Franse, rode wijn: ze worden alleen maar beter met de jaren. De Zweedse popster Tove Lo is zeker geen onbeschreven blad en veroverde de wereld met haar gigantische hit “Habits (Stay High)” in 2014. Acht jaar later heeft het nummer dankzij TikTok weer een grote revival, maar op oud succes teren lijkt niet voor de ravissante zangeres weggelegd. Met haar vijfde album Dirt Femme verkent ze namelijk nieuwe oorden en bewandelt ze voor het eerst het pad als onafhankelijke artieste. Haar nieuwe project verschijnt namelijk op haar eigen label ‘Pretty Swede Records’, maar het is niet het enige dat aan het veranderen is in haar leven.

Terwijl ze in de beginjaren van haar carrière haar vrouwelijkheid als zwakte beschouwde en haar mannelijkheid onderstreepte, omarmt ze op Dirt Femme haar vrouwelijkheid meer dan ooit. Daarvoor grijpt ze niet te diep in de trukendoos, maar puurt ze popnummers uit haar veerkrachtige popmuziek die haar altijd al zo geliefd maakte. Singles “No One Dies From Love” en “2 Die 4” benadrukten dat in de aanloop van haar album al en waren al het beste bewijs dat de visie van Lo op popmuziek alleen maar helderder is geworden. De speelsheid van vroeger is dan ook nog steeds terug te vinden in haar deuntjes, die een immense vrolijkheid verspreiden.

Eigenlijk wou Tove Lo nooit kinderen krijgen of trouwen, maar in “Suburbia” geeft ze toe inmiddels toch te twijfelen over haar toekomst doordat ze trouwde met haar man. Een sterke synthlijn en een lichtjes weemoedig refrein laten ons echter niet twijfelen over haar status als popheldin, want haar cape wappert gestaag verder. Het fris en fruitige “Grapefruit” gebruikt gelijkaardige elementen maar ruilt de nostalgie in voor meer euforie. In het nummer beschrijft ze namelijk hoe haar relatie met haar lichaam is verandert en hoe ze haar eetstoornis overwon. Ze had tien jaar de tijd nodig om het nummer te kunnen schrijven, maar blaast ons daarom des te meer omver door de thematiek zo puur te brengen.

Een constante doorheen de verschillende albums van Tove Lo zijn steeds de verschillende samenwerkingen die haar langspelers sieren. In het verleden stonden o.a. Doja Cat, Kylie Minogue, en Joe Janiak op Sunshine Kitty en Lady Wood. Op Dirt Femme koos ze eveneens voor interessante namen. Haar landgenoten en folkzusjes First Aid Kit veranderen de dynamiek van het album met hun passage op het rustigere “Cure & Cruel”, waarna SG Lewis het tempo weer aanwakkert met het bijzonder dansbare “Call on Me”. De gevierde Amerikaanse rapper Channel Tres blijkt aansluitend op “Attention Whore” de perfecte aanvulling om de sfeer iets ruiger te maken door met zijn laag timbre te spelen. Terwijl samenwerkingen op albums vaak een commercieel motief hebben, voelen ze op Dirt Femme toch vooral als een verrijking aan.

Nadat ze ons op haar tweede SG Lewis samenwerking “Pineapple Slice” weer op de dansvloer sleurt, grijpt ze ons op “I’m To Blame” opnieuw aan ons nekvel door ons deze keer op de gitaar-gedreven ballade te overmannen met een sterke vocale prestatie. Hetzelfde deed ze trouwens eerder al in haar singles “True Romance” en “How Long“, dat de soundtrack van de hitserie Euphoria sierde en volgens velen een hoogtepunt in haar discografie vormt. “Keep In The Head” is dan weer iets experimenteler door haar keuze voor een iets minder voor de hand liggende productie, maar de coolness spat er opnieuw van af door het contrast tussen de gezongen strofes en gesproken refreinen.

Dirt Femme is nog een quarantaine-baby, want het album ontstond in een periode waarin Tove Lo naar haar slaapkamer terugkeerde om haar nummers te maken. Dat ze daardoor nog persoonlijker wordt, horen we vooral in de rustigere nummers, maar kleurt eigenlijk elk nummer nog meer. Tove Lo laat ons meeluisteren in haar persoonlijk dagboek, schuwt intimiteit niet en lijkt alleen maar zelfvertrouwen te winnen. Dirt Femme is dan ook een popalbum zoals enkel Tove Lo het kan maken, want de sensualiteit en diepgang hoeven elkaar niet tegen te werken. Ze versterken elkaar op de twaalf nummers alleen maar en scheppen Tove Lo’s interessante visie op haar herwonnen gevoel van vrouwelijkheid. De Zweedse blijft met haar vijfde album dan ook een van de vrouwen uit onze (pop)dromen.

Op 8 november staat Tove Lo in La Madeleine in Brussel. De show is inmiddels volledig uitverkocht.

Facebook / Instagram

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

1857 posts

About author
aka fantom
Articles
Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Andromedik, Becky Hill, Wunderhorse, Channel Tres en meer naar Pukkelpop 2024

De paasvakantie is net voorbij, dus is ook de zomervakantie niet meer veraf. Hoewel de festivalzomer van 2024 nog moet losbarsten, belooft…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Channel Tres - "Walked In The Room"

Mister Sexy Black Timerblake is hier weer. Zijn laatste ep Real Cultural Shit was daar een uitstekend voorbeeld van en dit mochten we…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Jungle - Volcano (★★★): Same old lava

Waar Jungle in zijn begindagen baadde in mysterie, straalt de band rond Tom McFarland en Josh Lloyd nu vooral muzikale zonnestraaltjes uit….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.