AlbumsRecensies

Mabel – About Last Night… (★★★): Glas halfvol

“Don’t Call Me Up”. Met die eigenwijze leuze scoorde de Britse Mabel McVey in 2019 een ongelofelijke hit en meteen ook een instant hotline naar internationaal succes. Met haar ep Bedroom wist ze zichzelf de jaren voordien al uit de schaduw te duwen, maar met “Don’t Call Me Up” werd de popster in Mabel pas echt wakker. Sindsdien stond haar telefoon ironisch genoeg roodgloeiend, want de samenwerkingen en radiohits bleven zich gewillig opstapelen. Op debuutplaat High Expectations loste ze de verwachtingen opnieuw met gemak in en bewees ze zichzelf een potentiële popster met een eigen sound, waarin de r&b van weleer geruisloos meer verdween. Met tweede plaat About Last Night… werpt de Britse zichzelf nog meer op de hitlijsten en de clubs. Perfecte playlist voor een fijn en ongevaarlijk avondje uit, al moet je er ook geen grandioos onvergetelijke feestervaring van verwachten. Maar aanzetten tot dansen, dat doet Mabel McVey als geen ander.

Het concept voor About Last Night… groeide tijdens de lockdown als een feestelijke fantasie waar ze zelf naar kon ontsnappen, een avondje uit met alle ups en downs in de liefde en alle drama daartussen. Voor haar uitgaansfantasie haalt ze dan ook inspiratie uit verschillende genres clubmuziek: ABBA-disco strijkers, overvette ’80s synthpop, campy ’90s house, rozige popmuziek… Alles passeert zowat de revue op About Last Night…. Mabel vinkt dus zeker netjes haar concept af, maar dat betekent nu niet dat alle nummers per se even levendig zijn.

Mabel trekt het feestje nochtans stevig op gang met het sexy “Animal” en house clubanthem “Let Them Know”. Ook nummers als “Shy”, “Definition” en “Let Love Go” zijn stuk voor stuk fijne sfeermakers, maar balanceren bij momenten te veel op de grens van prefab mainstream en echte levendige pop. Op “Love your Girl” valt Mabels herkenbare stem zelfs volledig weg in de geluidsmix en wordt het een inwisselbaar radioproduct dat evengoed van pakweg Raye had kunnen zijn. Nog meer dan op haar debuut maakt Mabel hier duidelijk dat ze zich het jaar rond het liefst aan de top van de hitlijsten ziet. Hoewel we haar dat allesbehalve kwalijk nemen en ook gunnen, zorgt het er ook voor dat haar tweede album toch meer aanvoelt als een collectie hits dan het grote popalbum met een verhaal en concept dat ze voor ogen had. De rode draad is er, maar een grandioos vuurwerk blijft uit. Daarvoor horen we nog te weinig Mabel als artieste doorkomen in de nummers.

De teksten zitten daar bijvoorbeeld voor een groot deel tussen. Dat Mabel weet hoe ze een degelijke klassieke popsong moet neerpennen, daar zijn we van overtuigd, maar dat die in alle radiopotentieel vaak niet verder gaan dan een repetitief refrein of een schijnbare Pinterest quote, dat moeten we ook toegeven. Mabel bezingt in zowat elk nummer de grote liefde: van sexy verleiding aan het begin van de avond tot het verlangen naar trouwen en het terug opeisen van haar single status bij het verlaten van de club. Een wilde rollercoaster van emoties voor een avondje uit kan je zeggen, maar toch blijft een persoonlijke voeling eerder klein. De beats en zanglijnen krijgen hier wel degelijk de voorrang. Nu persoonlijkheid of niet, de producers van Love Island en dj’s op je favoriete mainstream radiostation, vinden in “About Last Night” sowieso een onuitputbare goudmijn en op zich is dat ook al iets waard.

Het potentieel is er nochtans zeker wel. Dat hoorden al op haar debuut en ook op de finale afdruip van About Last Night… klinkt Mabels eigenheid genoeg door. Net wanneer ze op “When the Party’s Over” bijvoorbeeld meer haar lage register aanhoudt, overtuigt ze nog het meest. Als Mabel er nu in slaagt om die ingetogen eigenheid te combineren met een grootse popsound, zou ze zichzelf pas echt op de kaart kunnen zetten. In de tussentijd blijven we ons wel kosteloos amuseren, dat is zeker.

Mabels nostalgische clubfantasie doet wat ze moet doen: ongedwongen aanzetten tot een amusante avond, al is de grens tussen mainstream voorverpakking en kwalitatieve pop soms aan de dunne kant. Glas halfvol dus en op naar meer. Meer dans, meer emotie en vooral gewoon meer Mabel zelf.

Facebook / Instagram / Twitter / Website

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Mabel - "Take It Home"

De Brits-Zweedse Mabel McVey heeft het lange tijd binnen de muzikale grenzen van de UK moeten doen. Ze duwde vervolgens haar r&b-invloeden…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Clean Bandit & Mabel- "Tick Tock" (feat. 24kGoldn)

Terwijl momenteel vooral disco- en funk-geïnspireerde nummers onze hitlijsten domineren, blijft de Britse groep Clean Bandit vasthouden aan hun succesformule die hen…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Kali Claire - "Seen Me Like This"

Zonder dat je het misschien wist, heeft Kali Claire al een nummer geschreven dat je wellicht wekenlang op repeat hebt gezet. De…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.