FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Kokoroko: ‘We nodigen de mensen uit in ons huis. Het podium is ons huis’

© CPU – Mathias Verschueren

Eindelijk is het zover, het eerste album van Kokoroko is er! De band, die vooral highlife en jazzy muziek maakt, neemt je deze keer mee op een reis doorheen zijn muziek. De achtkoppige band is vooral bekend door het nummer “Abusey Junction“, dat op YouTube meer dan vijftig miljoen views op te teller heeft staan. Wie is er nu geen fan van de Caraïbische sferen die het Engelse collectief brengt? Wij legden de groep enkele maanden terug wat vragen voor over die nieuwe plaat.

Waarom hebben jullie het album Could We Be More genoemd?

Yohan Kebede: Dat hangt heel erg af van het perspectief van de mensen die het lezen. Het is een zeer open vraag. Het kan sociaal, politiek of zelfs persoonlijk zijn.
Sheila Maurice-Grey: Ik vind het erg poëtisch als ik erover nadenk.
Yohan Kebede: Dus je kan het voor jezelf beslissen. Ben ik een mens? Ben ik een man? Ben ik een vrouw? Ben ik zwart? Ben ik een artiest? Het is iets heel moois dat we allemaal hetzelfde kunnen zien door een andere interpretatie van binnenuit. Ik denk dat het dat is wat we allemaal hopen, als we allemaal de woorden Could We Be More lezen.

Is er een boodschap die jullie willen meegeven via dit album?

Sheila Maurice-Grey: Die boodschap is bijna dezelfde als de titel zelf. Ik denk dat we in essentie echter mensen proberen mee te nemen op een reis. We introduceren de mensen aan onze sound. Het is heel erg de Kokoroko-sound, maar tegelijkertijd is het ook een ander geluid. We nemen mensen mee op een reis. Ik denk dat je veel verschillende emoties kan voelen in het album en de nummers. Iemand zei dat het album nogal romantisch klinkt op een manier die ik nooit begreep, maar als ik het terugluister, begrijp ik eigenlijk waar die persoon op doelt. Het is romantisch in verschillende lagen, niet noodzakelijk op een relatieniveau, maar er is romantiek aanwezig in sommige teksten en in de compositiestijl.

Wat heeft jullie geïnspireerd om dit te maken?

Yohan Kebede: Op creatief vlak is het een zeer conceptueel iets. De inspiratie is er op gericht om ten allen tijde zo authentiek mogelijk te blijven. En wat ik leuk vind, is het verlangen en het streven naar nauwkeurigheid en perfectie in onze collectieve vorm van artiest zijn. Ik denk echter dat we allemaal beseffen dat als artiest, het belangrijkste en het meest overtuigende wat je kan doen , is klinken als jezelf en dat je niet per se de beste wil zijn.
Sheila Maurice-Grey: Het klinkt heel simpel en ik denk dat dat de sleutel is van wat we zijn. Wie zijn wij en wat is ons geluid? Het kan echt moeilijk zijn om te ontdekken wat dat is. En ik denk dat we op een reis zijn. Dat is waarom we dit album in essentie hebben gemaakt. Hoe zit het met ons en wat is ons geluid?

Is die authenticiteit belangrijk voor jullie?

Sheila Maurice-Grey: Ja, ik denk dat ik voor mezelf kan spreken als een individu. Proberen trouw te zijn aan mezelf ondanks dat het heel moeilijk en heel uitdagend kan zijn. Als je dat echter in je muziek kan brengen, wordt het ook een geweldige reis om te maken. Dus ja, authenticiteit is de sleutel.

Wat zijn jullie favoriete nummers van dit album?

Sheila Maurice-Grey: Voor mij is het kiezen tussen “Something’s Going On” en “Tojo“. Het is heel specifiek. De beatsectie van “Tojo” klinkt een beetje als die van Donald Byrd van in de jaren ’60 of ’70.
Yohan Kebede: Voor mij zou het “Soul Searching” zijn. Het is cool en heeft bijna een soort indievibe. Het is erg Brits, dat melodietje klinkt als Londen voor mij. En misschien ook aan die goede tijden, alsof je een gemberbiertje op het strand drinkt.

Hoe beginnen jullie met het maken van een nummer? Hoe verloopt het proces meestal?

Sheila Maurice-Grey: Typisch is dat een nieuw nummer een idee brengt en dat we dat idee dan verder uitwerken. Soms zijn sommige nummers in de basis al gevormd en klinken ze heel verschillend. Dan worden sommige nummers helemaal uit elkaar gehaald als we bij het begin beginnen. Ik denk dat ik die momenten het meest magisch vind, omdat letterlijk iedereen er dan bij betrokken raakt. Op die momenten is er geen stem luider dan een andere en is iedereen verenigd, en is iedereen een gelijke speler. Dat is wat ik zo mooi vind aan muziek.

Waarom kozen jullie om de nummers “We Give Thanks” en “Something’s Going On” als eerste te releasen?

Sheila Maurice-Grey: “Something’s Going On” is zo’n sterk nummer, dat voelden we allemaal. Het is bijna een referentiepunt in de richting waarvan ik voel dat we opgaan. Ik vind het zo’n mooi nummer. Het geeft je een goed beeld van ons liveoptreden. Het is de energie die ik in de andere nummers wilde verwerken. Ik hou van muziek.

Is het album geworden zoals jullie het voor ogen hadden? Of zijn er toch dingen die anders zijn gelopen dan verwacht?

Yohan Kebede: Ik denk dat het afhangt van wanneer je het ons zou hebben gevraagd. Als je ons het album had laten horen in 2020, hadden we gezegd: ‘Wat?’ Ik bedoel dat niet op een slechte manier. Ik denk niet dat het een erg duidelijk idee was van wat we precies  wilden doen. Het enige wat duidelijke was, was ons doel. Naast het soort muziek dat we spelen, is het voor ons belangrijk om zo echt en zo authentiek mogelijk te zijn. Ik denk dat we allemaal blij zijn als we naar het album luisteren en dat we onszelf horen spelen.

Er is een nummer dat jullie “Home” hebben genoemd. Wat betekent dat precies voor jullie?

Sheila Maurice-Grey: Ik denk dat dat een soort thema is geweest in onze muziek, dat zelfs het liedje me naar huis kon leiden. Het gevoel van wat thuis betekent voor iedereen. Iedereen heeft een ander beeld, maar over het algemeen is thuis een plek met afzondering en bezinning. Als je naar huis gaat, is het bijna de laatste plaats waar je eindigt. Dus ik denk dat er zoveel dingen zijn, zoveel verbanden met het lied met het woord thuis. Het lied “Didio” en “Home” zijn in principe hetzelfde. Didio betekent opstaan of wakker worden en de persoon, die het lied schreef (Toby Adenaike, nvdr.), herinnerde zich dat zijn moeder altijd ‘didio’ zei. Altijd als hij achter in de auto lag te slapen, zei zijn moeder, ‘wakker worden, opstaan, we zijn thuis.’ Dus dat is waarom we besloten om het home te noemen.

Van welk aspect van dit album houden jullie het meest?

Yohan Kebede: We hadden echt een geweldige producer, Miles James. Hij is echt geweldig in wat hij doet. Het is een perfectionist en heeft duidelijk zijn stempel op het album gedrukt, dus ik hou ervan hoe het album klinkt.
Sheila Maurice-Grey: Mijn favoriete stukje is de productie. Ik hou ervan om het proces te zien van hoe we hier zijn gekomen. Het is zoals je iedere keer een schilder bezoekt. Wat ik echt leuk vind aan het zien van een schilder, is het proces hoe hij daar is gekomen. Zo is het ook met het album. Het begrijpen van de reis die we hebben gemaakt, is voor mij het meest magische deel ervan. Dus als ik naar onze muziek luister, herinner ik me de reis die we gemaakt hebben.

Kijken jullie ernaar uit om het album live te spelen?

Sheila Maurice-Grey: Ja, we hebben het vorig jaar al eens gedaan en nu brengen we het naar een ander niveau. Dus in essentie hebben we een compleet andere set. We spelen veel covers, maar covers die echt iets betekenen voor ons en voor onze reis doorheen het proces… We nodigen de mensen uit in ons huis. Het podium is ons huis. We nemen de mensen mee op een reis om te laten zien hoe dit album tot stand is gekomen.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

Related posts
InstagramLiveRecensies

Pukkelpop 2022 (Festivaldag 2): Wispelturige mengelmoes

De tweede dag van Pukkelpop is eigenlijk nog altijd de eerste officiële festivaldag met alle podia open en een stuk meer volk…
AlbumsFeatured albumsRecensies

KOKOROKO - Could We Be More (★★★): Fela Kuti's wit merk

Je debuutplaat nog moeten uitbrengen en al wereldberoemd zijn, het is voor weinige artiesten of bands in de muziekwereld weggelegd. Achtkoppige afro-jazz…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Kokoroko – “Age Of Ascent”

Eind april stelde het achtkoppig jazz- en afrobeatcollectief Kokoroko in de AB hun debuutalbum Could We Be More voor, dat op 5 augustus uitkomt….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.