InstagramLiveRecensies

Oh Wonder @ Ancienne Belgique (AB): Melige meezingjool

© CPU – Katrin Peeters

Een kleine terugblik naar 11 maart 2020: rond die dag startten we in België massaal met handen wassen en deurklinken vermijden. De paniek rond de stijgende coronabesmettingen nam toe en dus volgde ook de eerste coronamaatregel: vanaf 11 maart zijn evenementen met meer dan duizend personen tijdelijk verboden. Drie keer raden wiens concert die avond op de planning stond in de Ancienne Belgique in Brussel… ja, dat van Oh Wonder om hun derde en toen verse album No One Else Can Wear Your Crown voor te stellen aan de Belgische fans.

Intussen, meer dan twee jaar later, heeft het duo al een vierde album op zak. 22 Break ontplooide zich tot het album waarmee Oh Wonder-koppel Josephine Vander Gucht en Anthony West aan de slag ging om hun liefdesperikelen te verhelpen. Met succes: de woeligheden zijn van de baan en hun vernieuwd liefdesgeluk kunnen we vanaf 19 augustus beluisteren in andermaal een nieuw album 22 Make. Het album is de tegenhanger van 22 Break want waar dat album negatieve emoties tracht te verwerken, is 22 Make een plaat vol geluk en passie.

© CPU – Katrin Peeters

In de AB mag singer-songwriter Lila Drew voor de zesde keer het voorprogramma van Oh Wonder verzorgen. Aan enthousiasme geen gebrek bij Lila Drew, aan toonvastheid helaas wel. Haar zang komt vaak niet boven de muziek uit waardoor de tekst slechts een mistig decor is tijdens dit muzikaal toneel. Een cover van het nummer “I’ll Come Too” van James Blake vereffent de stuntelige set slechts partieel. Op muzikaal vlak is er nog wat werk aan de winkel, maar gelukkig weet Lila Drew zich met haar drie muzikanten wel zichtbaar te amuseren op het podium. Het is als voorprogramma niet altijd even makkelijk om een connectie te maken met het publiek, maar dat slaagde, met dank aan de mama’s van Lila Drew en haar gitarist, toch glansrijk.

Een kleine inspectie van de zaal nu de lampen nog branden, biedt al een preliminair inzicht in de attitude van het publiek. De gemiddelde leeftijd ligt laag en zoals geweten, is het meezinggehalte vaak omgekeerd evenredig met de hoeveelheid rimpels in het gelaat. Tijd voor mentale voorbereiding op een gillend publiek is er echter niet. De lichten doven om klokslag 21 uur en de smartphones gaan de lucht in. Josephine en Anthony vuren de tonen van het eerste nummer “Better Now” op ons af. De kop is eraf, al heeft het duo nauwelijks moeite om het publiek mee te krijgen.

© CPU – Katrin Peeters

Tijdens “I Wish I Never Met You” komt Josephine voor de eerste keer achter haar toetsen vandaan en toont ze energiek enkele danspasjes. De aanstekelijke glimlach van de zangeres heeft geen effect op haar toonvastheid. Zingen, dansen en lachen: Josephine paart het alsof het maar een fluitje van een cent is. Wel vergeet ze tijdens “Heavy” even haar eigen tekst, maar ze tracht dat foutje helemaal niet te verstoppen. Op haar eigen schattige manier benadrukt ze haar verstrooidheid waardoor we niet anders kunnen dan het door de vingers te zien.

De quasi liefdesbreuk van het paar is al lang geen taboe meer. Het duo vertelt tijdens de nummers door openhartig over de moeilijke tijd die hun relatie kende tijdens de coronalockdowns. De weg naar beterschap bleek uiteindelijk een nieuw album. 22 Break is het resultaat van samen schrijven, verwerken, leed delen en rechtuit communiceren. Josephine neemt tijd voor een peptalk voor ze “Rollercoaster Baby” uit 22 Break aan ons presenteert. ‘Het leven loopt soms over diepe dalen en aanzienlijke hoogtes, maar verlies de moed niet. Verbetering is altijd in zicht.’

© CPU – Katrin Peeters

Geen onderwerp lijkt echt uit den boze aan de keukentafel bij Josephine en Anthony, ook niet de ex-relaties van het duo. “Happy” gaat over het geluk dat Anthony gunt aan z’n ex-geliefde, hoewel hij dacht dat nooit te kunnen. Het rustige nummer “Magnificent” biedt vervolgens even een rustpuntje voor de meezingende fans op de eerste rijen. Dat Oh Wonder echt wel diehardfans heeft, valt op wanneer we onze blik richten op een jeugdige fan op de eerste rij. Het hele concert lang videobelt ze met een kennelijk grote liefhebber van Oh Wonder die, zo lijkt het althans, ziek in bed ligt.

Wat volgt na dat kalme momentje, is het hoogtepunt van de show. Een akoestische estafette van vier nummers uit het eerste album van Oh Wonder herinnert ons aan het talent van de band. Flarden van “Body Gold”, “White Blood”, “Shark” en “Plans” vloeien in elkaar over en weten de gouden medaille te pakken in de strijd om het mooiste moment in de set. De eerste plaat van Oh Wonder steekt met kop en schouders uit boven de andere en dat is zeker tijdens dit concert voelbaar. Ook “Livewire” en vooral “Technicolour Beat” uit die plaat onderscheiden zich met hun elektronische ondertoon van de doorsnee popmuziek.

De nieuwere platen weten dat effect niet meer te benaderen. “Fuck It I Love You” is zo bijvoorbeeld een fatsoenlijke meezinger, maar ook niet meer dan dat. Na hun relationele storm pikte het duo de romantische draad terug op en gaven ze elkaar zelfs het ja-woord. De liefde die vrijkwam bij dat gebeuren, kreeg zijn plek in het opzwepende “Fuck It I Love You”. Anthony leert ons even kort hoe we de slagzin met z’n allen kunnen meezingen alvorens het nummer liefdevol van start gaat. Het moet gezegd: de dynamiek tussen het duo zit terug helemaal goed en werkt zelfs infectieus naar het publiek toe. De glimlach op de gezichten van Josephine en Anthony sluist zich stilaan een weg doorheen de hele zaal.

© CPU – Katrin Peeters

Tegen het einde van de set blijken de armen van de fotograferende superfans nog niet vermoeid. De smartphone steekt nog steeds hoog de lucht in en zal pas naar beneden gaan wanneer Oh Wonder het podium voorgoed verlaten heeft. Eerst is het evenwel tijd voor een vrij haastig ritje doorheen de hits van het duo. Onder andere “Ultralife”, “Lose it” en in de bisronde “Drive” en “Hallelujah” laten de ambiance in de zaal groeien tot een ongezien meezinggebeuren.

In een van haar bindteksten omschreef Josephine het leven als een rollercoaster. Wel, hetzelfde geldt in feite voor de set van Oh Wonder gisterenavond. Het muzikaal duo straalt passie uit naar het publiek en de massa vuurt op zijn beurt voortdurend extase terug naar het podium. Desondanks blijken muzikaal toch de nummers uit de eerste plaat van Oh Wonder de bovenhand te nemen. Josephine en Anthony gaven ons nog geen voorproefje uit het nieuwe album, dus is het nog even nieuwsgierig afwachten welke weg 22 Make bewandelt!

Vanavond staat Oh Wonder in Paradiso in Amsterdam en op 9 juli is het Brugse Cactusfestival aan de beurt. 22 Make verschijnt vervolgens op 19 augustus.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Better Now
Without You
I Wish I Never Met You
Heavy
Rollercoaster Baby
Happy
Magnificent
Body Gold / White Blood / Shark / Plans
Livewire
Technicolour Beat
Fuck It I Love You
Ultralife
Landslide
22 Break
Dinner
Lose It

All We Do
Drive
Hallelujah

Facebook / Instagram

Related posts
InstagramLiveRecensies

Mass Hysteria @ Ancienne Belgique (AB): Chaos in de orde

Sinds Graspop Metal Meeting en Hellfest jaarlijks hetzelfde weekend in juni plaatsvinden, bestuderen metalfans nauwlettend beide line-ups. Het concept van de ‘logoband’…
InstagramLiveRecensies

Barry Can't Swim @ Ancienne Belgique (AB Club): Al kan hij wel vliegen

Vorig jaar bracht muzikant Barry Can’t Swim zijn debuutalbum When Will We Land uit. Hij zocht er de randjes van het housespectrum…
LiveRecensies

SLIFT @ Ancienne Belgique (AB Box): Intergalactisch stokbrood

Het aantal muzikanten dat je uit Toulouse kunt opsommen, blijft als Belg en zeker als Vlaming eerder beperkt. Toch is er een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.