AlbumsFeatured albumsRecensies

Oh Wonder – 22 Break (★★★½): Balans in de breuk

Londense lievelingen Josephine Vander Gucht en Anthony West beklommen in 2014 het podium als muzikale partners in crime onder de naam Oh Wonder. Sindsdien ging het razendsnel voor de Londenaars. Met hun vrolijk intieme popsongs reisden ze de hele wereld af, van kleine zalen naar steeds grotere arena’s en internationale festivalweides, met ondertussen ook nog enkele tussenstops in de studio om hun volgende twee albums op te nemen. De twee beleefden hun gedroomde ‘ultralife’ en deden hun groepsnaam alle eer aan. Onlangs traden ze noch in het huwelijksbootje, maar in maart 2020, aan het prille begin van hun nieuwe wereldtour, sloeg het noodlot toe. Corona veegde de tourplannen radicaal van tafel en drukte het duo met beide voeten terug op Engelse grond, in hun eigenste woonkamer.

Het isolement eiste duidelijk zijn tol want ook hun eigen liefdesnest moest er (bijna) aan geloven. De miserie bleek echter wel een grote bron van inspiratie, want in plaats van elkaar de rug toe te keren, maakten ze samen een verrassende nieuwe plaat die hen uiteindelijk zelfs opnieuw én met hernieuwde energie bij elkaar bracht. De pauze vertaalde zich op muzikaal vlak in een meer dan oprecht en emotioneel popwerk dat gelukkig ook de intieme magie terugbrengt waar we zo hard naar uitkeken. Oh Wonder begon in 2014 aan hun muzikale koers met een unieke en zachte popsound waar piano en lo-fi beats elkaar mooi afwisselden. Met de grotere bekendheid volgde ook meteen een aangepaste popsound waar ook een hele resem aan strijkers, drums en anders digitaal gefrutsel hen steeds meer begon te omringen. Maar met de grootse popklanken volgde jammer genoeg ook een verlies aan intimiteit en een heleboel nummers die jammer genoeg aan de oppervlakte bleven drijven. Hun laatste album No One Else Can Wear Your Crown bijvoorbeeld zakte bij momenten te veel weg in een flauw DIY-experiment, waardoor we de connectie deels verloren.

Ook de nieuwe 22 Break heeft heel sporadisch nog weg van experimentele stoorzenders, maar gelukkig zijn het wel de grote uitzonderingen, want op hun vierde album vindt Oh Wonder eindelijk die goeie balans tussen hun geliefde intimiteit en een krachtig en overtuigende popsound. Waar liefdesverdriet al niet goed voor is. Anthony en Josephine zetten  de poorten van hun gebarsten harten wagenwijd open en nemen zichzelf en elkaar in alle eerlijkheid op de korrel. Het gebeurt met een gedurfde ‘alles-of-niets-mentaliteit’ waar geen emotie, gedachte of denkrimpeling uit de weg wordt gegaan.

Meer dan ooit tevoren horen we een intieme breekbaarheid in de teksten. Gelukkig vertrouwen ze daarvoor niet altijd op melancholische pianoklanken maar weten ze die gevoeligheid ook op muzikaal vlak genoeg leven in te blazen, met de saxofoon op titeltrack “Don’t Let the Neighbourhood Hear”, het verleidelijk jazzy “Dinner” of het opgewekte “Rollercoaster Baby”, waar digitale game-bliepjes en pakkend verdriet verrassend gecombineerd worden. Oh Wonder zou Oh Wonder niet zijn als ze ook hun klassieke piano-tristesse niet tevoorschijn zouden halen. Toch is er ook daar een duidelijke groei merkbaar. “Love Me Now”, “Kicking the Doors Down” en afsluiter “Twenty Fourteen” lijken bijvoorbeeld meer op de Oh Wonder-beginselen, maar getuigen wel van een grotere overtuigingskracht, zonder dat daar overbodige toeters en bellen aan te pas komen.

Verrassend zijn de soms plotse stops van de nummers, die ergens wat onafgewerkt lijken maar die eerlijk gezegd ook mooi aansluiten bij het verhalende en oprechte karakter van 22 Break, waar we het hele maak- en breekproces van twijfel, angst, verdriet en hoop stuk voor stuk kunnen mee beluisteren. Dat hun o zo herkenbare samenzang ook een breuklijn heeft gevormd, is opvallend. Waar hun stemmen voordien altijd zo makkelijk in elkaar schoven, horen we ze op dit album steeds vaker apart, als onderdeel van een symbolische dialoog tussen de twee geliefden.

Oh Wonder lijkt zo een nieuwe dynamiek te hebben gevonden waar misschien meer plaats is voor het individu, zonder dat de kracht van het samenzijn daar echter onder lijdt. Integendeel, het gegeven brengt hen muzikaal dichter bij elkaar en bij de luisteraar, en het geeft hen de ruimte om hun persoonlijke verhaal op een pakkende manier te brengen. “Free” is daarbij zelfs een van de absolute hoogvliegers onder het ‘eenvoud siert’-motto. De monotone gitaarmelodie omhelst de eerlijke gedachten van Josephine en laat in al zijn soberheid een paar scherpe steken na.

Oh Wonder eist met 22 Break opnieuw hun welverdiende plaats op, met een herwonnen eerlijkheid en hun persoonlijke breuk als grote leidraad. Ondanks de zware thema’s vinden ze een aangename balans tussen een gevoelige intimiteit en een overtuigende popsound en weten ze die met hun eigen DIY-inbreng ook een uniek kleur te geven. Oh Wonder brengt ons die magische twinkeling waar we oorspronkelijk zo verliefd op werden, maar gaat zelfs verder en voegt er de nodige diepte aan toe. When life gives you lemons, dan bijt je verdorie door die zure citroen heen en maak je er een goeie plaat van. Zeg dat Oh Wonder het gezegd heeft.

Het album is bovendien voorzien van een bijhorende film die de nummers ook visueel tot leven laat komen.

Nadat hun laatste tourpassage in België werd afgeschaft, staan ze opnieuw in de AB op maandag 4 april.

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.

Related posts
AlbumsRecensies

Bad Sounds - Escaping from a Violent Time, Vol. 3 (★★★): Vrijblijvend optimisme

Het Britse Bad Sounds doet het al enkele jaren bijzonder goed in het altpop genre, en dan vooral op het eigense Engelse…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Oh Wonder - 22 Make (★★): Een vat vol clichés

Een tijdje terug stond de wereld van vele fans even stil toen Oh Wonder een potentiële relatiebreuk aankondigde. Waarschijnlijk zou dit ook…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Oh Wonder - "Can We Always Be Friends?"

Fans van Oh Wonder hadden de afgelopen maanden niet te klagen. De band rond Josephine en Anthony Vander West bracht vorig jaar…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.